ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fotografier  (läst 743 gånger)

2020-05-07, 11:48
läst 743 gånger

Utloggad Erik Stoméus

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2020-05-13, 20:27
    • Visa profil
Hej, jag har börjat släktforska inom min mors släkt och jag skulle gärna vilja hitta några gamla fotografier på vissa förfäder. Vet någon hur man kan hitta vissa porträtt eller familjefoton? Har hört att Riksarkivet samt Kungliga Biblioteket har en del porträtt.

2020-05-07, 18:02
Svar #1

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 602
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:49
    • Visa profil
Hej, jag har inte koll på alla samlingar som finns tillgängliga på nätet, men på riksarkivet.se/digitala-forskarsalen kan man skriva in namnet på den man söker under fliken Person (verkar fungera bäst om man skriver "efternamn, förnamn" eller bara "efternamn". Där har jag fått upp länkar till bl.a. Krigsarkivets porträttsamlingar. På digitaltmuseum.se kan man söka på digitaliserade samlingar från många muséer.

2020-05-07, 21:15
Svar #2

Utloggad Christina Fagerberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2023-03-03, 01:16
    • Visa profil
www.portrattarkiv.se är super - den kan du till och med matcha mot din gedcom-fil :)

Sen har jag också hittat en hel del på KB, kan kan dels söka här: https://kortkataloger.kb.se/portratt/ - men jag har för mig att de i specialläsesalen hade en dator med en databas man också kunde söka i (som inte fanns tillgänglig på nätet)

2020-05-11, 17:58
Svar #3

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 602
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:49
    • Visa profil
Och naturligtvis förbundets databas Porträttfynd https://www.rotter.se/faktabanken/portrattfynd.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna