ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Maria Larsdotter i Sköldinge/Wadsbro, en eller två personer?  (läst 714 gånger)

2020-06-05, 14:31
läst 714 gånger

Utloggad Per-Åke Ling

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 23:29
    • Visa profil
Min anförvant Maria Larsdotter flyttar från Helgesta till Hyltinge 1806 som piga hos Jonas Pehrson i Stora Öviken (Hyltinge AI:5, sid 86), hon gifter sig 1808 med denne väsentligt äldre änklingen Jonas (samma uppslag i HFL). Hon är väldokumenterad i en obruten följd fram till sin död 1833 (Hyltinge AI:9, sid 10), i samtliga böcker införd som född i Wadsbro 1778-03-20, likaså i dödboken är åldern samstämmig med 1778-03-20. Låt oss kalla henne ML(W). Det finns dock ingen i FB Wadsbro 1777-1779, endast 5 Marior men ingen med far Lars. En av dom är dock oäkta (1778-02-01), men stämmer dåligt i övrigt.

Vid genomläsning av HFL i Helgesta finns endast en kandidat (AI:5 sid 64, Ulfsund) för Maria Larsdotter, född 1778-03-20, inflyttad 1803 från Wadsbro och utflyttad 1806 till Helgesta. Hon finns även i utflyttningsboken (Helgesta B:1 Bild 450, nr 16, år 1806). Här stämmer allt väl förutom att hon nu uppges att vara född i Sköldinge, inte Wadsbro. Det finns dock ingen träff i FB i Sköldinge 1778.

Kontroll av föregående boken i Helgesta (AI:4 sid 168, Ulfsund) ger en Maria Larsdotter född i Sköldinge, men nu med endast årtal 1777, alltså ett år tidigare. Inflyttningen stämmer dock med tidigare, från Wadsbro 1803, men utflyttningen visar nu 1803 till Hyltinge i stället för 1806.

I Wadsbro hittar jag henne(?) 1802 (AI:5, sid 62, Cathrineborg) som född 1777 i Sköldinge och utflyttad 1803 till Helgesta, vilket verkar vara en hygglig träff. I den föregående boken (AI:4 sid 65) hittar jag henne på samma plats med en lakonisk notering ”Pig Maja Larsdotter” utan årtal eller andra uppgifter. Jag hade hoppats kunna spåra henne bakåt, men hittar henne inte i Wadsbro AI:4 eller den tidiga delen av AI:5.

Vid kontroll av FB i Sköldinge så finns det nu en nära träff, Maria Larsdotter född 1777-03-16, döpt 1777-03-18. Inte fullträff med 20/3 från Hyltinge, men nära nog. Denna Maria, låt os kalla henne ML(S), finns att finna i HFL i Sköldinge (AI:4a, sid 166, Sköldingeby, Caplansgården). Hennes far, Lars Pärsson, dör dock redan 1783-08-20 (C:2, sid 39) då hon är 6 år, och familjen är överstruken utan angivelsen var dom tar vägen, och hittills har det inte gått att spåra dom.

Jag hade hoppats kunna binda ihop ML(S) med ML(W) genom HFL, men nu har jag i stället en lucka på ca 20 år: från 1783 (ML(S): faderns död) till 1803 (ML(W): anländer i Wadsbro).

Jag är väl medveten om risken att göra för lättvindiga antaganden och ber därför om råd, så nu till min fråga: Kan jag anta att dessa två Marior (ML(W) och ML(S)) är en och samma person trots skillnad i både födelseuppgift, ort och andra smärre diskrepanser?

Och, därutöver är jag naturligtvis tacksam om det finns ytterligare upplysningar om den eller dessa Maria Larsdotter.

Stort tack på förhand.

2020-06-05, 23:26
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5122
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 13:38
    • Visa profil
Änkan Maria Pärsdotter gifter om sig i oktober 1786 med drängen Eric Pärsson i Stafäng, och flyttar hem till honom med barn och allt.

Vigsel: Sköldinge C:2 sid 114

Husförhör: Sköldinge AI:4b sid 95

De flyttar dock därifrån efter ett par år, och jag vet inte var. Kanske till en annan socken, för jag hittar ingen möjlig Erik Pärsson i mantalslängden för Sköldinge. Så jag provade att söka upp Maria Larsdotters båda bröder Erik och Pär, och försöka spåra dom bakåt. Men det tar stopp, Pär dyker upp spårlöst på Hesslö, Lerbo socken, och Erik på Berga i Floda socken, där det möjligen står att han flyttat in från Säby.

Har du kollat upp dopvittnena för Maria Larsdotters barn och sett om där finns någon Erik eller Per Larsson? Alternativt deras hustrur Stina Kajsa Andersdotter och Brita Andersdotter.

2020-06-06, 05:40
Svar #2

Utloggad Per-Åke Ling

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 23:29
    • Visa profil
Lovande tips, hade kört fast lite. Hittade ML på ytterligare två ställen i Sköldinge AI:4a, men har inte kunnat krympa luckan.

Jag tänkte inte på dopvittnen, och ska ta ett förnyat försök med hennes syskon.

Tack för hjälpen.

2020-06-09, 08:10
Svar #3

Utloggad Per-Åke Ling

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 23:29
    • Visa profil
Tack vare tipsen ovan så har jag nu etablerat att ”de två Mariorna” är en och samma person. Att följa syskonen gav inte resultat (misstänker dessutom att det kan vara fel Erik Larsson, det finns två i Sköldinge FB, födda 1787-07-04 resp 1787-07-16, varav jag är intresserad av den förstnämnda, i Floda nämns 1787-07-19…).

Men, då jag tittade närmare på vittnena så fick jag napp: I Sköldinge FB för 5:e barnet Johan Eric (C:3 sid 186) så nämns ”Rusthållaren Peter Svensson och des Hustru Lotta Andersdotter i Ulfsund, Helgesta sn”, det var ju där Maria var just innan hon flyttade till Hyltinge. Hon finns i Ulfsund (Helgesta AI:4 och AI:5), och dessa två poster är helt avgörande:
•   I AI:4 är det helt klart ML(S): Född 1777 i Sköldinge, inflyttad från Wadsbro 1803.
•   I AI:5 är det en mix: Född i Sköldinge, men 1778-03-20, inflyttad 1803, utflyttad 1806 till Hyltinge.

Det som är avgörande är ovan nämnda vittnen Peter Svensson med fru finns på samma sida i AI:5, och Peter är dessutom född i Sköldinge.

Jag har därmed stort förtroende för att detta är samma person, och att det blivit en sammanblandning i Hyltinge.

Stort tack för hjälpen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna