ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Zackarias Pålsson  (läst 1833 gånger)

2020-06-04, 09:53
läst 1833 gånger

Utloggad Marianne Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 431
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 06:36
    • Visa profil
I Byn, Fors finns Zackarias Pålsson som bl a är nämndeman vid Ragundatinget. Vem är han? Att han också har en dotter, Brita, vet man eftersom hon vid Ting och Rannsakning i Fors 11 dec 1662 döms att böta för beblandelse med en gift ryttare.
Är Zackarias Pålsson far även till Jon Zackrisson i Byn född omkr 1633?
Har Zackarias något som helst släktskap till Anphin Pålsson i Bispgården? Även Anphin är nämndeman vid Ragundatinget.
(Jon Zackrisson, Anphin Pålsson och två av hans barn är sannolikt mina anor....)
Sliter sitt hår
gör
Marianne


2020-06-04, 22:30
Svar #1

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
1629 antog Zakarias P. ett hemman i Byn (i senare skattelängder med nummer 5) som företrädaren Jon Mårtensson för ”Armodtz schÿld” upplåtit. Varifrån han kom uppges inte. Han påträffas inte i tidigare jämtländska korntiondelängder (1621 och 1628) och det är först 1636 han omnämns i domböckerna.
I mantalslängden 1645 är han upptagen tillsammans med sin hustru och två barn (Brita och Erik), men där finns också en Kerstin Jonsdotter, som var änka. De yngre barnen Kerstin och Jon torde vara födda i Fors, med hänsyn till deras uppskattade födelseår.

2020-06-05, 06:35
Svar #2

Utloggad Marianne Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 431
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 06:36
    • Visa profil
Varmt tack till Karl Göran Eriksson för ett uttömmande svar på min fråga. Under de 20 år jag har försökt upprätta ett släktträd på mina farföräldrars sida har frågorna varit många och tack vare Karl Görans svar med, inte minst, tillrättalägganden av mina felaktigt dragna slutsatser har jag nu kommit så långt jag klarar av att komma. Jag har av Karl Görans svar fått lära mig en hel del om hur man skall gå tillväga, något som jag är oerhört tacksam för.
Inte bara dom svar jag själv har fått har varit intressanta utan även dom svar som andra frågeställare har fått.

Zackarias Pålsson är då alltså - via sonen Jon:
min ff ff mf ff ff och även min fm mf ff ff ff f. Namnet Zackarias/Zackris är inte ovanligt i släkten.


2020-07-21, 08:59
Svar #3

Utloggad Magnus Sundin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 20:18
    • Visa profil
Det finns dock indicier som pekar på att Zakarias Pålsson kan vara bror till Anphin Pålsson i Bispgården…

I ragundas dombok 1684 uppges att Zakarias har en halvbror som heter Mikael Pålsson i Byn (Källa: Jämtlands domsagas häradsrätts arkiv, vol. A I: 10, fol. 157v, ÖLA.).
Denna Mikael Pålsson är troligtvis identisk med dragonen Mikael Pålsson som var dragon i Byn.
I rullor från 1672 uppges att dragonen Mikael Pålsson är född i Bispgården (Källa: Rullor 1620-1723 1672:7 (1672) Bild 4080 / sid 398).
Anphin Pålsson fader Pål Björnsson var gift med en dotter till Mikael och Kerstin Sigurdsdotter i MjösjöSundsjö
(Z). Pål Björnsson var med för sin hustrus räkning (NN Mikaelsdotter) vid arvskifte efter hennes föräldrar.
(Källa: Landsarkivet Östersund, kopia av brev arvskiftesförättning 1624-02-03, även Tryckt i P Persson, Sundsjö socken, sid 148).

Det relativt ovanliga namnet Mikael (Mickel) (efter morfadern?) samt att Mikael Pålsson är född i Bispgården tyder på att han är barn till Pål Björnsson och NN Mikaelsdotter i Bispgården och syskon/halvsyskon med Anphin Pålsson. Om denna tes stämmer så bör även Zakarias Pålsson i Byn komma från Bispgården och vara broder/halvbroder till Anphin Pålsson.

Övrig info: Zakarias Pålsson nämns 1626-1627 som husman i Ragunda tingslag, ort dock ej uppgivet (Från norska Riksarkivet år 1900 överlämnade räkenskaper och handlingar 9 (1625-1627) Bild 1380 och Bild 2930))

2020-07-21, 16:02
Svar #4

Utloggad Torbjörn Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 274
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 21:02
    • Visa profil
Mycket intressant, Magnus.
Zackarias halvbror Mikael var för mig okänd. Även att Pål Björnsson var gift med en Mickelsdotter från Sundsjö.
Att Anphin och Zackarias också skulle vara bröder/halvbröder verkar ju då inte helt otroligt.
Frågan är vart Zackarias Pålsson kommer ifrån. Är han ifrån Fors så är nog saken högst trolig, men han kan kanske komma ifrån en annan socken?

2020-07-22, 07:33
Svar #5

Utloggad Marianne Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 431
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 06:36
    • Visa profil
Tusen Tack till Magnus Sundin! Detta är verkligen intressant.


Marianne

2020-07-23, 16:53
Svar #6

Utloggad Torbjörn Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 274
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 21:02
    • Visa profil
Hmmm. Ju mer jag funderar på detta intressanta scenario att Zackarias skulle kunna vara son till Pål Björnsson desto mer frågor poppar upp.
Varför är han då listat som Husman 1626-1627? Han bör dessutom redan ha varit gift eftersom jag har ett beräknat födelseår på dottern Brita ca 1622. Han bör ha varit lite äldre än Anphin Pålsson, så varför var det då inte Zackarias som tog över hemmanet i Bispgården? Zackarias gifte sig ju antagligen tidigare än Anphin.
Nu behöver ju inte vara äldst den som tar över alla gånger. Jag har t ex i min egen släkt från Kväcklingen, Liden en tradition (sägs det) att man på ett tidigt stadium lottade vem av barnen som skulle ta över hemmanet. Det ser man tydligt när man tittar på min ana Margareta Gulliksdotter som tog över gården som 3:e barn 1801 (hennes äldre bror och syster blev hemmansägare på annat håll), sen i nästa generation så är det igen 3:e barnet Maria som tar över hemmanet 1832 (2 äldre bröder hemmansägare på annat håll). Detta är i och för sig i början på 1800-talet så det hade kanske blivit modernare då. :)

2020-07-23, 19:06
Svar #7

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Spännande fakta som ger nya perspektiv!
Zakarias bör utan tvivel höra till faderns tidigare gifte och är därmed sannolikt född i Ragunda. Fadern Pål Björnsson återfinns i Gisselgård 1600-1601 enligt samma års tiondelängd och familjen flyttade till Bispgården senast 1607. De som på nätet uppger Anfin Pålsson vara född år 1600, borde därmed ändra hans födelseort till Ragunda. Dock, ännu i november 1671 deltar han som nämndeman på Ragunda ting, så han torde väl vara född några år senare än vad som anges.

Beträffande husman avsåg det en person med eget hushåll (var alltså gift), men brukade inget hemman.
Av domböcker jag läst från Medelpad framgår det att den äldste sonen där tycks ha haft en hävdvunnen rätt till fädernegården. En sed som säkert var svår att bryta emot från föräldrahåll. Det var nog vanligt i Jämtland också men inte givet (redan under 1700-talet förekom ofta lottning). Hur det var under dansk tid är det svårt att veta.
Nu tillhörde ju gården i Bispgården kronan så någon äganderätt var det ju inte tal om. Dock överläts gården i Gisselgård, Ragunda (som Pål brukade ända till 1617) till en Björn Pålsson, vilken högst sannolikt också var en son.

2020-07-23, 21:32
Svar #8

Utloggad Torbjörn Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 274
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 21:02
    • Visa profil
Jamen det här ju fantastisk information Karl Göran!


Jag försöker mig på en vild tidsuppskattning för resp person

Pål Björnsson f ca 1570 (i Ragunda?)I första giftet:
Björn Pålsson f ca 1595 i Ragunda
Zackarias Pålsson f ca 1595-1600 i Ragunda
Anphin Pålsson f ca 1600-1605 i Ragunda

I andra giftet med Mickelsdotter från Sundsjö:
Mikael Pålsson f ca 1620 (vild gissning)
Anders Pålsson d 1657 f ca 1625 (vild gissning igen).

Intressant det du säger om "lottning" av gårdar. Kan det ha förekommit i vissa släkter? men kanske inte i andra? Att Medelpad hade en sed med den förstfödde sonen är tydlig när man släktforskar där. Min släkt hade dock sina undantag. Liden hade förstås många ingiften med grannsocknarna i Jämtland. Men eftersom det var ett annat land vid denna tid vi pratar om så kan ju sederna där ha varit markant annorlunda.

2020-07-23, 22:37
Svar #9

Utloggad Marianne Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 431
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 06:36
    • Visa profil
Zackarias Pålsson har - om jag har rätt - en dotter som heter Kerstin. Skulle inte det kunna tyda på att hon kan ha fått namnet efter sin mormor Kerstin Sigurdsdotter?


Anders står omtalad som bror till Anphin i dombok Ragunda 21 augusti 1657. Anders blir mördad.

2020-07-23, 23:19
Svar #10

Utloggad Magnus Sundin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 20:18
    • Visa profil
I sådana fall "styv mormor" eftersom Zackarias mamma inte är NN Mikaelsdotter. Det finns ytterligare en broder som heter Per Pålsson. 1666, I samband med arvet efter Pers hustrus farbroder  Sven Mårtensson i Brevåg, Lit så nämns Anphin Pålsson i Bispgården som broder till Per Pålsson. Dokumentet skrivs under med: Per Pålsson i Blommen i Offwer Halls Sochn länsman. Dokumentet finns i Heimbygdas deposition vol 2, nr 383 f. Tyvärr är endast avskriften där och som orginalkälla anges "Originalet på papper". Jag har tyvärr inte kunnat hitta denna ort eller om Per Pålsson varit länsman.

2020-07-23, 23:30
Svar #11

Utloggad Magnus Sundin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 20:18
    • Visa profil
En möjlig syster skulle kunna vara Brita Pålsdotter som är gift med Rasmus Persson på Västeråsen nr 1, Fors, detta är dock bara spekulationer från min sida. Rasmus Persson är svåger till Mikael Pålsson som är gift med Rasmus syster Cecilia Persdotter.
Mikael och Anphin Pålsöner samt Brita Pålsdotter har alla döttrar vid namn Ingeborg, detta skulle kunna vara ett möjligt namn på deras moder alt. styvmoder.

2020-07-24, 01:42
Svar #12

Utloggad Torbjörn Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 274
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 21:02
    • Visa profil
Härligt Magnus!
Då har vi ytterligare en bror att lägga till bland Pålsönerna. Man undrar dock om det är halv/helbror till Anphin.
Systern verkar ju oxå intressant. Spekulativt men mycket möjligt.

2020-07-24, 12:42
Svar #13

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil

2020-07-24, 14:03
Svar #14

Utloggad Magnus Sundin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 20:18
    • Visa profil
Suveränt, jag tror jag hittade Per Pålsson direkt på Norska riksarkivet.
Gården Glomming i Overhalla.
Per är 52 år 1664-1666, alltså född 1612-1612!
RA, Sogneprestenes manntall 1664-1666, nr. 34: Namdal prosti, 1664-1666, s. 324-325
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft10051005203172

Att Per Pålsson flyttar till Norge samt "norska" namnet Anphin (Arnfin) Pålsson kan tyda på att Pål Björnsson första fru eventuellt kom från Norge?

2020-07-24, 14:07
Svar #15

Utloggad Magnus Sundin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 20:18
    • Visa profil
Fler saker som styrker att Zakarias och Anphin var bröder….

”….altså afladhe Månss Jonsson som är allenast i swågerskap (medelst giffte) medh Jon Zachrieson i Byen…” (Jämtlands domsagas häradsrätts arkiv, vol. A I: 12, fol. 183v, ÖLA.

Måns Jonsson var gift med Barbro Pålsdotter (barnbarn till Anphin Pålsson). Barbros fader Pål Anphinsson och Jon Zakariasson (fader var Zakarias Pålsson) var kusiner. Formuleringen ”i swågerskap” borde syfta på detta släktskap då svåger hade en vidare betydelse på den tiden.

2020-07-25, 08:45
Svar #16

Utloggad Marianne Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 431
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 06:36
    • Visa profil
I boken Sundsjö socken, som Magnus Sundin hänvisar till här ovan, framgår på sid 146 att NN Michaelsdotters föräldrar heter: Michell Olsson och Kirsten Siguordsdotter.


Ovan har konstaterats att Pål Björnsson gifter sig två gånger. Han får flera barn, av vilka några är mina anor. Jag har Pål Björnsson som född omkr 1575 men tycker att det verkar väl sent?
Om även Brita Pålsdotter är Påls dotter har jag henne redan i mitt släktregister som en ana.


Uppgifterna från Magnus Sundin och Karl Göran Eriksson har givit mig flera nya släktingar och jag är mycket tacksam för den här hjälpen och att ni har tagit er tid till detta.
Som lök på laxen konstaterar jag att min farfar hette Karl PAUL (Eriksson f 1891-11-23 på gården Holmsta i Utanede). Även min farmor har släktskap - på fler än ett sätt - med Pål Björnsson.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna