ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nils Persson och Lisbeth Olofsdotter i Visslaryd (första halvan av 1700-talet)  (läst 340 gånger)

2020-06-04, 19:09
läst 340 gånger

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 15:32
    • Visa profil
Hej!

Jag har kommit fram till denna familj (via domböcker och bouppteckningar) genom att Nils Persson i Visslaryd var gift (åtminstone före 1725) med Lisbeth Olofsdotter, en dotter till en av mina anor, Olof Andersson i Gnustorp (ursprungligen från Bräkentorp), Tutaryd och hans hustru Botil Andersdotter (urpsrungligen från Nygård i Ryssby; bägge diskuteras på olika ställen på anbytarforum) vars söner tagit namnet Collin (som häradsskrivaren Petter Collin, min ana, och kyrkoherden Jonas Collin).

Jag har upptäckt att Ljungby verkar tungforskat med ont om tidiga kyrkoböcker, så jag undrar om någon som forskat där sedan tidigare vet mer om dessas öde. En bouppteckning från 1773 verkar göra mycket sannolikt att en dotter till dessa var Botil Nilsdotter, gift med Måns Svensson i Visslaryd och senare Håkan Jönsson, med vilka hon totalt hade sex barn (där förmyndare till dessa inkluderar uppenbara släktingar till Lisbeth, en i Gnustorp och en i Össjö, samt den äldsta sonen benämns Coulin vilken knappast är en slump) .

 Frågorna jag har är sådant som när Nils och Lisbeth avled, om de hade andra barn, om det framgår när de gifte sig osv. Om någon redan vet dessa saker får ni gärna beskriva det!

/Stefan Gelow

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna