ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Såsättong  (läst 501 gånger)

2020-05-15, 17:52
läst 501 gånger

Utloggad Bo Arnesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2021-02-24, 15:05
    • Visa profil
Jag stötte nyss på ordet Såsättong i en redogörelse med dialektord från Bohuslän om bondens arbetsredskap, här primärt Solberga socken. Drog mig då till minnes att min farfar en dag sa till mig: "Hämta sättongen!" Jag hade stor respekt för farfar och vågade inte fråga vad jag egentligen skulle hämta men jag uppfattade -ongen som -ungen. Sprang därför hem till farmor som jag upplevde som lite mjukare och frågade med andan i halsen: Farmor, vad är sättongen? Är det ett 'rur' (djur), eller ... Detta berättades på många släktkalas framöver, något som roade mig allt mindre. 😊

Min fråga: Har någon en bild på en såsättong?

Vänligen
bo Armesson









2020-05-15, 18:24
Svar #1

Utloggad Anti Poika

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1729
  • Senast inloggad: 2021-03-11, 19:57
    • Visa profil
Under ordet SJÄTTING i SAOB står följande
4)
a) ... , dels o. numera företrädesvis (vanl. i formen sätting l. sättung) ... (i Bohusl. o. Dalsl., bygdemålsfärgat) om målkärl l. rymdmått motsv. en åttondels (förr äv. t. ex. en tolftedels) tunna l. (i utvidgad anv.) om såskäppa. ... I Bohus län räknades på en tunna, enligt en uppgift, 6 skäppor, eller 12 sättingar. ... 1930, s. 186 (om såskäppa; från Bohusl.). Jansson (1950).
https://svenska.se/saob/?sok=sj%C3%A4tting

Kan det vara en sån här?

Mvh Anti

2020-05-15, 21:35
Svar #2

Utloggad Bo Arnesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2021-02-24, 15:05
    • Visa profil
Det stämmer nog (bilden). Tack för hjälpen Anti!
Mvh
Bo

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna