ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frans Alexander Bredberg  (läst 604 gånger)

2020-05-01, 20:14
läst 604 gånger

Utloggad Victoria Alcazar

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2022-02-17, 13:09
    • Visa profil
Frans Alexander Bredberg, född 1845-07-14, Baltak, var svåger till min mmfm. Han var hemmansägare i Velinga Bäckgården. Han dog 1923 och har fått en stor och ståtlig gravsten på Velinga kyrkogård. Jag undrar om någon känner till något om honom och möjligen varför han har fått en så markant gravsten?

2020-05-05, 10:24
Svar #1

Utloggad Lennart Strandling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2022-08-05, 21:43
    • Visa profil
Hej!
Var och kolla på Biblioteket i Velinga hembygdsbok men kunde inte hitta något om honom där, gården hans verkar inte särskilt stor heller. En tanke som jag fick, han hade väl barn som utvandrade till Norra Amerika? Hur gick det för dem, kan vara en tråd att nysta i, gick det bra för dem kanske de tänkte att de ville hedra honom som en sista möjlighet?
Funderar Lennart i Tidaholm

2020-05-06, 20:59
Svar #2

Utloggad Victoria Alcazar

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2022-02-17, 13:09
    • Visa profil
Tack för att du tog dig tid att kolla detta Lennart! Precis som du säger var inte hans gård särskilt stor. Det är därför en intressant och mycket möjlig tanke du tar upp att det har varit barnen som har bidragit till den stora gravstenen. En annan anledning skulle kunna vara att han var verksam och framstående inom socknen/sockenstämman eller kyrkan på något sätt. Tror nästa steg blir att åka till Tidaholm och plöja igenom sockenprotokollen :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna