ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tilläggsnamnet "Skut" - toponym eller vad?  (läst 1013 gånger)

2020-05-07, 15:31
läst 1013 gånger

Utloggad Björn Renneus Guthrie

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2021-07-10, 11:45
    • Visa profil
Som många av er med anor från Norrbärke har jag flera av mina grenar som löper genom fyra generationer i Snöån där tilläggsnamnet "skut" används - från Lars "Skuten" Olofsson till Anders Persson Skut.

Jag har sökt efter en etymologisk förklaring och inte nått någon nöjaktig förklaring. Så långt jag funnit skulle namnet "skut" kunna vara ett toponym, i detta fall för en specifik plats i Snöån. I Svenska Landsmål och Svenskt Folkliv (Hellqvist 1905) kopplas ordet samman med sjöar. Här anges   att namnet har sannolikt  tillkommit från ån och sedermera öfverflyttats på sjön, som tycks vara dess källa. Det sägs stå för att skjuta framåt ila och har också knutits till älvar.

Det finns ju ett vattendrag, å, vid Stora Snöån som rinner ut i (?) i sjön Haggen - skulle det kunna varit ett hemman eller jordägande där som föranlett tilläggsnamnet "skut"?
En enkel förklaring i enlighet med Ockham? Eller finns det någon som studerat frågan närmare och vet, alternativt har en bättre förklaring?

Björn

2020-05-08, 22:26
Svar #1

Utloggad Lennart Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 22:21
    • Visa profil
Hej,
Även jag har forskat endel på denna släkt. Försöker hör bifoga ett klipp från lantmäterikarta från 1730, Skut Pelles gård är utsatt. Den ligger vid sundet, vid bron där bebyggelse finns även idag.




2020-05-09, 09:24
Svar #2

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2193
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 09:28
    • Visa profil
Ser i ISOFs ortnamnsregister över Norrbärke att det de noterat ett Skuthagen, en gård vid Stora Snöån bland sina uppteckningar. Jag kom att tänka på att där jag bor finns ett torp Skuttäppan och en vik Skutviken i sjön där. Jag har lyckats härleda det till ett Skut Hans täppa (karta 1713). Denne Skut Hans var en f.d. Falubo som var skutägare på Runn och fraktade kopparmalm på 1600-talet. Sjön Haggen är ju stor och där kanske fanns någon form av skutfrakt, eller så kom denne Skut-Pelle (eller tidigare ägare) från Väsman-Bärkesjöarna. Kanske värt att forska i.

2020-05-09, 17:28
Svar #3

Utloggad Björn Renneus Guthrie

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2021-07-10, 11:45
    • Visa profil
Tack för att ni bägge tog er tid och besväret att svara. Det finns med andra två hypoteser- ett toponymt och ett eponymt!
Ska leta vidare.
Ha en fortsatt god helg!
Björn

2021-11-25, 21:43
Svar #4

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 550
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 10:18
    • Visa profil
"Skutr" betyder på fornnordiska "överföring". På isländska betyder det idag "skyttel". "Skut", ibland stavat "skutt", ligger då närmast att ha med transporter att göra i det sammanhanget.

Mvh, Desirée Gran

2021-11-26, 09:56
Svar #5

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2193
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 09:28
    • Visa profil
Med det läget mellan sjöarna i Bärkebygden är det väl ganska klart att det var en skutfarare/ägare, Pelle som givit sitt namn till torpet. Där gick nog många skutor över sjöarna.
/Leif

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna