ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mördad ana i Iggesund  (läst 406 gånger)

2020-05-27, 21:09
läst 406 gånger

Utloggad reine rydin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:54
    • Visa profil
ArkivDigital: Njutånger (X) EI:1 (1781-1878) Bild: 28 Sida: 77

Snubblat på en ana Bengt Claesson Colling som tydligen blev mördad 29/11 1793 i sin säng. Undrar om ngn kan tyda hela notisen så jag inte missar nåt. Finns väl också noteringar i tingsprotokoll i Enånger häradsrätt om jag läser rätt. Tacksam för hjälp så jag kan få mer om denna spännade händelse i Iggesund.

2020-05-27, 22:22
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5135
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 13:34
    • Visa profil
Omkring kl. 9 om aftonen befarits gästgifwaren Benct Colling i Iggesund wara mördad i sin egen säng och enligit Enångers härads urtima tings Rätts utslag af d. 16 i samma månad om dess döda kropps ärliga begrafwande, jordades d. 24 Now. Han war född d. 25 jan 1753 på Iggesunds bruk, fadren war klensmeden därstädes Claes Benctsson Colling. Modren hustru Margta Pehrsdotter. War hemma tils han gifte sig med efterlefwande enkan hustru Catharina Margreta Iggberg. Haft med henne 1 son, som är död och 4 döttrar, som än lefwa. Har under sin lefnad warit wistande dels i Norrbo Sn, såsom socknesmed, dels på Lögdöns Bruk, hwarifrån han förledet år flyttade hit till Iggesund och här emottog hemmanet och gästgifweriet efter sin afledne swärfader. Omkom ganska ömkeligen ofwandnämnde d. 9 Now. sedan han upnådt 40 år 9 månader och 3 weckor.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna