ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ar det nagon som kaenner till "Grindstu-Mor" (min Farmors Mor)?  (läst 909 gånger)

2020-05-12, 19:24
läst 909 gånger

Utloggad Anki Hammerin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2023-05-22, 19:25
    • Visa profil
Baesta Vaenner!

Jag ar en svenska boende i London, som precis paborjat min familjs slaektforskning. Jag undrar om det ar nagon som kaenner till "Grindstu-Mor" och hennes dotter "Grindstu-Elin" (och dennes son, "Grindstu-Sven", f. 1927), som bodde och jobbade i Grindstugan i Enåker i borjan pa 1900-talet? Grindstu-Mor var min Farmorsmor, och jag skulle sa valdigt garna vilja finna ut mer om henne och hennes familj.

Min Pappa (Sven Hammerin, f. i Enaker den 21/03/1927) hittade i borjan av 1990-talet ett foto i en lokal tidning pa sig sjalv som baby tillsammans med sin Mor (Grindstu-Elin) och Grindstu-Mor utanfor Grindstugan.  Bilden var tagen nagon gang under 1927 (eller i borjan av 1928), men kom bort i samband med min Pappas bortgang 1997.  Da min egen Pappas far var okaend och han hade sa fa foton fran sin barndom, kom denna bild att betyda sa mycket for honom (och mig).  Det skulle vara en droem att aterfinna den och den tidningsartikel den haerstammade fran.

Jag skulle vara sa tacksam for hjalp att hitta nagon som helst information om Grindstu-Mor, Grindstu-Elin och Grindstu-Sven.  Stort tack pa forhand. Hoppas pa svar! Med varma halsningar fran England.

2020-05-12, 20:23
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2516
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 20:37
    • Visa profil
År 1901 hittar jag följande personer i Grindstugan, Enåker:

Arbetaren Anders Anderssons änka Anna Jansdotter, född i Nora 1846-02-18 - möjligen Grindstu-mor?
dotterdottern Elin Maria Åberg, född i Enåker 1891-05-05 - möjligen Grindstu-Elin?
Elin Marias utomältenskapliga dotter Kristina Elisabet, född i Enånger 1919-11-23.

Kan det handla om rätt personer? I så fall är Grindstu-Mor faktiskt din farmors mormor.

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00176385_00084
Enåkers kyrkoarkiv, Församlingsböcker. Bunden serie, SE/ULA/10217/A II a/1 (1901-1920), bild 84, sida 76

Elin Maria var utomäktenskaplig dotter till Anders Anderssons och Anna Jansdotters dotter Brita Christina som vid Elin Marias födsel var bosatt i Norrby församling (Enåkers kyrkoarkiv volym C/6 bild 67). Hon var född 1870-03-29 i By församling och flyttade från Grindstugan till Västerlövstad församling 1888-10-24 (Enåkers kyrkoarkiv volym AI/18 bild 70 sida 73).

Fadern till Elin Marias barn - Kristina Elisabet och Sven Holger - hette enligt anteckning i församlingsboken Klas Valdemar Fredriksson:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00176386_00093

Han bodde på Sörgården i Enåkersby och var son till Karl Fredrik Andersson och Katarina Nilsdotter:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00176386_00092

Grindstu-Elins morfar Anders Andersson föddes i Enåker 1843-11-08 och dog 1878-04-06 (Enåkers kyrkoarkiv volym AI/17 bild 59 sid 66).

2020-05-12, 20:54
Svar #2

Utloggad Anki Hammerin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2023-05-22, 19:25
    • Visa profil
Baeste KG,

Ja det staemmer!  Det ar raett personer!  Kristina Elisabet ar min faster (nu avliden).  Jag har alltid trott Elins mamma, Brita Christina, var Grindstu-mor, men det skulle nog inte staemma ifall hon flyttade fran Grindstugan.

Vad glad jag blir for Ditt snabba svar! :)  Jag har aldrig hoert namnet Anna Jansdotter, sa jag ar vaeldigt tacksam.  Det kan nog staemma att det ar hon (och inte Brita) som da kallades Grindstu-mor.

Jag har forsokt folja laenken Du bifogade, men far inte tillgang till informationen.  Behoevs en speciell registrering pa Riksverket for att fa tillgang till den (jag ar registrerad for deras webbutik).

Aterigen: stort tack for Din hjalp.  Vet Du om det eventuellt finns nagon bild i samband med Grindstugan?

Tack sa innerligt!

2020-05-12, 21:14
Svar #3

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2516
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 20:37
    • Visa profil
Hej,

ja, på grund av GPDR måste du skapa ett användarkonto för att se folkbokföringsmaterial yngre än 110 år. Det är gratis: https://sok.riksarkivet.se/skapa-anvandarkonto men det kan hända att det är samma konto som du redan har - pröva!

En enkel google-sökning gav inte några bilder av Grindstugan. En möjlighet är att du kontaktar hembygdsföreningen, de kan ofta ha bildarkiv:
https://www.hembygd.se/en-kers-hembygdsf-rening

När det gäller bilden i tidningen så bör den i teorin gå att spåra, men man behöver förstås veta vilken tidning (Sala Allehanda?) och ungefär när den publicerades. Tyvärr är digitaliserade dagstidningar från 1900-talet inte så många, och Sala Allehanda verkar inte höra dit, inte heller Upsala Nya Tidning.
Du kan pröva Kungliga bibliotekets söktjänst: https://tidningar.kb.se/

2020-05-13, 11:32
Svar #4

Utloggad Anki Hammerin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2023-05-22, 19:25
    • Visa profil
Baeste KG,

Tack aterigen for all Din hjalp!  Jag ska kontakta Riksarkivet idag och forsoka fa raett pa mitt anvandarkonto, sa jag kan ta del av och laesa alla de intressanta laenkarna Du tillhandahaallit.

Jag har laest igenom Dina inlaegg ett antal gaanger, och jag ar sa tacksam att ha fa erhaallit sa mycket information inom loppet av bara ett par timmar :).  Nagot som verkligen faangade mitt intresse (och forvaaning) ar att församlingsboken naemner fadern till Elin Marias barn (Kristina Elisabet och Sven Holger) som Klas Valdemar Fredriksson.  Jag visste att (och t o m har ett foto pa) Klas Valdemar Fredriksson erkaent faderskap for Kristina - men Sven Holgers (min Pappas) fodelsebevis namner fadern som 'okaend'.  Finns det nagon uppgift om att Klas Valdemar Fredriksson fick nagra ytterligare barn och barnbarn? 

Jag undrar ocksa om Du mojligtvis ar bekant med geografin kring Enåker och Enåkersby - och isafall om Sörgården i Enåkersby finns kvar, och kanske t o m Grindstugan i Enåker? 

Vet Du ocksa om det eventuellt finns ett gravregister for att se om nagon eller nagra av familjemedlemmarna ar begravda i Enåker med omnejd?

Aterigen:  ett stort tack for Din hjalp och all denna vardefulla information, KG.  Jag ar sa innerligt tacksam!


2020-05-13, 12:28
Svar #5

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2516
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 20:37
    • Visa profil
Jag vet tyvärr ingenting om Enåker, det närmaste jag varit är att jag åkt förbi på riksväg 56 som går några kilometer öster om.

Hembygdsföreningen är nog bästa sättet att få veta något om Grindstugan och Sörgården.

Det går ofta lätt och snabbt att hitta folk i 1900-talsmaterialet, särskilt i landsbygdsförsamlingarna. Ju äldre materialet blir, desto oftare blir det felskrivningar, anteckningarna blir alltmer svårlästa och ibland bara försvinner folk.

Ja, Klas Valdemar erkände faderskapen i efterhand; det registrades i häradsrätten 1921-02-14 för Kristina Elisabet och 1928-10-01 för Sven Holger enligt anteckningen i församlingsboken.

Elin Maria gifter sig med Albert Malakias Hammerin från Gävle 1933-12-29 (Enåkers kyrkoarkiv volym AIIa/2 bild 93 sid 86). Hon och Sven Holger flyttar till Staffans församling, Gävle 1935-12-02. Antecknat att både Kristina Elisabet och Sven Holger "bär styvfaderns släktnamn enligt hans tillåtelse" (volym AIIa/3 bild 132 sid 127).

Kristina Elisabet följer efter till Gävle 1936-11-05 (volym IIa/3 bild 328 sid 331).
Hon hade en son född utom äktenskapet i Västerås 1934-02-01. Han flyttar till Nora 1935-12-02, möjligen till någon släkting till Anna Jansdotter som var född i Nora (volym AIIa/3 bild 132 sid 127).

Anna Jansdotter dog 1930-01-29. (volym AIIa/2 bild 93 sid 86)

Klas Valdemars far dör 1933-09-25. 1934 flyttar han med sin mor till Lugnet nr 1 i Enåkersby. Hans mor flyttar till ålderdomshemmet 1942 och dör där 1945-12-01. Klas Valdemar bor kvar på Lugnet vid övergång till nästa församlingsbok (1949) som ännu ej är tillgänglig. (Enåkers kyrkoarkiv volym AIIa/3 bild 91 sid 80 och bild 87 sid 76). Fram till 1949 finns inget noterat om att han skulle fått fler barn.

Här finns några länkar till sidor med gravar:
https://www.svenskakyrkan.se/begravning/om-gravratt/hitta-gravplatsen

2020-05-13, 14:05
Svar #6

Utloggad Anki Hammerin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2023-05-22, 19:25
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna