ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Måns eller Magnus  (läst 688 gånger)

2020-04-26, 16:29
läst 688 gånger

Utloggad Mats Axelsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2020-06-02, 11:07
    • Visa profil
Jag har i min byggande av mitt historieträd nu hamnat hos Gustav Vasas syster Margareta. Hennes mor var Cecilia Månsdotter Eka och fadern till CME hette antingen Måns eller Magnus Karlsson. Gör man en sökning på internet verkar flertalet anse att han hette Måns, och ganska få tror han hette Magnus. Själv tror jag han faktiskt döptes till just Magnus och inte Måns, dels för att Måns är en relativt sydsvensk variant av Magnus (och denna familj bodde inte i södra Sverige vid tidpunkten) och dels för att hans far hette Karl Magnusson och farfar hette Magnus Trottesson. Man ser förresten ofta i gamla släktled att söner får namn efter sin farfar.

Vad anser ni som troligen kan sånt här bättre än jag? Tror ni han döptes Måns eller Magnus? Har liksom inte hittat något födelsebevis på grabben...  ;)

2020-05-01, 02:54
Svar #1

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 14:11
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Man döps inte till namn. Och Måns och Magnus betraktades förr bara som två versioner av samma namn. Vad han bör kallas av dessa bör ske utifrån ev. källor vad han kallade sig själv eller annars en bedömning från de samtida källor där han nämns.
Ulf Berggren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna