ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Struss  (läst 1028 gånger)

2020-05-07, 20:22
läst 1028 gånger

Utloggad Kent Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 15:15
    • Visa profil
Måns Halvardsson som jag skrev om under Mangskog kallades vid ett tingsprotokoll 1720 huskarl Måns Halvardsson Struss och var mot Anders Jonsson i Treskog. Torpet Moilandstorp där han bodde kallades senare för Strusstorpet och ligger nu under Bogens församling.  Han förekommer från 1711 i mtl under Treskog. 1710 fann jag honom under Långjohanstorp i Gräsmark där han tog över efter Halvard Ersson efter att stått med som son 1706 till 1709. Hans föräldrar var enligt dödsnotisen Halvard och Valborg. Det bör då vara Halvard Ersson och Valborg Håkansdotter.  Halvard Ersson finns i mtl från 1691, gift från 1693. Kan han vara fadern och är han samme som Halvard Struss som finns från 1685, var gift från 1686 till 1688. (Måns var född ca 1685). Halvards far var Erik Månsson, men var han en ”Struss” eller var kommer namnet från.  Kan någon hjälpa mig att få ordning  på detta vore jag tacksam.
Kent Carlsson

2020-05-07, 21:05
Svar #1

Utloggad Kenneth Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2995
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 23:43
    • Visa profil
    • www.kenalexis.se
Hej, jag har några Struss på min hemsida. T.ex Johan Matsson Struss född omk 160å i Finland. ",Lång-Johan". Hans söner kallade sig även Kampun, Kiempan och Kemppainen. Halvard Eriksson och Valborg Håkansdotter har jag också där.  www.kenalexis.se
Med vänliga hälsningar.

2020-05-08, 20:22
Svar #2

Utloggad Kent Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 15:15
    • Visa profil
Hej Kenneth. Har läst igenom det du har om Struss. Enligt domprotokollet 1692, har Halvard Eriksson 1682 köpt i S Västerrottna. Kan man då antaga att Halvard Eriksson är den Halvard Struss som 1685 står med i mtl, eller är de olika personer.
Kent

2020-05-08, 20:49
Svar #3

Utloggad Kenneth Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2995
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 23:43
    • Visa profil
    • www.kenalexis.se
1/3 i S. Västerrottna torp för Halvard Eriksson och Lars Eriksson. Halvard har 1682 för 22 rd köpt lotten av sal.
Elias Johansson, vilken innehaft
även sin broders Daniel Johanssons lott.
Halvard avstår hälften till sin broder Lars Eriksson för att denne gått knekt för honom. Eftersom jorden köpts utom börd måste K. Mts tillstånd utverkas.
(Vid 3. ub antydes att Mats Johansson i Långejanstorp, broder till säljaren, är intresserad av lösen.)
1692 vt,54
Mats är väl den jag har på min hemsida som son till  Johan Johansson Kemppainen i Långejanstorp.

De verkar ju vara samma personer Halvard Struss  och Halvard Eriksson.

--
Dessa Eriksbarn kan kanske vara söner till soldat Erik Matsson Stafman, son till Mats Johansson Struss
--
Spännande värre :-)

Mats Johansson i Långejanstorp (över 60 år) misstänks ha för ca 7 år sedan
dödat sitt halvårsgamla oäkta barn Ingeborg, som övergivits av sin mor.
Hans son Erik Matsson i Strusstorpet på Långejanstorps ägor (30 år) lär
ha varit vittne till att fadern kvävt barnet och har avslöjat det för sina svågrar
Eskil Eriksson ibidem och Erik Andersson i Slobyn, vilken då bott i Långejanstorp.
Henrik Andersson i Slobyn, som senare fått Mats till styvfar, uppger att han
funnit denne något svår mot sin hustru, Henriks mor, och när Henrik vid jultiden
1702 pratat med Erik därom har denne berättat om den lilla flickans död.
Mats förnekar brottet och påsår att Eriks beskyllningar kommer därav att han
ej finner sig tillrätta med att bo på Strusstorpet.
Änkan Annika Tomasdotter, som anlitats för att sköa flickan, vittnar om att denna
varit dödsjuk och att Annika ej annat förstått än att hon dött av sjukdomen.
Rätten frikänner Mats och Erik böter för ogrundad beskyllning.
1707 vt 36
--
Med vänliga hälsningar.

2020-05-08, 21:04
Svar #4

Utloggad Kenneth Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2995
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 23:43
    • Visa profil
    • www.kenalexis.se
Såg nu att Halvard Erissons far hette Erik Månsson:
---
Lars Eriksson i Långejanstorp och hans bror Halvard Eriksson vägrar att betala
sin fars Erik Månssons skuld till nämdemannen Klemet Persson i Näs och Olof
Månsson ibidem, under påstående att det ingenting ärvt efter honom.
Lars och Halvard ska vid nästa ting  styrka att Långejanstorp, som de nu besitter,
ej ärvts efter fadern utan att Halvard köpt det av Elias Johansson.
1703 vt 50
--
Elias Johansson är ju son till Johan Johansson Kemppainen i Långejanstorp. (Långe Johans torp)
--
Uppbjudes 1:a gången,
3/4 i Långejanstorp för Eskil Eriksson ibidem, som köpt 2/4 av brodern
sal. Halvard Eriksson för 25 Rd och även köpt av Erik Matsson i Långejanstorp
1/4 för 20 Rd 30 öre smt.
1713 ht 129

--
Mantal 1710 i Långejanstorp:
Erik Matsson soldat
Måns Halvardsson
Erik Knutsson
Eskil Eriksson
Henrik Andersson
Med vänliga hälsningar.

2020-05-09, 20:36
Svar #5

Utloggad Kent Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 15:15
    • Visa profil
Ja spännande. Det stämmer att Måns föräldrar hette Halvard och Valborg. Att Halvard Ersson fanns i Långjohanstorp då han köpte in sig 1682 och Måns bör vara född ca 1685. Måns tar över efter Halvard Ersson i Långjohanstorp 1710.
Kvar finns att ta reda på varför Måns kallades för Struss i protokollet 1720. Var han en Struss eller för att han kom från Strusstorpet i Långjohanstorp. Kan Halvards far Erik Månsson varit gift med en Struss och Erik då fick komma in i Långjohanstorp.
Kent

2020-05-09, 21:26
Svar #6

Utloggad Kenneth Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2995
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 23:43
    • Visa profil
    • www.kenalexis.se
De hette ju även andra finska namn. Kampun, Kemppainen och Kiempan.
Med vänliga hälsningar.

2020-05-10, 18:05
Svar #7

Utloggad Kent Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 15:15
    • Visa profil
Tack Kenneth för svaret. Jag såg att Kenneth Larsson redan 2005 skrev att Johan Matsson Kampun hade namnet Struss som soldat. Därför kan det vara så att min Måns Halvardsson Struss inte alls var släkt med Johan utan hade soldatnamnet Struss som kommit in med en ana som varit soldat i Långjohanstorp.  Valborg Håkansdotter hustru till Halvard Ersson nämns som soldathustru 1711 enligt ett inlägg 2005 från Lennart Eriksson.
Kent

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna