ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur vanligt.....  (läst 1389 gånger)

2020-05-12, 14:59
läst 1389 gånger

Utloggad Bill Strömberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2020-07-07, 08:07
    • Visa profil
Hej,

En enkel fråga...

Hur vanligt är det att man långt tillbaka finner kopplingar (äktenskap) mellan sin egen mor och fars sida i familjeträdet?

Dvs... 
Jag tänker då att båda sidor, både min mors sida och fars sida har några av sina "rötter" i exakt samma områden i Skåne och att vår släkt "korsats" tidigare på tidigt 1700tal.

Hur ofta händer dessa saker ??

mvh

2020-05-12, 16:24
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2561
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 15:49
    • Visa profil
Jag vet inte om det finns någon statistik på detta, men om både din mors och fars släkt varit stationära i samma härad eller näraliggande härad(er) så kan det nog mycket väl hända.

Jag har inte råkat ut för det själv, det har varit avstånd mellan farfars släkt i Jönköpings och Kalmar län, farmors i Östergötland, morfars i Kronoberg och mormors i Blekinge. Däremot har jag två exempel på kopplingar i form av sysslingäktenskap inom dessa grenar.

2020-05-12, 16:38
Svar #2

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5135
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 14:37
    • Visa profil
Om personerna är från samma område finns det nästan garanterat inavel anförluster längre tillbaka. Hittar man det inte under 1700-talet så finns det garanterat på 1600-talet innan kyrkböckerna kom. Det är bara att räkna på det, för varje generation blir det dubbelt så många människor. Det är knappt så Sverige befolkning skulle räcka till för att en person som lever idag skulle vara utan anförluster tillbaka till Gustaf Wasas födelse. När folk dessutom oftast gifter sig med någon inom några mils avstånd så... Ännu värre är det för adelsfolk som visserligen inte hindrades av avstånd på samma vis, men hade ett pyttelitet urval att hitta en partner i.

2020-05-12, 17:17
Svar #3

Utloggad Bill Strömberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2020-07-07, 08:07
    • Visa profil
Hej o tack för svar...

Behöver det vara "Inavel och/eller anförlust" bara för två träd varit i kontakt tidigare ??

Vad jag förstår är det inte tal om anförlust innan de skaffar barn med en släkting. Två träd kan ju faktiskt ha kontakt utan att det blir tal om att "skaffa barn" med en släkting. Det är väl så att den tidigare avkomman som kom fram mellan träden faktiskt inte är i den "gren" som kommer in i trädet igen...   sant ?!

(nu blev det rörigt, men tror ni förstår) 

mvh

2020-05-12, 17:38
Svar #4

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5135
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 14:37
    • Visa profil
Att de bara varit i kontakt med varandra är ju ännu mindre konstigt. Folk kände sina grannar, alla i socknen träffades i kyrkan på söndagarna. Dessutom var det ju inte så mycket folk som det är idag så det var större chans att de som levde vid samma tid kände varandra.

2020-05-12, 18:37
Svar #5

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2561
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 15:49
    • Visa profil
Kopplingar i form av äktenskap utan gemensamma barn är förstås också möjligt. T ex  kan din farfars farfar som änklling med barn från ett tidigare äktenskap gift om sig med din mormors mormor, änka med barn i ett tidigare äktenskap. Då har det funnits en tidig juridisk, social, ekonomisk koppling mellan din mors och fars sida i ditt släktträd, kanske med stor betydelse beroende på arv och andra resurser, men anförluster blir det inte.
Skulle ett sådant äktenskap leda till adoptioner kan det förstås bli knepigare, beroende på hur man ser på begreppet anor - handlar det uteslutande om biologiskt släktskap?

2020-05-12, 18:41
Svar #6

Utloggad Bill Strömberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2020-07-07, 08:07
    • Visa profil
Tack KG,

Ganska bra synpunkter, och intressanta kombinationer.

Jag tänker främst biologiskt.

Mvh

2020-05-12, 18:45
Svar #7

Utloggad Anti Poika

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1729
  • Senast inloggad: 2021-03-11, 19:57
    • Visa profil
Hej,

En enkel fråga...

Hur vanligt är det att man långt tillbaka finner kopplingar (äktenskap) mellan sin egen mor och fars sida i familjeträdet?

Dvs... 
Jag tänker då att båda sidor, både min mors sida och fars sida har några av sina "rötter" i exakt samma områden i Skåne och att vår släkt "korsats" tidigare på tidigt 1700tal.

Hur ofta händer dessa saker ??

mvh

Hej,
Tio generationer bakåt ger tusen anor bara i den generationen. Om alla dessa var från samma by för trehundra år sen är det högst troligt att anförluster är inblandade.
Mvh Anti

2020-10-03, 08:06
Svar #8

Utloggad Per-Åke Ling

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 23:29
    • Visa profil
Min farmor (född 1883) i Lindome har samtliga sina anor i Lindome så långt tillbaks jag har kunnat komma. Jag har funnit två fall:
  • Min FMffff och min FMmmmf är syskon (dvs samma föräldrar) Dessa två grenar strålar ihop hos min farmor efter 5 generationer
  • Min FMFfmmm och min FMFmfmf är också syskon. Dessa två grenar strålar ihop hos min farmors far, också efter 5 generationer

Att två släktgrenar strålar ihop efter 5 generationer är inte anmärkningsvärt, och vid det laget är släktskapet så litte att det saknar betydelse.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna