ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Harald Nilsson, Uppsala universitet, 1950-talet  (läst 991 gånger)

2020-05-01, 13:58
läst 991 gånger

Utloggad Henrik Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2022-06-23, 23:20
    • Visa profil
(Hoppas ni inte tar illa upp om jag postar en fråga som inte klockrent är en släktforskningsfråga.)
 
I Kanada skrivs det just nu en fackbok om svampar. I boken är tanken att alla människor som omnämns skall anges med födelse- och döds-år, typ Alan Smith (1887-1953) eller Olaf Silfverbo (1956-).
 
Författaren kontaktade mig och frågade om jag kunde ta reda på den informationen för Uppsala-forskaren Harald Nilsson, som var verksam vid Uppsala Universitet under en tid på 1950-talet.
 
Harald, som forskade om mykorrhiza (en symbios mellan svampar och växter), försvarade sin licentiat-avhandling i mitten av 1950-talet vid institutionen för fysiologisk botanik vid Uppsala Universitet. Han tycks därefter ha lämnat UU. PÅ UU var han verksam under Elias Melin (https://sv.wikipedia.org/wiki/Elias_Melin), och det är den Harald som vi ser som medförfattare här (https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1399-3054.1950.tb07495.x)
 
Jag skulle vidare tro att det är den Harald Nilsson som skymtar förbi i denna artikel från 1964 (https://www.jstor.org/stable/42932030?seq=1), där han står listad under ”The Royal College of Forestry, Stockholm”. Detta är i dag en del av Statens Lantbruksuniversitet (SLU).
 
Jag trodde detta skulle bli en lätt match, men varken Google, Uppsala Universitet eller SLU tycks kunna hjälpa mig framåt.
 
Råkar någon av er känna till Harald? Eller har ni tips på hur jag skall kunna gå vidare? Jag har dessvärre ingen annan information om honom än den som angivits ovan.
 
Min koppling till detta fall är att jag är en svensk svampforskare. Och i egenskap därav får man ibland ta emot omvärldens svampfrågor rörande Sverige. Jag känner förstås inte Harald, men det känns fint att han kanske skall omnämnas i en fackbok för forskning han bedrev för 70 år sedan. Det hade han nog gillat, resonerar jag.



2020-05-01, 16:27
Svar #1

Inloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2515
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 22:36
    • Visa profil
Spännande!
Harald Nilsson verkar ha lämnat ganska få spår efter sig - märkligt nog finns hans licavhandling inte i Libris - men jag hittade några artiklar i Uppsala universitetsbiblioteks katalog:

Melin, Eilas, Harald Nilsson, Edward Hacskaylo: "Translocation of Cations to Seedlings of Pinus virginiana Through Mycorrhizal Mycelium", Botanical Gazette, 06/1958, Volym 119, Nummer 4

Nilsson, Harald: "The Growth‐Stimulating Effect of Fructose‐1,6‐Diphosphate on Boletus variegatus and Collybia...",  Physiologia Plantarum, 01/1956, Volym 9, Nummer 1

Melin, Elias & Harald Nilsson: "Transfer of Labelled Nitrogen from Glutamic Acid to Pine Seedlings through the Mycelium of Boletus..." Nature, 01/1953, Volym 171, Nummer 4342

Jag har rotat i statskalendern från 1950- och tidigt 60-tal men inte hittat honom där.

Skogshögskolans arkiv finns i Riksarkivet, där finns även personalmatriklar: https://sok.riksarkivet.se/nad?sokord=SE%2FRA%2F420260&postid=ArkisRef+SE%2FRA%2F420260

Men det kan ju kräva mer tid och arbete än vad som är rimligt att gå igenom det (inte digitaliserat heller) - och även om han tydligen hade en affiliation till Skogis är det ju inte säkert att han verkligen hade en tjänst där.

Uppsala universitetsbibliotek borde rimligen ha personalmatriklar och studentkataloger från hans tid där.


2020-05-05, 09:30
Svar #2

Utloggad Henrik Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2022-06-23, 23:20
    • Visa profil
Hej igen,
 
Tack för tipsen! I UUs arkiv återfanns informationen, och jag har nu hittat Harald: https://www.svenskagravar.se/search?ShowFilters=False&Query=isak+harald+nilsson
 
Det skulle han nog gillat, Harald, att 30 år efter sin död, och 70 år efter att artiklarna publicerades, bli uppmärksammad i en lärobok. Och nu blir det alltså så.
 
Mvh. Henrik
 

2021-11-26, 15:38
Svar #3

Utloggad Henrik Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2022-06-23, 23:20
    • Visa profil
Hej igen,
 
Om allt går som det skall kommer Harald att stå omnämnd i denna kommande bok:
 
https://www.amazon.com/Hidden-Kingdom-Fungi-Exploring-Microscopic/dp/1771646624/ref=sr_1_1?keywords=keith+seifert&qid=1637937302&sr=8-1
 
Jag kan återkomma med rapport när jag har boken i handen.
 
Jag är ingen släktforskare, men det kändes fint att detta ärende kom i mål. Tack igen för er feedback!
 
Mvh. Henrik

2022-06-23, 23:18
Svar #4

Utloggad Henrik Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2022-06-23, 23:20
    • Visa profil
>Jag kan återkomma med rapport när jag har boken i handen.
 
Och nu har jag boken i handen!
 
Jag kan glädjande nog konstatera att Harald mycket riktigt omnämns i boken, sid. 67:
 
"The first experiments were done in the 1950s by Elias Melin (1889-1979) and Harald Nilsson (1921-1989), two Swedes working at the famous university in Uppsala where Carl Linneaus, the father of modern taxonomy, once taught."
 
Mållinjen korsad, med andra ord!
 
Mvh. Henrik

2022-06-24, 00:09
Svar #5

Inloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2515
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 22:36
    • Visa profil
Kul, tack för rapporten, i forskarvärlden är det alltid en tillfredsställelse att psssera en mållinje (sedan får man sikta in sig på nästa...)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna