ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skånsk allmogekista  (läst 792 gånger)

2020-05-19, 22:10
läst 792 gånger

Utloggad Marie Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2020-05-20, 18:47
    • Visa profil
Hej!

Jag har ärvt en Skånsk allmogekista från min far. Han hade i sin tur ärvt den av sin mormor som föddes i början av 1900-talet i Lund. Det sägs att kistan ska ha tillhört någon av hennes släktingar.

Jag skulle vilja ha hjälp att tyda skriften på kistan för att försöka lista ut vem den kan ha tillhört.

Det hade även varit intressant att försöka ta reda på vem som kan ha målat kistan.

Tack på förhand.

2020-05-20, 15:19
Svar #1

Utloggad Allan Sjöö

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 576
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 22:02
  • allan.sjoo.yahoo.se
    • Visa profil
Hej
Det är svårt att tyda vilka bokstäver det är.Mitt tolkning är O P S, namnet kan då vara t.ex. Olof PetersSonÅrtalet är 1833
Jag har en kista från 1786 med två namn, men jag inte hittat vilket par det är.

mvh Allan

2020-05-20, 18:43
Svar #2

Utloggad Marie Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2020-05-20, 18:47
    • Visa profil
Då skulle den kunna ha tillhört en Ola Persson, han är född 1810 så det borde stämma rent tidsmässigt.

Hur kommer det sig att det på vissa kistor bara står ett namn medn det på andra kistor står två?

2020-05-21, 11:21
Svar #3

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Hej!

Jag har ingen större kunskap om allmogekistor, men jag har en kista som påminner om din efter min farmors far.
Där står det E.M.S.S. 1872, vilket står för Emanuel Svensson.
Han var född 1849 och jobbade som dräng 1871-1873 i Dansered, Härryda, där han verkar ha tillverkat sin kista.
Därefter flyttade han en del för att slutligen hamna hos sin morbror som flyttat till västkusten för att bygga en kvarn bl a.
Där gifte Emanuel sig 1884 och blev kvar resten av livet.

Jag förmodar att kistan var en slags "resväska" där han förvarade sina saker.

Mvh
Marianne

 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna