ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Inflyttningsattest 1801  (läst 421 gånger)

2020-05-02, 18:31
läst 421 gånger

Utloggad Anders Källén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2023-08-24, 10:16
    • Visa profil
Kan man få hjälp med att tyda den första inflyttningsattesten 1801 till Stångby? I ArkivDigital: Stångby (M) HII:2 (1801-1808) Bild: 30.


Jag har förstått att den handlar om Måns Ohlsson som flyttar från Håstad till Stångby för att gifta sig med Anna Svensdotter. Men där står så mycket mer som jag inte förstår ett dugg av.


Tack på förhand
-anders

2020-05-02, 19:07
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5122
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:54
    • Visa profil
Är några ord jag inte kunnat tyda men jag tror det viktiga kommit med.

Unge drängen och skräddaren Måns Ohlsson från Håstad född derstädes 1780 den 16 junii äger någorlunda christendomskundskap af Dr. Lutheri och Svebeli catechesen, dem han utom bok läser jemte wäl ? uti bok, har ordente. nyttjat de dyra salighetsmedlen och ? af then hel: nattwarden blef här delagtig af wid förleden julhelg och är i upförandet ärlig och ärbar; Säger sig med pigan Anna Svensdotter i Stångby wara trolofwad, med hwilken han ämnar fullborda ägtenskap genom wigsell och lysning och har ? mig härwid intet hinder bekänt sedan han säger sig här här orden wara hinderslös om icke några månaders prolongation skulle profwas wara nödig, utan tillönskas dem å ömsesidor den högsta wälsignelse och nåd uti deras tillämnade ägtenskaps fullbordan. Hoby d. 14 febr: 1801 Johannes Hållén. 

2020-05-02, 19:19
Svar #2

Utloggad Anders Källén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2023-08-24, 10:16
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna