ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjälp med att identifiera församling  (läst 680 gånger)

2020-05-21, 19:26
läst 680 gånger

Utloggad Stefan G. Ivars

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2022-02-25, 18:11
    • Visa profil
Hej,


Kan någon ge mig uppslag till var tidigare spår av Johan Rytterberg skulle kunna finnas baserat på vad som står i nedan inflyttningslängd för Göteborgs Domkyrkoförsamling? (I första rutan anges att han var bagarlärling, i nästa församling han kommit ifrån, i tredje rutan hans födelseförsamling). Jag har sökt i i flyttlängd och husförhör för Landvetter men inte hittat några spår. Ej heller funnit honom i födelsebok för Ryda församling. Flera senare husförhör bekräftar att han kommer ifrån Skaraborgs län, men har inte hittat någon mer specifik angivelse.


Det skulle kunna vara samma plats som åsyftas till höger i den andra bilden (husförhör av Lars Björklund och Cath. P. Rholin, Örgryte förs. 1773-1791).


Tacksam för alla förslag.

2020-05-21, 20:01
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5026
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:22
    • Visa profil
Landweta borde ju vara Landvetter, vet inte vad det skulle vara annars. Men har du hittat något födelsedatum för honom någonstans, eller patronymikon? Han föddes kanske inte som Rytterberg, det namnet tog han nog när han blev hantverkare och behövde ett borgarnamn. Eftersom han kom från Ryda valde han något på Ry-. Du får också gärna ange var du hittat den där inflyttningsnotisen så man vet vilken tidsperiod man skall eftersöka honom.

2020-05-22, 00:43
Svar #2

Utloggad Stefan G. Ivars

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2022-02-25, 18:11
    • Visa profil
Tack för ditt svar.


Inflyttningsnotisen finns i Göteborgs Domkyrkoförsamling (O) B:1 (1762-1794) Bild 101 / sid 195 (AID: v30149.b101.s195, NAD: SE/GLA/13180). Uppgifter om födelseår i senare husförhör i Uddevalla och Vänersborg varierar mellan 1752-1756.


Min koppling till denne Johan går via timmermannen Andreas/Anders Rytterberg (f. ca 1750), som lämnat vissa spår i samma församling men senare fanns skriven i Mariebergs/Karl Johans förs. Då dessa förekommer tillsammans i en bouppteckning efter Andreas hustru finns goda skäl att anta att de är släkt, antagligen bröder. (Något patronymikon har dock aldrig stötts på).
Sävedals häradsrätt (O) FIIa:7 (1784-1786) Bild 217 / sid 421 (AID: v65792.b217.s421, NAD: SE/GLA/11082)


Jag har efterfrågat information om dessa personer i en tidigare post kopplad till efternamnet. Är denna gång nöjd med att ha fått min läsning av församlingsnamnen bekräftad. Möjligen finns fler tips att få av någon med lokal kännedom.


Jag har varit öppen för att namnet kan ha tagits av dem i vuxen ålder, men i Ryda inte hittat någon med särskilt god överensstämmelse. En äldre släkt med namnet Rytterberg/Reuterberg har dessutom rötter i Uddevalla och är spridd runt om i Älsvsborg och Skaraborg. Vissa namnöverensstämmelser i denna och nästa generation har stärkt misstänken om att Johan och Andreas hade koppling till denna släkt.


Tackar igen för ditt svar!

2020-05-22, 07:42
Svar #3

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5026
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:22
    • Visa profil
Min koppling till denne Johan går via timmermannen Andreas/Anders Rytterberg (f. ca 1750), som lämnat vissa spår i samma församling men senare fanns skriven i Mariebergs/Karl Johans förs. Då dessa förekommer tillsammans i en bouppteckning efter Andreas hustru finns goda skäl att anta att de är släkt, antagligen bröder. (Något patronymikon har dock aldrig stötts på).
Sävedals häradsrätt (O) FIIa:7 (1784-1786) Bild 217 / sid 421 (AID: v65792.b217.s421, NAD: SE/GLA/11082)
Men är de inte tre bröder till och med? Andreas har ju skuld till inte bara Johannes Rytterberg, utan även "Parkums wäfwaren" Anders Rytterberg.

2020-05-22, 10:33
Svar #4

Utloggad Stefan G. Ivars

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2022-02-25, 18:11
    • Visa profil
Bouppteckningen är för Andreas hustru, Helena Jönsdotter. Andreas/Anders har jag tagit för variationer på samma person, parkumsvävare, senare timmerman. (Även om jag inte kan vara 100% på att det inte rör sig om två olika individer). En Sven Rytterberg (f. ca 1765) finns dock i Majorna under samma tid, med en son vid namn Andreas. Detta kan vara en tredje bror, men har ej funnit något bevis för det. Inte heller någon födelseförsamling tyvärr.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna