ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kan kostymen avslöja åldern?  (läst 1004 gånger)

2020-04-26, 21:43
läst 1004 gånger

Utloggad Ann Christine Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2022-10-23, 11:41
    • Visa profil
Kan kostymen avslöja åldern?

Intressant om någon vill jämföra kostymerna på gruppfoto 2 och porträttfotot?

Jag har länge letat efter foton på min farfar David Gunnar Frisk född 1897 i Ledberg, Östergötland, men bara hittat ett enda foto som jag känner mig ganska säker på visar min farfar i sin medelålder. David flyttade till Stockholm 1919-07-29 från Linköpings Sankt Lars församl. Fotot är en familjebild med Stockholmsfödda hustru Margareta och alla barn utom äldsta dottern. Jag och min mor känner igen anletsdrag hos David som liknar min far Gunnars. Vi ser det över ögonbryn, ögonform, leendet, ansiktsform, hakan och krusigt hår på David på familjebilden. Det liknar hans son dvs. min egen far Gunnar när han var i samma ålder.

Nu har det otroligt nog dykt upp ett foto som kanske också kan vara på min farfar David. Jag tycker jag känner igen ögonbryn, ögonens form och lite av håret men känner mig ändå osäker på vem det är. Kan det vara min farfar David Frisk som ung? Eller kan det vara Davids egen far? (David var visserligen född oäkta men han kan ju ha vetat vem fadern var). Han bär kostym med väst. Kan man se på kläderna när porträttfotot är taget?

Dessutom finns 2 gruppbilder som jag personligen inte tror att min farfar är med på, men har fått det föreslaget och till och med att en person där bär samma kostym som den på porträttfoto. Kan det stämma?

Beskrivning familjefotot: Om man ska bedöma när familjebilden är tagen så gissar jag att det är ett par år innan David dog i Stockholm 1941-12-11 (Katarina församl). Från vänster dottern Sylvia född 1934, hustrun Margareta född 1900, i hennes knä sitter sonen Gösta född 1937, bredvid sitter dottern Elisabeth född 1928, bredvid henne min far Gunnar född 1923 och sist David. Yngsta gossen Gösta ser ut att vara i 2-3års åldern. Gösta föddes 1937 så kortet kan vara taget 1939-1940?

Porträttfoto: Ung man sitter på en bänk. Men när är porträttfotot taget? Kan man se något på kläderna som avslöjar tidsperiod? Är han fattig?

Gruppfoto: Det finns ett par gruppfoton, troligen tagna i Östergötland 1924 på Davids mormor Carolinas och morfar Johans (Frisk) 70-årsdag, de var födda 1854. Anledningen och tiden gissas av en ättling till Carolina och Johan. Alla personerna på gruppfotona är identifierade utom två unga män. Jag tycker tyvärr inte alls att någon av de unga männens anletsdrag liknar min farfars.  Till och med kostymen på en av de unga männen sägs vara samma som den som bärs på porträttfotot. Inte kan väl kostymerna vara samtida? Intressant om någon vill jämföra kostymerna på gruppfoto 2 och porträttfotot?

Gruppfoto 1: De två unga okända männen på gruppfoto 1 står placerade i bakgrunden, från höger nr. 3 och 5. De har en mörk respektive en ljus hatt på sig. Det känns inte som om någon av dem är David.

Gruppfoto nr. 2 Här finns bara den ena okända mannen med och deltagarna har bytt plats lite. Nu står mannen med den ljusa hatten längst fram som nummer 3 från vänster. Den personen skulle alltså ha samma kostym på sig som David på porträttfotot. Vad är ev. skillnaden på kostymerna och syns det vid vilken tid kostymen på gruppfotot är ifrån?

Hälsningar från Ann-Christine Andersson


2020-04-27, 13:28
Svar #1

Utloggad Ann Christine Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2022-10-23, 11:41
    • Visa profil
Hej
Jag ser att en del bilder har vridit på sig och jag ber om ursäkt för detta. Dock går det att vända dem rätt om man klickar på bildlänken och gör justering.

Kanske min beskrivning av personerna på gruppfotot blev otydliga?

Gruppfoto med två okända män gäller person nr. 3 och 5 från höger räknat. Först en kvinna, sedan en man, därefter en annan man som bara huvudet syns på i mörk hatt, han är den ena okända mannen. Fortsätter man åt vänster står det en kvinna med hatt och därefter en man bakom henne med en ljus hatt, det är den andra okända mannen.

Gruppfoto med en okänd man är samme man med ljus hatt som tidigare stod i bakgrunden, men nu har han ställt sig främst och har en ljus kostym på sig och ljus hatt. Han är nummer tre från vänster. Först står en kvinna, därefter en man i bakgrunden och sedan står den man som jag undrar när hans kostym är ifrån. Är det samma kostym som på porträttbilden?
//Ann-Christine


2021-05-29, 08:56
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!


Jag får en Amerika-känsla, när jag ser de två grupp-fotona!!!!!


Fotot på mannen som sitter ensam på fotot, ser ut att vara tidigt 1900-tal. Han ser ut att vara 20-25 år.
Ann-Mari Bäckman

2021-06-03, 20:10
Svar #3

Utloggad Ann Christine Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2022-10-23, 11:41
    • Visa profil
Tack för svar! Vad roligt!!!
Min farmor hade en familje-ram med sina barn i varierande ålder, både som vuxna och småbarn. Längst ned i den ramen sitter porträttbilden av en man. Jag har bara svagt minne av att jag som barn såg den konstiga ramen någon gång. När min faster gick bort hittade jag ramen med fotona hos henne. Nu funderar jag på om farmor satt in barnens far i ramen? Hon själv är inte med i den. Men vem skulle mannen annars vara? Kan ju förstås vara någon helt annan person. Eller är det min farfar David Frisk? Lär jag nog aldrig få veta. Bifogar ramen.

Om du gissar på mannens ålder 20-25 år på porträttfotot så borde fotot vara taget 1917-1922 eftersom han var född 1897. Stämmer det med det du menar med tidigt 1900-tal? 1919 flyttade David till Stockholm enligt kyrkboken, men kan ju ha varit etablerad där tidigare förstås.

Personligen tror jag inte min farfar är med på någon av gruppbilderna, men eftersom det är släktingar till honom som är med (förutom att vi inte vet vilka de två okända männen är) så har det antagits att det måste vara min farfar David som är en av dem. Gruppfotona är tagna i Östergötland, där Davids släkt fanns. Själv flyttade han till Stockholm i sin ungdom. Det var nog svårt att komma loss från hårt arbete och fem barn och hustru att försörja i Stockholm?

Familjebilden med farmor, barnen och en man, tror jag faktiskt kan vara David, Det är den jag mest känner mig säker på. Men det är inte särskilt likt porträttbilden, jag önskar han inte hade haft hatt på sig. Eftersom min farfar dog relativt tidigt så har inte kort på honom bevarats genom åren. Han dog 1941 och jag börjar leta nu 2020, efter honom. Alla hans barn och barnbarn har gått bort utom jag.

Det tar väl stopp här antar jag, för jag vet inte hur jag ska gå vidare för att finna en säker bild på honom, men jag uppskattar att du tog dig tid att titta in i mitt ärende.
Vänliga hälsningar från Ann-Christine





Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna