ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kopparsmedsdrängen Lars Larson  (läst 504 gånger)

2020-05-26, 19:11
läst 504 gånger

Utloggad Elin Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 16:54
    • Visa profil
Hej!
Kopparsmedsdrängen Lars Larson, allmänt kallad Koppar-Lars eller Koppar-Lasse, och hustrun Brita Pärsdotter bodde i Eskilstuna 1706 och kanske lite innan och fram till 1710.
Jag hittar dem enbart i domböckerna, där det står att de tidigare bott på flera andra orter. De försvinner spårlöst efter en rannsakning om brott 1710. Är det någon som stött på dessa personer? De hade även två döttrar, Karin och Stina Larsdotter. Karin hade en tid tjänst hos en timmerman i Stockholm.

2020-05-26, 22:59
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil

Pesten härjade i Södermanland och Uppland från juli 1710 till februari 1711, allra värst i (de större) städerna. I Stockholm beräknas cirka 40 procent av invånarna ha fallit offer för epidemin.
Hälsar vänligen
Maud

2020-05-27, 09:48
Svar #2

Utloggad Elin Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 16:54
    • Visa profil
Hej och tack för svar!
Jo jag vet, det var antagligen pesten som gjorde att rättegången lades ner också.
Men jag har ändå anledning att tro att de gav sig iväg.
Är också intresserad av var de bott tidigare.
Jag har nu hittat dem i mantalslängden för Fors socken, de bodde vid bruket (Tunafors) 1706-1710 så jag kanske borde flytta frågan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna