ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ingeborg Svensdotter/Nilsdotter gm Arvid Persson i Klint  (läst 628 gånger)

2020-05-16, 15:45
läst 628 gånger

Utloggad Joacim Johannesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 10:30
    • Visa profil
Arvid Persson från Klint Västergård gifter sig med en Ingeborg Svensdotter från Åsa 1710. Vid vigselnotisen anges hon som död 1758.

Traryd (G) C:1 (1689-1750) Bild 28 / sid 22 (AID: v30178.b28.s22, NAD: SE/VALA/00386)

I dödsnotisen anges "hustru Ingeborg i Klint född i Åsa Ngh", hon är 63 år och 3 månader gammal , och begravs 1758-04-30. Således bör hon vara född kring årsskiftet 1694/1695

Traryd (G) C:1 (1689-1750) Bild 155 / sid 149 (AID: v30178.b155.s149, NAD: SE/VALA/00386)

När Arvid och Ingeborg köper ut en del i Åsa Norregård 1729, benämns hon Ingeborg Nilsdotter, alltså inte Svensdotter.

Göta Hovrätt - Advokatfiskalen EVIIAAC:45 (1730) Bild 770 / sid 71 (AID: v950388.b770.s71)


Så nu är frågan om hon heter Svensdotter eller Nilsdotter.. Kruxet är att det föds både en Ingeborg Svensdotter och en Nilsdotter i Åsa:

Ingeborg Svensdotter 1690-09-23 (föräldrar är Sven Pålsson och Elin Persdotter)

Traryd (G) C:1 (1689-1750) Bild 43 / sid 37 (AID: v30178.b43.s37, NAD: SE/VALA/00386)

Ingeborg Nilsdotter 1693, döpt 1693-12-19 (föräldrar Nils och Christion)

Traryd (G) C:1 (1689-1750) Bild 47 / sid 41 (AID: v30178.b47.s41, NAD: SE/VALA/00386)

En del talar för att det är Ingeborg Nilsdotter som är hustru till Arvid Persson (bl.a. födelseår), men säkert är det inte. Arvid och Ingeborg får tre söner som döps till Sven, men ingen till Nils, vilket talar för motsatsen.

Är det någon som vet mer om Ingeborg och hennes bakgrund?



2021-08-29, 17:52
Svar #1

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 15:32
    • Visa profil



Har inte sett denna frågeställning tidigare, men jag forskar en del på framförallt Markaryd och denna fråga relaterar i hög grad till Markaryd.
 
Först så ska jag säga att det korta svaret på frågan är att Arvid Perssons hustru med stor säkerhet är Ingeborg Svensdotter, och då sannolikt just den Ingeborg Svensdotter du nämner som född 1690-09-23. Jag har också tittat på den domboksuppgift 1729 där hon kallas för Ingeborg Nilsdotter och det verkar inte som om det sägs någon annanstans. Inget verkar heller tyda på att Arvid var gift mer än en gång och första sonen namngiven Sven föds redan 1715 och inga död- eller vigselnotiser som skulle kunna avse Arvid med hustru finns under deras giftemålsperiod.
 
Det faktiska argumentet har dock att göra med att det går ganska bra att lista ut Arvids hustrus släktförhållanden genom diverse domboksnotiser som tar upp arvsfrågor efter hennes farfader Påvel Svensson i Övre Gällareböke i Markaryd.


Framförallt tre domboksnotiser är viktiga i sammanhanget:


1 {Dombok: Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Jönköpings län (F) EVIIAABA:882 (1734) Bild 2970 (AID: v323946.b2970, NAD: SE/VALA/0382503) Dombok Sunnerbo härad 1734-06 Par 121 [Stavning ej bibehållen:] På Jöns Månsson i Övre Gällareböke hava Arvid Persson och Erland Nilsson i Klint vilka tillstädes äro och hava Hr Commissarien Johan Schieder till fullmäktig, uttagit[?] stämning, till erhållande av deras arvsrätt uti lös och fast egendom som käranden skall innehava uti Övre Gällareböke med mera arvsrätt som kan återvinnas, infinnandes sig kärandens [men torde ska stå "svarandens"] hustru Bengta Påvelsdotter jämte hans ombud Bergsfogden wälbetrodde Hr Anders Bergström som detta bestrida, tillständer[?] parterna sig om det lösa redan förvänta vara, men vad det fasta beträffar så visas med avlidna Påvel Svenssons i Övre Gällareböke Dispositionsskrift under 1715-04-18 som 1720-10-03 inprotokollerad är att han till svarandens bemälte hustru och sin dotter skänkt sin skattejord i förbemälte Övre Gällareböke, som skall vara 1/4ding, jämte sin anpart av lösörena, för hennes möderne, bröllopskost och hemgift, samt allt hon då redan i 20 års till och till döddagen honom lydaktligen och till bruk och uppehållande tillhandagått, vilken skatterätt han förmäler i Dispositionen sig själv hava köpt, men häremot erinrar kärandefullmäktig att icke allenast i denna 1/4 skattejord skall vara inbegripet kärandens näml. Arvid Perssons svärfaders och Erland Nilssons avlidna svärmoders samt svarandens hustrus avlidna faders bemälte Påvel Svensson försålda arvejordsdel 1/8 uti Åsa Norregård, utan och skall han Påvel Svensson uti sin första hustrus svarandens moders och kärandernas avlidna svärfaders och svärmoders [moder torde ska stå här men gör inte] Ingeborg Svensdotters livstid och deras äktenskap förnämnde tvistiga 1/4 köpt, vilket som det å svarandesidan bestridas, så begära käranderna till bevis framskaffande anstånd till nästa ting som beviljades.}


2 {Dombok: Göta Hovrätt - Advokatfiskalen EVIIAAC:57 (1734) Bild 1050 / sid 100 (AID: v950400.b1050.s100) Småprotokoll dombok Sunnerbo härad s100 Par 50 [Stavning ej bibehållen:] Säljarna Jöns Månsson och Bengta Påvelsdotter i Övre Gällareböke fulltyga med salubrevet daterat 9 Mars sistl:ne, att de hava upplåtit och försålt 1/8ting skattejord i Åsa Norregård till hustruns broderson Jon Svensson i Gräsholma och dess hustru Gunnel Nilsdotter för efter kvittens av d. 6 nästl:ne Maj undfångna 60 Dr 2 Smt köpeskilling, havandes såsom vittne salubrevet undertecknat kommisarien[?] Hr Johan Schieder, Landsfiskalen Sven Wahrman Eskil Persson i Gåsarp, Anders Nilsson i Åsa, Erik Persson i Hult Nils Persson i Bråthult, Johan Persson i Tånneryd och Påvel Torstensson i Sånna, anhållandes köparen om laga uppbud som beviljades - 1:sta ggn}
 
3 {Dombok: Göta Hovrätt - Advokatfiskalen EVIIAAC:78 (1741) Bild 1490 (AID: v950421.b1490) Småprotokoll Dombok Sunnerbo härad 1741-10 Par 51 [Stavning ej bibehållen:] Samma dag beviste Jöns Månsson i Övre Gällareböke [Östra?] med trovärdigt bevittnat köpebrev av 1734-10-27 sig hava tillhandlat följande jordelotter, näml. av Sal. Sven Påvelssons i Åsa arvingar Arvid Persson i Klint en broderpart för tio Dr, Lusse Olofsdotter en broderpart för Tio Dr och Erland Nilsson i Klint sin avl. svärmoders Elin Påvelsdotters systerpart för fem Dr Smt, varandes således genom detta köp och själv finns[??] arv ägare av 1/3:d i Övre [Östra?] Gällareböke, vilken å Tingen 1734-11-13, 1738-10-04 och 1739-02-27 3:ne resor blivit uppbjudet och sedermera klanderlöst fullständer[?]; i anseende vartill behörigt fastebrev begärdes, som beviljades och i rätten[s?] form[?] meddelas skall.}


 
För att sammanfatta vad dessa, tillsammans med fb, vb, db och dylikt i Traryd och Markaryd säger:


Den första verkar säga (även om den har några konstigheter som troligen är en konsekvens av de renoverade domböckerna) att Bengta Påvelsdotter i Gällareböke, Arvid Persson i Klints svärfader och Erland Nilsson i Klints svärmoder alla har samma fader, nämligen avlidne Påvel Svensson i Övre Gällareböke. Givet tex födelsenotisen du tagit upp är Arvid Perssons svärfader uppenbarligen Sven Påvelsson i Åsa. Erland Nilssons svärmoder är, vilket står uttryckligen i 3:e notisen ovan, Elin Påvelsdotter. Vidare verkar denna säga att deras gemensamma moder är Påvel Svenssons första hustru Ingeborg Svensdotter. Påvel Svenssons senare hustru, var troligen Bengta Torkelsdotter från Tormansbögd. Minst två ställen kallar denna hustru Bengta Trulsdotter i stället, men allt sammantaget, speciellt då Påvel ständig fadder för Bengtas syskon, är det troligtvis felaktigt. Fjärde kända barnet till Påvel Svensson är Sven Påvelsson i Övre Gällareböke. Detta blir klart med hjälp av 2:a och 3:e domboksnotisen ovan. I den senare så har Arvid Persson (uppenbart genom sin svärfader Sven Påvelsson) en broderlott i Övre Gällareböke, Erland Nilsson en systerlott (genom svärmodern Elin Påvelsdotter) och Lucia Olofsdotter en broderlott, vilket uppenbarligen är hennes då avlidna makes Sven Påvelssons arvslott i Övre Gällareböke. Denna släktkoppling bekräftas ytterligare med notisen 2 ovan, där Jon Svensson avser en son till Sven Påvelsson i Övre Gällareböke och kallas Bengta Påvelsdotters brorson.
 
Det hela blir lite struligt, men det är inte så knepigt att identifiera de flesta relevanta personerna här, men det verkar som om alla är ingifta eller släkt med alla i Övre Gällareböke, Åsa och Bråthult (av naturliga skäl då de platserna ligger alldeles bredvid varandra) så det är fortfarande några saker jag inte riktigt fått klart för mig. Jag kan nog utveckla om personerna om det finns intresse, men tror det är bra att jag åtminstone postar detta nu innan jag glömmer bort det… Jag har lagt in det mesta i ett släktträd (med källor) då det visat sig att Bengta Påvelsdotter och hennes make Jöns Månsson från Tånneryd är anor till mig (via sin dotter Ingeborg), så jag återkommer gärna med vad mer jag kommit fram till eftersom.
 
/Stefan Gelow

2021-08-30, 22:19
Svar #2

Utloggad Joacim Johannesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 10:30
    • Visa profil
Tack för uppgifterna! Instämmer att det bör vara Ingeborg Svensdotter.

När det gäller hennes fars syskonskara tolkar jag notiserna som:

Bengta Påvelsdotter i Övre Gällareböke gift med Jöns Månsson
Elin Påveslsdotter gift med en Nils
Sven Påvelsson i Åsa norregård gift med Elin Persdotter
Sven Påvelsson i Övre Gällareböke gift med Lusse Olofsdotter

2021-08-31, 00:13
Svar #3

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 15:32
    • Visa profil


Jag har försökt fläska ut lite om dessa personer så jag kan nog klargöra en del. Det du säger är korrekt utom avseende Erland Nilsson. Elin Påvelsdotter är alltså hans svärmoder och jag tror inte det står i notiserna ovan vem som är hans hustru, men det går att ta fram. I födelseböcker för hans barn står det att hon heter Gunnel och efter lite trixande går det att hitta henne i födelseboken och dödboken (där den senare refereras till i födelseboken:


Fb: Traryd C:1 s56 AID:v30178.b62.s56
[Döpt:] 1702-02-23 Anders Perssons och Elin Påhlsdotters Barn i Åhsa, Gunnell "död 1764, in Martio"; [Faddrar:] Dahn i Gräsholma; D. Nils i Kylhult; D. Simon i Gräsholma; Hust: Bengta i Giällareböke; Hust: Christion i Bråtalt uti Markaryd Sn; Hust: Kirstin i Gräsholma.

Db: Traryd C:1 s150 AID:v30178.b156.s150
[Död?] 1764-03-16: Hust. Gunnil Andersdr i Skafta Millangrd af bröstsjuka - 62 år

Skälet till att de flyttar till Skafta är uppenbart för att Erland Nilsson kommer därifrån och måste vara följande person:


Fb: Traryd C:1 s62 AID:v30178.b68.s62
1706-04-29 döptes Nilses och Ingierds barn ["i Quarnagården" struket], Erland i Skafta Mgrd
[Faddrar:] Giestgifv. Bengt Fattbergh; Swen i Grönöö; Nils i Kylhult; Kl. Swen Nilsson; Hust: Anna i Ahlanskiöph; Hust: Kirstin i Sohnamad; Hust: Karin i Klint; Botell i Bråhna

Db: Traryd C:1 s153 AID:v30178.b159.s153
[Död] 1768-03-17 [Begravd] 1768-03-27: Gifta Erland Nilsson i Skafta af bröstsjuka 62 [år]


Elin Påvelsdotter är alltså gift med Anders Persson i Åsa och hon dör där 1702 varefter maken gifter om sig med Gunnel Torsdotter:


Db: Traryd C:1 s132 AID:v30178.b138.s132
1702-09-14 Andersa hustru i Åhsa.


Vb: Traryd C:1 s21 AID:v30178.b27.s21
1703-04-26 wigdes Anders Persson i Åhsa medh Gunnell Torsdotter

Jag har inte riktigt lyckats hitta vad som händer med Anders och Gunnel senare.

---

Angående Bengta Påvelsdotter och Jöns Månsson i Övre Gällareböke kan det påpekas att de två får två barn, Anna född 1723 och Ingeborg 1728. Notera att namnet Ingeborg ges till barn till alla dessa syskon. Dessa barn finns inte i någon fb eftersom Markaryd saknar det efter 1716 men går att identifiera genom ett testamente för föräldrarna i domboken. Anna gifter sig med Per Jonsson från annan socken och Ingeborg Jönsdotter (född 1728-01-15 enligt hfl AI:1 i Markaryd, död 1796-07-25 enligt bou) med Nils Johansson (född 1715-01-28, död 1784-04-29) i Övre Gällareböke.

---

Jag har försökt leta vidare om släktrelationerna i Åsa och det är lite struligt. 1734-06 i domboken finns flera olika inlägg där det diskuteras släktingar till dels Sven Andersson och dels till hans hustru Anna Nilsdotter. Dessa har bägge dött under relativt kort tid uppenbarligen. Hur det än är så inbegrips Bengta Påvelsdotter som släkting till Sven Andersson. Inga av de andra syskonen nämns, men även om de har avkomma så är alla av dessa döda vid det laget.

Jag tror Sven Anderssons fader var den Anders Svensson som dör i Åsa, Traryd 1692, 58 år gammal (AID:v30178.b134.s128) och att han var bror med antingen Påvel Svensson eller hans hustru Ingeborg Svensdotter och jag skulle gissa att det är den senare, då namnet Påvel inte verkar existera någon annanstans i Åsa. Det finns dock i mantalslängden 1644 två olika Sven och det verkar inte direkt möjligt att avgöra vem, om någon av dessa skulle vara föräldrar till Anders Svensson. Den här delen är dock fortfarande lite vag så det är möjligt det går att reda ut ytterligare. Kan nämna angående kronologin att Påvel Svensson alltså dör i Markaryd 1715:


Db: D0676 Markaryd C:1 s313 v30466.b162.s313 Död: 1715-10-03 Begravd: 1715-10-16  Påvel Svensson Övre Gällareböke Ärlig förståndig och hederlig man, som varit i kyrkans nämd[?] 40 år "Påhl"  78år






Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna