ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjälp mig hitta min gammelmorfar  (läst 649 gånger)

2020-05-01, 21:20
läst 649 gånger

Utloggad Sandra Rehn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2023-05-09, 15:37
    • Visa profil
Min morfar Tore föddes oäkta till Emma Nikolina Sjöberg i Voxna, Hälsingland, 1912. Enligt vad det berättas i familjen ska hans pappa ha hetat Emil Persson och ha bott i Samuelsfallet, även det Hälsingland. Jag har nu lyckats hitta en Emil Persson boendes i Samuelsfallet vid den aktuella tidpunkten då morfar blev till, men jag har inte lyckats hitta något skriftligt som förbinder morfar med denne Emil. I födelsenoteringen står ingen fader och jag har inte heller hittat något annat som binder dem samman, utom just att platsen är rätt o.s.v. Samuelsfallet är dessutom väldigt litet, så det känns som det är en god chans att det är rätt person, men jag vill vara säker.

Nu till nöten att knäcka.

Den Emil Persson som jag hittat hade inskrivningsnummer 38 62/1907. Jag har förstått att det betyder att han tillhörde Jämtlands inskrivnings inskrivningsområde, Ljusdals Rullföringsområde. Jag hittar dock inte igen honom när jag söker i Arkiv Digital.

Jag har nu också ett foto på den man som ska ha varit morfars pappa. Efter att ha kikat på nätet tycker jag der ser ut som han bär uniformen m/1886, och det står ju att fotot är taget i Sollefteå.

Finns det något mer fotot berättar? Kommer ni på något mer smart jag kan göra för att ta reda på om mannen på mitt foto är den Emil som jag hoppas?

All hjälp mottages otroligt tacksamt!

Min morfars pappa är den sittande mannen till vänster.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna