ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lyman i Hjorted??  (läst 350 gånger)

2020-05-02, 19:07
läst 350 gånger

Utloggad Mikael Nordblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:37
    • Visa profil
Bifogar en bild (om det fungerar!) från Hjorteds Vigselbok 21/4 1712. (Hjorted (H) C:1 (1633-1739) Bild 29 / sid 51) Jag har svårt att förstå Johan Christofferssons titel men tolkar det som något i stil med "inqwarteringsbåtsman i Roslagn" (PLF-skivan tolkar det som "Jegmesteren Båtsman" vilket torde vara fri fantasi). Är det någon som tolkar det på annat sätt, eller om min tolkning är rätt, vet vad en sådan inkvarteringsbåtsman var för något?

Båtsman Johan Christoffersson gifter sig alltså med änkan Sara Jönsdotter. I Strömserum, Hjorted, föds den 25/11 1714 en Jöns vars föräldrar är "båtsman Johan Lyman och Sara Jönsdotter". En Christopher Johansson som avlider 21/5 1766 i Flugebro, Hjorted, vid 44 års ålder är förmodligen också son till Johan och Sara, men finns inte i någon Födelsebok vad jag kan se.

Nu till den egentliga frågan:
Om man kopplar ihop det faktum att Johan Christophersson förmodligen kallas Lyman, att "inkvarteringsbåtsman" har någon att göra med det jag läser som "Roslag(e)n" - kan det finnas någon slags koppling till släkten Lyman (flera präster) från Lyhundra härad i Uppland som en viss Svante Jansson skriver om i en artikel som jag fann på nätet? Lyhundra ligger just i Roslagen, och det fanns ju ett båtsmanskompani just från Roslagen. Kan det vara så att båtsman Johan Christoffersson Lyman stammar från just den släkten? Erkänner att det är långsökt, men...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna