ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Adel Ros  (läst 837 gånger)

2020-05-21, 12:19
läst 837 gånger

Utloggad Patrik Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2020-05-22, 12:20
    • Visa profil
Hej

I min släkt så pratade vi inte ofta om släkten.

Men jag vet att min morfars far arbetade som platschef och var gift med en lågadlig Ros.

Nu vill jag gärna forska länge och ser att Ros snabbt försvinner (likaså min morfars fars sida). Så jag har några frågor:

1. Varför adlades Ros?
2. Kan DNA test få fram anfader för släkten Ros?
3. Var Ros gift med Natt och Dag (för då kan jag följa Natt och Dag istället för om jag vill forska länge)?
4. Hur vet jag att min släkting år 1888 är adlig släkt?

Det står inte så mycket om Ros på Internet så jag kan tänka att dem kanske inte var så kända.

 :)

2020-05-21, 17:36
Svar #1

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 14:19
    • Visa profil

2020-05-21, 23:48
Svar #2

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5135
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 14:37
    • Visa profil
4. Hur vet jag att min släkting år 1888 är adlig släkt?
Om du bara är på 1888 måste det gå att fortsätta åtskilligt mycket längre bakåt, och då tror jag det visar sig ganska snabbt. Eller släpp namn, plats och årtal så kan någon här hjälpa dig om du kört fast.

2020-05-22, 12:10
Svar #3

Utloggad Patrik Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2020-05-22, 12:20
    • Visa profil
Tack  :)

Jag tänker att dem gjort en konstruktion.

Min morfars far hade det bra ställt men hans namn var befläckat av ett dåligt dokument. Han och hans fru gjorde nog detta som ett nid, kanske mot släktingen som jag kan tro var en oäkting eller råkat ut för en olycka eller på grund av vänsterpolitik.

Vänsterpolitik inte att räkna bort!

Hans fru valde helt enkelt att vara släkt med den konstiga släkten. Man kan ju tänka sig många lösningar.

Men min morfars far grät nog över att han inte kunde vara bäst. För jag undrar ju över om hans ambition kan ha varit sådan vid den tiden. Då får han förklara själv och jag har inte mött honom.

Jag fick kalla kårar. Politik och upplevelser kan nog i slutändan ändra uppgifter (eller förvrängas). För jag har ju svårt att tro att Svensson är släkt med dem också. För det är ju en politik att fattiga är bra. För många gånger så var det nog fattiga med sådana papper. (Men också oäkting samt problem vid födseln)

Som jag ser det så är högadeln bra ifall man vill släktforska av just det skälet. För i högadeln så är ofta alla papper bra!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna