ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vislanda kyrkoherdelängd enligt kyrkoräkenskaperna  (läst 531 gånger)

2020-06-03, 23:42
läst 531 gånger

Utloggad Sofie Lindström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 16:32
    • Visa profil
Hej,
Jag snubblade över denna kyrkoherdelängd i Vislanda kyrkoräkenskaper, som listar fyra stycken kyrkoherdar före min anfader Mathias Petri d. 1617. Har lite svårt att tyda texten på sina ställen.

Undrar om någon vet var Mathias Petri kom ifrån innan han tillträdde i Vislanda?

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0026207_00013

Mvh
Sofie

2020-06-04, 00:03
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:18
    • Visa profil
I Växjö stift herdaminne står i alla fall inte var han kom ifrån, bara att han var kyrkoherde mellan 1602-17, var gift med Märit Larsdotter och hade barnen Matthias och Märit. Men boken skrevs 1927, något nytt kanske har uppdagats i saken.

2020-06-04, 00:19
Svar #2

Utloggad Sofie Lindström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 16:32
    • Visa profil
Hej Kalle,
Tack för det. Jo jag vet att han var gift med Märit Larsdotter Duse, som var död i oktober 1645 då hennes andre make, efterträdaren Haraldus Almosius gav testamentespengar till kyrkan. Och jag vet att Mathias Petri och Märit Larsdotter Duse hade en dotter Ingrid Mathiasdotter, som också är min ana. Jag har läst här på forumet i andra inlägg att de också hade en son; Mathias Petri (ologiskt att han skulle ha Petersson som patronymikon om han är son till Mathias Petri, så det tänker jag måste vara fel) som skulle ha avlidit 1634.

Tänkte om någon kanske stött på Mathias Petri i några andra sammanhang?

mvh
Sofie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna