ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Soldaten Johan Jöransson Blå, son till Jöran Buller (död 1737)?  (läst 646 gånger)

2020-06-08, 10:30
läst 646 gånger

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Enligt uppgift (i Husby sockens husförhörslängder och dödbok år 1767) var min ana, soldaten Johan Jöransson Blå, född i Garpenberg i februari 1697.

Jag kan inte finna någon lämplig kandidat i födelseboken…annan än den Johan som föds där i februari 1698, son till Jöran Jöransson Buller i Bosjö, Garpenberg (ca 1655-1737).

Till yttermera visso sägs denne Johan också ha varit soldat (Garpenberg hfl 1714-1740, SVAR Bild-ID: C0012587_00070).

Det som möjligen ”ställer till det” är att Johan Jöransson Blå i Husby husförhörslängd sägs komma ”från Dormsjö”. Men kanske hörde Bosjö till Dormsjö, på något sätt?

Jag vore oerhört tacksam om någon kännare av Garpenbergsbygden kunde hjälpa mig att slå fast att det rör sig om samma person.

Det vore, om så skulle vara fallet, också vara hemskt spännande att få veta mer om denne Jöran Jöransson Buller. Finns det t ex någon släktkoppling till den Hans Eriksson Buller (1580-1645) som enligt uppgift (i DISBYT) levde i Grangärde, och där bl a hade sonen Anders Hansson Buller (1616-1673)?

Jag förmodar att Buller i detta fall var ett smednamn? Eller kan det rentav tyda på ett utländskt påbrå? I Vallonsällskapets diskussionsforum finns uppgift om en ”Georgen Bollert” som sedan blev ”Jöran Boller”, och som på 1700-talet kom från Frieburg-Bazel till Halmstad. Namnkombinationen är ju lite intressant…

Med nyfikna och tacksamma hälsningar,

Christian Juliusson
 

2020-06-09, 12:37
Svar #1

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2190
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 09:21
    • Visa profil
Hej Christian!
Bosjö är en gård några hundra meter norr om Dormsjö i Garpenberg, nära Husbygränsen, så du kan nog lugnt utgå ifrån att du har rätt gubbe.
Ha det gott,
Leif

2020-06-10, 08:58
Svar #2

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej Leif,


Och stort tack för detta svar!


Mycket roligt (och betryggande) att få höra ifrån dig om detta.


Allt gott,


Christian

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna