ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lönskaläge?  (läst 842 gånger)

2020-05-02, 16:24
läst 842 gånger

Utloggad Caroline Bodehed

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2021-05-03, 16:17
    • Visa profil
Hej!

Jag har en Britta Johansdotter född 1799 10/10 (enl. HF 9/10) i Fröjered.
Hon fick 6 st, som jag hittills hittat, "oäkta" barn mellan 1820-1840.
Aldrig sett någon som fått så många utomäktenskspliga barn tidigare. I HF står det att hon är dömd(?) för lönskaläge tror jag, kan jag hitta mer om det någon stans? Kan det stå en ev. Fader vid dessa dommar?

Sett i andras släktträd att dom har hittat en far till ett iaf av barnen, Maria Kristina andersdotter född 1840, tänkte bara om det kan vara där dom sett något för jag själv hittar ingen källa till det.


Husförhör för notisen om lönskaläge står.
Län: Skaraborg; Församling: Fröjered; Volym: AI:6; Typ av register: Husförhör (Household examination); Årtalsintervall: 1832-1840; Rulle-/fiche: XY-2767; Handskrivna/stämplade sidnummer: 20

2020-05-02, 18:03
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15311
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 17:06
    • Visa profil
Det står mycket riktigt att Brita blivit "sakförd för 5te gången lönskaläge".
Om Britta begick lönskaläget i samma härdad som Fröjered tillhör,  Vartofta härad, så skulle  hon dömas där.
Visst kan fadern nämnas, men en kvinna fick inte tvingas att uppge barnafadern och ingen fick fråga vem han var.
Det behövde ju ändå inte vara okänt vem som var far till barnen, "alla" kanske visste vilken   Anders var som
far till Maja Stina.
Först när barn blivit konfirmerade  och skulle klara sig själva brukar fadersnamnet dyka upp i husförhörslängden.
Har de andra släktträden mer info om Maja Stinas far  än bara  namnet?
Lovisa f 1830 står senare som Lovisa Johansdotter, t ex i Fröjered AI:8 sid 117.
Maja Stina står som Andersdotter i samma volym sid 33.

2020-05-02, 21:52
Svar #2

Utloggad Caroline Bodehed

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2021-05-03, 16:17
    • Visa profil
Okej, då ska jag se om jag kan hitta något. Jag får följa honom i Husförhör en.
Ja, om honom och hans föräldrar finns det endel. Anders Larsson Sundberg född den 10 Sep 1813, Orrleka Hulegården, Fröjered. Undra vad det är jag missar, får leta vidare!

2020-05-03, 23:36
Svar #3

Utloggad Anita Björkroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1258
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 23:59
    • Visa profil
Hej !
Fröjered tillhör Vartofta Häradsrätt / Dimbo Häradsrätts arkiv.
Där finns Protokoll vid Urtima ting, i dessa protokoll hittar man de som blir dömda till böter för lägesmål.
Dimbo Häradsrätts böcker finns på Göteborgs Landsarkiv.
Har du tillgång till Arkiv Digital kan du se ett exempel i Häradsrätter / Dimbo 1842 bild.70, no 124
Mvh Anita


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna