ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bengt Persson Brevik, Tingsås  (läst 608 gånger)

2020-05-07, 18:52
läst 608 gånger

Utloggad Marie Lundell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2024-02-01, 18:51
    • Visa profil
Jag undrar var jag hittar källorna till uppgifter som jag fått om Bengt Perssons föräldrar och syskon. Tyvärr visste inte uppgiftslämnaren var han fått uppgifterna från.
Bengt Persson är född 1669 (Troligen i Brevik, Tingsås) och dog den 11/3 1739 vid 70 års ålder enligt Tingsås CI:2 s.211. Här vore jag dessutom tacksam om någon kan tyda vad det står om var han är begravd. Det står "Graven ligger i hörnet mellan kyrkan och ???? västan till". Enligt uppgifterna jag fått ska Bengt Perssons far heta Per Nilsson f. ca.1623 och död 15/11 1713. Det stämmer att en Per Nilsson dog detta datum vid 90 års ålder enligt Tingsås CI:1 s.201, men hur kan jag vara säker på att detta verkligen är Bengt Perssons far även om det verkar troligt? Födelsebok saknas för 1669. Samma sak gäller Bengt Perssons mor, Gunnil Svensdotter född ca. 1632 och död i januari 1709. Henne hittar jag inte i Dödboken för Tingsås 1709. Tacksam för hjälp!
Marie

2020-05-07, 22:39
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5115
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 18:42
    • Visa profil
Graven ligger mellan kyrkan och "vapen huuset".
Har du provat att följa Bengt genom mantalslängderna? Börja vid vigseln och se vad det står då, ibland ser man tydligt att ett streck försvinner från det äldre paret i huset och det dyker upp en ny familj. Och ibland står ingenting. Det kan också stå något om att de lämnat över till barnen när de slutligen pensionerar sig. En del år är hela familjen uppräknad med namn och ålder, eller åtminstone de vuxna och skattepliktiga.

2020-05-08, 15:18
Svar #2

Utloggad Marie Lundell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2024-02-01, 18:51
    • Visa profil
Tyvärr saknas Vigselbok för Tingsås 1894-1704. Första barnet , som jag hittat är dottern Ingeborg, som föds år 1700 enligt Tingsås CI:1 s.51. Bengt Persson och Ingeborg Håkansdotter bör ju vigts någon gång dessförinnan. I första Husförhörslängden Tingsås AI:1 s. 63 hittar jag endast Bengt Persson, hustrun Ingeborg Håkansdotter och  barnen Matthis och Gunnil. Jag har försökt leta i Mantalslängder men hittar inget så jag vet fortfarande inte hur jag ska gå vidare. Tack för hjälpen med texttydning.


Mvh Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna