ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Okända föräldrar  (läst 775 gånger)

2020-05-11, 12:48
läst 775 gånger

Utloggad Tove Schultz

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 163
  • Senast inloggad: 2023-02-01, 19:49
    • Visa profil
I ett försök att hitta min farfars okände farfar med hjälp av genetisk genealogi så har jag nu hamnat i Blekinge då en person jag kallar X har fått träff med min farfar och här har jag då också för första gången någonsin stött på ett barn med inga kända föräldrar nertecknade i födelsesboken. Vilket väckte mitt intresse och nyfikenhet något enormt! Visst träffen i sig är inte jättestor men den är ändå större an till två personer som jag vet är barnbarn till två av min farfars kusiner.


X's mormor handlar det om som föddes i Karlskrona stadsförsamling 19 Januari 1879 och det enda som finns antecknat är moderns ålder samt en förkortning som jag inte riktigt förstår mig "App" följt av tre siffror och det ska ju leda mig till husförhörsslängderna men vilken och sen är det krummelur under särskilda anteckningar som jag gissar är någon signatur.


ArkivDigital
[/size][/color]
:
[/size][/color]
Karlskrona stadsförsamling (K) CII:6 (1878-1885) Bild: 85
[/size][/color]
Jag har hittat X's mormor som tvååring i en lista över ogifta kvinnor där hon också då fått ett efternamn.
[/size][/color]
[/size]ArkivDigital[/color][/size]: [/color][/size]Karlskrona stadsförsamling (K) AI:39 (1881-1891) Bild: 383 Sida: 2550[/color]


Har någon ett förslag hur jag kan försöka ta reda på mer om den 37 åriga kvinnan som fick barn den 19/1 1879 är? Har kikat lite i inflyttnings och utflyttningsböckerna om det är några namn och orter ifrån mitt släktträd som dyker upp.


 Tack på förhand och fortsatt trevlig dag, vänliga hälsningar Tove


2020-05-11, 14:11
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2542
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 15:27
    • Visa profil
"App." står för appendix=bihang/tillägg och Majken Gunhild finns mycket riktigt i Karlskrona stadsförsamling AI/33 (Volym IV. Kvarter 17-20 samt tillägg) på sid 499.
Exakt vad detta tillägg är vet jag inte. Kanske omfattar det "å församlingen skrivna", dvs personer som inte hade någon fast registrerad bostad.
På raden ovanför finns pigan Johanna Christina Magnusson i passande ålder (född 1855), född i Lösen, men boken verkar förd enbart med hänsyn till begynnelsebokstav så jag skulle inte våga dra slutsatsen att de två hör ihop.

I AI/39 bild 373 sid 2550 finns hon som Majken Gunhild Mattsson.
Även i AI/46 bild 257 sid 2765 med anteckningen flyttad till Katarina Stockholm 1895-11-05.

2020-05-11, 15:21
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil

I nästa appendix (det verkar handla om personer som är föremål för fattigvård) har Majken Gunhild fått efternamnet Mattsson. Av hänvisningarna framgår att hon (sannolikt) är fosterbarn och bor hos personer i (kvarters- : fastighetsnr) 12:53 (1886), 1:42 (1888, 1889) och 18:41 (1890).
Karlskrona stadsförsamling AI:39 (1881-1891) sid 2550

Folkräkningen 1890
Karlskrona stadsförs
18:de Qvarteret
Jönsson, Regina f. 1807 i Augerum, änka
Matilda f. 1847 i Rödeby, dotter
Uno Wittus f. 1883 i Karlskrona Amiralitetsförsamling, fosterson
Mattsson, Majken Gunhild f. 1879 i Karlskrona, fosterdotter


MGM konfirmerades i april 1895 och utskrevs i november samma år till Katarina i Stockholm. Kan i huvudstaden följas i bland annat rotemansarkivet.
Karlskrona stadsförsamling DI:3 sid 3
Karlskrona stadsförsamling AI:46 (1891-1900) sid 2765
https://sok.stadsarkivet.stockholm.se/Rotemannen2012/Search.aspx

Några upplysningar om modern till MGM ges inte i nämnda källor. Det är heller inte att förvänta sig – en anonym moder fick inte namnges såvida hon inte själv trädde fram och erkände barnet. Troligen var hon inte skriven i Karlskrona när hon födde dottern där.
Hälsar vänligen
Maud

2020-05-11, 15:49
Svar #3

Utloggad Tove Schultz

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 163
  • Senast inloggad: 2023-02-01, 19:49
    • Visa profil
Tack KG och Maud för era svar. Framåt i tiden har jag kolla på vart hon befinner sig och vad som händer henne osv. Nytt var dock vart hon bodde när efternamnet Matsson först dök upp.


Jag får återgå till mitt detektivarbete  och försöka red ut ifall jag har någon kvinna i några av mina släktträd som kanske skulle kunna passa in på "37 år gammal".




Tusen tack för hjälpen :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna