ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: von Rohr, Joakim. Kusin med Karl XII.  (läst 2236 gånger)

2020-05-24, 19:32
läst 2236 gånger

Utloggad Jessica Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 06:29
    • Visa profil

2020-05-25, 11:41
Svar #1

Utloggad Anders Ahlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 10:20
    • Visa profil

Hej Jessica,
kan du ange  när Joakim var född, död, gift med samt varifrån uppgiften om kusin kommer?
Mvh
Anders

2020-05-25, 12:00
Svar #2

Utloggad Jessica Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 06:29
    • Visa profil
Han var född 1678 och död 1757. Det stod i en tidning att de var kusiner. Minns ej i vilken. Det var någon som gjort en släktutredning.

2020-05-25, 14:39
Svar #3

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2441
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 11:33
    • Visa profil
Försåvitt att den släktutredning som finns på wikipedia stämmer så var de inte kusiner:
https://en.wikipedia.org/wiki/Joachim_von_Rohr
Med reservation, förstås, för den teoretiska möjligheten att Joachims far eller mor skulle varit illegitima barnbarn till Karl XIIs far- eller morföräldrar. Så allt beror på vad Karl X Gustav och Fredrik III hade för sig. Eller hade Karl XIIs mors illegitima halvbror Ulrik Frederik Gyldenløve en affär med Joachims mor?
Jag kan dock inte hitta några rykten på nätet om släktskap mellan von Rohr och Karl XII.

2020-05-25, 18:22
Svar #4

Utloggad Jessica Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 06:29
    • Visa profil
Det stod i Svensk Damtidning nr 20 2020. Desirée Edlund hade detta i sin släkt. Det står att hon var långväga släkt med Europas kungahus via anfadern Joakim von Rohr (som jag också har i släkten) och att han var kusin med Karl XII.
Kanske var det på mammans sida Ulrika Eleonora av Danmark?

2020-05-25, 18:56
Svar #5

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2441
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 11:33
    • Visa profil
Kanske var det på mammans sida Ulrika Eleonora av Danmark?

Varken Joachims far Hans Christoffer von Rohr eller hans mor Anna Catharina Cronman var ju syskon till Ulrika Eleonora, inte heller till Karl XI, så officiella/legitima kusiner kan Joachim och Karl inte ha varit. Det är förstås teoretiskt möjligt att Joachims biologiske far inte alls var Hans Christoffer von Rohr utan en bror eller halvbror till Ulrika Eleonora, men vad jag vet finns inga belägg för något sådant. Inte heller har jag hört talas om att Karl XIIs biologiska far skulle varit någon annan än Karl XI.

En möjlig förklaring är att "kusin" ska förstås utvidgat och att det i själva verket rör sig om ett betydligt mer avlägset släktskap. Illegitima ättlingar till både det danska och svenska kungahusen är ju inte ovanliga, och genom dem kan släktskap ha uppstått i tidigare led. En annan möjlighet är att det är en familjelegend utan någon som helst verklighetsförankring.


2020-05-25, 19:16
Svar #6

Utloggad Anders Ahlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 10:20
    • Visa profil

Imte för att jag vill röra till det, men enligt Adelsvapen wiki https://www.adelsvapen.com/genealogi/Von_Rohr_nr_807
var både Joakim och Hans
Christoffer 
söner till Georg von Rohr- De var halvbröder. [/size][/color]
Enligt samma källa blev Joakim ö[/size]verstelöjtnant vid ingermanländska adelsfaneregementet 1681 och kan därför knappast vara född 1678.[/color][/size][/font][/color]

2020-05-25, 20:44
Svar #7

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2441
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 11:33
    • Visa profil
Jo, men Joakim/Joachim tycks ha varit ett namn som gått i släkten, det finns många på den sida du länkade till. Den Joakim som enligt trådskaparen sägs ha varit kusin till Karl XII var sin till Hans Christoffer och återfinns som Tab. 15.

2020-05-26, 12:27
Svar #8

Utloggad Anders Ahlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 10:20
    • Visa profil
OK. Upptäckte också att åtminstone 3 olika döttrar Cronman var gifta med varsin von Rohr.

2020-08-05, 22:33
Svar #9

Utloggad Jessica Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 06:29
    • Visa profil
Iallafall var han ättling till Gustav Vasa enligt Per Anderssons bok "Sveriges kungasläkt" på slekt.se

2020-08-06, 01:32
Svar #10

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Kan du ge en länk till den sida på slekt.se där det framgår? Google anser sig inte hitta "rohr" någonstans på hela sajten slekt.se. Det borde "de" ju göra om Joakim är omnämnd någonstans på sajten.

2020-08-06, 08:58
Svar #11

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2441
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 11:33
    • Visa profil
Det finns naturligtvis begränsad information om Vasaättlingarna på hemsidan, annars skulle ju ingen köpa boken för 980 kronor.
Om von Rohr har släktband till Gustav Vasa har han förstås släktband till Karl XII också. Liksom, enligt Per Andersson, till över 275 000 andra svenskar (inkuderande ingiften och samboförhållanden). Men att von Rohr skulle varit kusin till Karl XII verkar fortfarande tveksamt.

2020-08-06, 17:42
Svar #12

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Nu orkade jag bättre att leta fram släktnamnsregistret på slekt.se, och där finns ju von Rohr, så jag förstår inte varför google inte hittade bokstavskombinationen "rohr" någonstans på sajten. Man kan lägga in kod så att en sida inte ska indexeras av sökmotorer, men det verkar väl lite överkurs att Per Andersson skulle ha gjort det just för släktnamnsregistret.

Men fortfarande kan jag inte se att just Joachim von Rohr skulle vara personligen nämnd. Han är inte nämnd på sidan om kända ättlingar, i varje fall.

Av en händelse har jag burit hem diverse osorterade veckotidningar som någon granne hade lämnat på vårt "varsågod att ta"-bort i tvättstugan, så det visade sig att jag faktiskt hade aktuellt nummer av Svensk Damtidning hemma och kunde kolla själv.

Allt låter dock väldigt konstigt. Rent missuppfattat av Svensk Damtidnings journalist? Eller har Desirée Edlund ärvt någon "kryddad" släktutredning från förr?

Joachim von Rohrs officiella anor enligt Riddarhusstamtavlorna ser inte ens möjliga ut att kunna peka till Gustav Vasa, än mindre hur han enligt några officiella släktled t o m skulle kunna vara kusin med Karl XII.


Och är det Joachim som levde 1678-1757 vi talar om - och han är ju den Joachim i släkten som är mest jämnårig med Karl XII - skulle det ju göra mig till Vasa-ättling, men jag har aldrig hittat till Gustav Vasa, och Per Andersson har inte hittat oss Pemer bland Joachim von Rohrs ättlingar. Men jag mailade Per Andersson nu och frågade om Joachim von Rohr är Vasa-ättling, så får vi se.

2023-11-23, 10:39
Svar #13

Utloggad Oskar von Rohr

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 15:27
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna