ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Carlberg (Stavas ibland Karlberg), Olof Idar Justus  (läst 660 gånger)

2020-05-14, 20:59
läst 660 gånger

Utloggad Victoria Lundberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2022-03-16, 19:05
    • Visa profil
    • www.vickypix.com
Hej,
Jag har hittat, Olof Idar Justus Carlberg f. 1867 oktober 29 i Lunds stadsförsamling, som beger sig till Brasilien den 20 december 1886.

[/size]
[/size][size=0pt]Jag vet att han inte stannade så länge. Han finns åter i Sverige redan 1887 i december. Han finns att hitta i rotemansarkivet. [/size][size=0pt]Vad kan vara orsaken till att han bara var borta i ett år? Kan det vara att han jobbade på ett fartyg? han står ofta som Kypare och betjänt i HFL. [/size][size=0pt]Finns det något sätt att hitta mer information om hans resa? Alla tips tas tacksamt emot.[/size][size=0pt]Jag vet också att han gick bort 1896 i Lungsot.[/size][size=0pt][/size]

2020-05-15, 11:30
Svar #1

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2321
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 14:52
    • Visa profil
Hej Victoria


Det kan vara så att din Olof jobbade på en båt som gick till Brasilien och var han registrerad som sjöman så kan han finnas med i Malmö sjömanshus, för det året han åkte, nackdelen med en del av sjömanshusens register är att de är sorterade på årtal inget annat så det är ett tålamodsprövande letande.


Annars så kan det ju vara så att han hade tänkt att emigrera dit som många svenskar tänkte göra men åkte hem igen för det var svåra levnadsförhållande där mycket varmt, sjukdomar, dåliga bostäder.


MVH Ulla

2020-05-15, 15:19
Svar #2

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10394
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 11:25
    • Visa profil
    • Gensvaret
Man får en träff i den danska emigrantdatabasen. Destinationen är São Paulo (se nedan).

Se även dessa tidningsträffar i december 1886:
https://tidningar.kb.se/?q=%22Brasilien%20afreste%22&from=1886-12-01&to=1887-01-01

2020-05-17, 19:57
Svar #3

Utloggad Victoria Lundberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2022-03-16, 19:05
    • Visa profil
    • www.vickypix.com
Stort Tack till Ulla Lundell och Åke Carlsson för att ni lagt ned er tid på att  försöka hjälpa mig vidare. Jag ska kolla i tidningsartiklarna och i Malmö sjömanshus och hoppas att jag får napp. Det är så spännande när man hittar något lite ovanligt :-)


Victoria

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna