ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Måns Stenberg & hustrun Maja?  (läst 607 gånger)

2020-05-13, 19:08
läst 607 gånger

Utloggad Magnus Scott

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 241
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 18:26
    • Visa profil
Hej,

söker eventuell information om Måns Stenberg och dennes hustru Maja, boendes i Hafsjö, Bringetofta under senare hälften av 1700-talet.

I maj 1761 får de sonen Sven som eventuellt kan vara en släkting till mig.

All info mottages med tacksamhet.

Med vänlig hälsning

//Magnus Scott

2020-05-13, 21:08
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2562
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 22:46
    • Visa profil
Äldsta bevarade husförhörslängden från Bringetofta börjar ju inte förrän 1791, och där har jag inte lyckats hitta Måns eller Maja.

Däremot råkade jag av en tillfällighet i Kjälleryd, torp under Hjertsöla, hitta en Sven Månsson, född 1761, med hustrun Anna Maria född 1774 och sonen Johan Magnus, född 1794-11-02. Han står som inflyttad från Medeltorp, Bringetofta 1794 och familjen flyttar, om jag läser rätt, till Vare, [Norra] Sandsjö 1795 (Bringetofta AI/1 bild 138 sid 257 RA).

Enligt Johan Magnus' födelsenotis hette Anna Maria Jonasdotter och var 20 år när Johan Magnus föddes, alltså född omkring 1774. Tre av vittnena vid dopet kom från Hafsjö (Bringetofta BI/2 bild 163 sid 306 RA).

Känner du igen namnen Anna Maria och Johan Magnus? Kan det vara rätt Sven Månsson?

Förstås är det inte säkert att denne Sven är son till Måns Stenberg och Maja. Mantalslängderna för Bringetofta ger föga vägledning eftersom de vanligtvis bara listar förnamn.

Jag kan inte heller hitta någon bouppteckning efter någon Måns Stenberg i Riksarkivets bouppteckningsregister.

2020-05-14, 08:29
Svar #2

Utloggad Magnus Scott

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 241
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 18:26
    • Visa profil
Hej, KG!

Stort tack för dessa uppgifter.

Har lyckats följa denna familj framåt och det stämmer att det är den Sven Månsson jag är ute efter.

Får ge mig på Mantalslängden bakåt och se om jag hittar något den vägen.

Ha det!

// Magnus Scott

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna