ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ryttare under livregementet 1721 (enl mantalslängd, Maria församling, Stockholm)  (läst 615 gånger)

2020-04-27, 21:36
läst 615 gånger

Utloggad Henrik Liljegren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 17:22
    • Visa profil
Jag har en anfader vid namn Petter Skog som enligt en mantalslängd 1721 beskrivs som "ryttaren vid lifregementet". Jag skulle vilja konsultera andra källor för att hitta mer information om honom, men Stockholm är lite knepigt för den som inte är van. Jag är framförallt intresserad av att hitta mer om hans militära historia i relevanta militärrullor om det bara går, om möjligt för att spåra hans ursprung, men finns det något att gå på för att hitta fram till rätt kompani osv nu då han tycks vara bosatt i Stockholm och inte är knuten till en rote? (Som avskedad soldat är han 1740 mantalsskriven på Norrmalm och han dör 1745 enligt Adolf Fredriks församlings dödbok.). Jag undrar också hur begreppet livregemente förhåller sig till livgardet, exempelvis Svea livgarde (av vilka några förde egna kyrkböcker)? Är begreppen synonyma eller handlar det om helt separata enheter? Mycket tacksam för vägledning.

2020-04-28, 07:05
Svar #1

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 520
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 14:22
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Nej, Livregementet till häst var ett eget regemente skiljt från Svea Livgarde och Göta Livgarde.
Regementet sattes upp cirka 1626 som Upplands ryttare och 1667 fick det namnet Livregementet till häst. Indelt 1687.
1674 utökas antalet kompanier till 12 á 150 man (1800 man).
Kompanierna var:
 Livkompaniet, Överstelöjtnantens kompani, Majorens kompani, Östra Västmanlands kompani, Östra Närkes kompani, Södermanlands kompani, Roslags kompani, Örebro kompani, Fellingsbro kompani, Kungsörs kompani, Vadsbo kompani samt Norra Upplands kompani.
Livregementet till häst var det enda regemente inom Stockholms garnison som inte var värvat.
 År 1791 förvandlades Livregementet till häst till en brigad, Livregementsbrigaden och delades på tre kårer. Dessa tre kårer bildar senare tre regementen: Livregementets dragoner (K2), Livregementets grenadjärer (I3) och Livregementets husarer (K3).
För att hitta din ryttare från 1721 söker du i Livregementet till hästs generalmönsterrullor från den tiden. /Hans

2020-04-28, 07:19
Svar #2

Utloggad Henrik Liljegren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 17:22
    • Visa profil
Tack så hemskt mycket för ett snabbt och klargörande svar. Nu vet jag var jag ska börja leta.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna