ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jöns Nilsson Cronberg  (läst 623 gånger)

2020-05-04, 16:42
läst 623 gånger

Utloggad Eva Cronberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2022-04-25, 22:13
    • Visa profil
Hej!
Jag har en anfader som heter Jöns Nilsson Cronberg som är född 1751 förmodligen den 3 maj (enligt Brunnby kyrkböcker). Jag tror han är född i Torrlösa, tyvärr kan jag inte tyda skriften den 3 maj 1751 i Torrlösas kyrkböcker. Han flyttade till Krapperup i Brunnby socken där han 8 barn med Lussi Larsdotter och arbetade som skytt på Krapperups borg. Jag undrar om någon vet vem hans far är?

Jag har läst att där fanns en del Cronberg i Torrlösa, tex Nils Nilsson född 1754, son Nils Nilsson Cronberg född 1790. Sen fanns där Jacob Cronberg född 1749, son Nils Cronberg(skogsvaktare) och dotter Christina Cronberg i Konga. Läste även i Trolleholm förr och nu att Nils Cronberg d.ä och d.y skogsvakare bodde i Äblatofta N:r 1. Och där var även en rad på sida 240 som det stod: på något vis besläktade med de gamla Cronbergarna. Den äldre av dessa var en införskrifen tysk jägare. Skulle gärna vilja veta namnet på denna tyska jägare. Hittade även en Måns Cronberg på Knutstorp som förmodligen var utomäktenskapet. Jag skulle vara så tacksam om något vet om Jöns Nilson Cronberg var släkt med någon av dessa Cronbergare och hur släktskapet såg ut mellan alla dessa Cronbergare.

Mvh
Eva cronberg

2020-05-05, 09:46
Svar #1

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5407
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:22
    • Visa profil
Torrlösa fb 1751 3/5 CI:2 s 129 " en fredag blef Skytten Nils Perssons h Karin Jeppasdr i ___ förlöst med en son som Christi himmelsfärdsdag blef christnad och kallas Jöns,
hölls öfwer dopet af Agnes Bengt Pärs i ---"
Skrev inte av dopvittnena.

2020-05-05, 20:07
Svar #2

Utloggad Eva Cronberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2022-04-25, 22:13
    • Visa profil
Tusen tack Margaretha!! Jättesnällt, det uppskattas mycket. Nu kan jag fortsätta mitt sökande :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna