ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gronke  (läst 554 gånger)

2020-05-20, 23:34
läst 554 gånger

Utloggad Annika Fagerquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 217
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 20:50
    • Visa profil
Söker information om släkten Gronke från Tyskland. En Johann Fredrich Gronke född 1804 i Güstrow, Tyskland kommer till Sverige och slår sig ner i Hjärnarp utanför Ängelholm där han gifter sig med Kjersti Hansdotter och får många barn. Sen ändrar han sitt namn till Nils Gronke. Vad jag kan se behåller ingen av barnen efternamnet Gronke som vuxna.
Det finns eventuellt en koppling till släkten Viebke som kom till trakten ungefär vid samma tid. Viebke-ättlingar finns det i dag gott om i t.ex. Båstadtrakten.


Jag hittar inte någon Gronke som är född ungefär 1804 i Güßtrow, varken Nils eller Johan Fredrich. Det vore kul att komma vidare.

2020-05-22, 07:45
Svar #1

Utloggad Bert-Ola Söderlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 20:52
    • Visa profil
Hej vet inte om du sökt därborta eller vad du känner till.
Verkar finnas många som reste till Amerika också kanske kom någon från Polen

Men finns ju lite på nätet om man googlar på Güstrow Kirchenbücher https://forum.ahnenforschung.net/showthread.php?t=94167 finns säkert fler forum  https://www.g-gruppen.net/mecklen.htm Men skriv och fråga

2020-05-22, 14:22
Svar #2

Utloggad Annika Fagerquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 217
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 20:50
    • Visa profil
Tack. Inte helt lätt med tyska språket men jag testar. Har koll på många av dem, även i USA men vill veta mer om bakgrunden i Tyskland och ev. nuvarande Polen.  :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna