ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur slipper jag källor i själva texten?  (läst 958 gånger)

2020-05-28, 11:35
läst 958 gånger

Utloggad Nils Wadström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2023-01-06, 14:05
    • Visa profil
För tillfället provar jag Disgen och har ett bekymmer när det gäller källornas utformning vid utskrifter och export till HTML. Jag har inte hittat något aktuellt om detta på forumet.

Eftersom en ansedel lätt blir oläslig om källa ska anges inom parentes för varenda faktauppgift, vill jag använda mig av ett notsystem där noterna skrivs ut efter texten. Men jag lyckas inte hitta någon sådan inställning i Disgen. Istället står valet mellan att ange källorna i fula parenteser i texten eller inte alls. Vilket för min del är att tvingas välja mellan en dålig och en oacceptabel lösning.
Jag hoppas verkligen att det är jag som inte är van vid programmet, för jag hittade klagomål om detta i DIS-forum från 2011. Jag ser att släktregister skapade med MinSläkt på nätet har fotnoter istället för parenteser, så det framstår som lite svårbegripligt om detta inte skulle gå med Disgen.

Alltså: jag vill att det på utskriften/webbsidan ska stå: "Född 1924-09-23 i Jönköpings Sofia (F)1" istället för: "Född 1924-09-23 i Jönköpings Sofia (F) (Jönköpings lasaretts ministerialböcker C:4 1924-1927, uppsl. 88)".

Tusen tack till den som kan lösa detta åt mig. Gillar Disgens flexibla källträd och överväger därför att byta från Genney 2, men om källhänvisningarna skrivs ut så här kasst blir det inget Disgen för min del.

2020-05-28, 18:52
Svar #1

Utloggad Lars Ohlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 372
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 15:23
    • Visa profil
    • www.lasseistuvsta.se
Hej
Vid export till HTML dyker det upp ett par sidor med val. På andra eller tredje sidan beroende hur man ser det finns följande val med på höger sida av formuläret om vad som gäller källor med rubrik "Utskrift av källor"

Väljer du "Efter" så får du sidans alla källor uppradade längst ned med sifferhänvisning från dina uppgifter.

Hälsingar
Lars

2020-05-29, 08:30
Svar #2

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 15:21
    • Visa profil
Tusen tack till den som kan lösa detta åt mig. Gillar Disgens flexibla källträd och överväger därför att byta från Genney 2, men om källhänvisningarna skrivs ut så här kasst blir det inget Disgen för min del.


Hur ser flexibelt källträd ut?

2020-05-29, 08:59
Svar #3

Utloggad Nils Wadström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2023-01-06, 14:05
    • Visa profil
Lars: Tack, jag hade tydligen bara lyckats hitta inställningarna för utskrift (där det dessvärre inte går att välja noter istället för parenteser). Men det kanske jag kan leva med, det är webbpublicering jag vill göra. Det verkar tyvärr som att det bara är det förkortade källnamnet som exporteras i html, dock. Jag vill ha hela källtiteln i fotnoten. Annars måste jag ha ett separat källregister. Borde finnas någon som gjort en egen HTML-mall för det kanske? Eller vet hur man lägger in en sådan "anvisning" i en mall?


Bengt: Jag syftade på att i Disgen kan du gruppera källor i grupper och undergrupper efter eget tycke. Det blir väldigt lätt att hålla ordning på dem och hitta det man letar efter. I t.ex. Genney ligger alla källor på samma "nivå", så du måste bläddra igenom alla i bokstavsordning när du ska ange en ny källa i en hänvisning. Bökigt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna