ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ändra språk i Ancestry  (läst 1582 gånger)

2020-04-26, 08:30
läst 1582 gånger

Utloggad Arne Löfgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2023-09-23, 22:36
    • Visa profil
Jag har pga problem med min dator använt en annan. Jag hittar inte någonstans hur jag byter språk från engelska till svenska? Text som jag skriver in visas också korrupt, t ex:
inherit;"font style = "vertical-align: inherit;" font style = "vertical-align: inherit;" När Daniel Jansson föddes den 15 juli 1747 var hans far

Arne Löfgren

2020-04-26, 19:16
Svar #1

Utloggad Jan Lilliesköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:59
  • Jan Lilliesköld
    • Visa profil
Det verkar kunna vara problem med nya datorer, som inte "anpassats" för användning med svenska.

För en tid sedan var det en föreningsmedlem som hade motsvarande problem - släktforskarprogrammet var "korrupt" gällande åäö både i ledtexter och data -det hjälpte då inte att byta ut språket nertill till höger (Windows10) från 'ENG' till 'SV' ...

Så en annan man, som även han hade haft problem med språkinställningarna,  hjälpte till genom att använda funktionen "Snabbjälp" för att "remote" kunna kolla var problemet kunde finnas i den problematiska datorn.

Rapporten om detta fick jag jag senare - och lydde som så här:

"Det finns flera ställen att välja Sverige, det är inte bara språkpaket som ska gälla för Sverige utan det finns ytterligare ett språkval under Internationella inställningar."

---

Vet dock inte om du har problem specifikt för just Ancestry ?
Använder själv denna sajt ibland (ancestry.se) utan att någån gång sett några teckenproblem ?

---
Men kanske någon annan har mer specifika kunskaper att fixa sådant här ?
Jan Lilliesköld

2020-04-27, 09:10
Svar #2

Utloggad Arne Löfgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2023-09-23, 22:36
    • Visa profil
Tack för svar. Den korrupta texten visas bara i text som jag skrivit nyligen med min "andra" dator. Det jag skrivit tidigare  visas rätt. Men hur ändrar jag språk i Ancestry?
MVH Arne Löfgren

2020-04-27, 22:10
Svar #3

Utloggad Jan Lilliesköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:59
  • Jan Lilliesköld
    • Visa profil
Förstår inte var du skrivit in text som blivit fel - alternativt hur du gjort detta ?

Har antagit att det gäller webb-sidor ?

Där kan väl inte teckenuppsättning ändras bara för Ancestry !?

Har just provat att logga in på engelska ancestry.co.uk - utan att se något problem med åäö där.

Så jag misstänker fortfarande att det är språk-inställningar på din dator som "spökar"?
Jan Lilliesköld

2020-04-28, 08:51
Svar #4

Utloggad Arne Löfgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2023-09-23, 22:36
    • Visa profil
Hej
Jag skriver i tidslinjen. Jag får väl vänta med att skriva tills jag fått ordning på min ordinarie dator.
Men jag tycker att man borde kunna välja svenska någonstans? Nu är de flesta rubriker och menyer på engelska.
MVH Arne Löfgren

2020-04-28, 10:19
Svar #5

Utloggad Jan Lilliesköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:59
  • Jan Lilliesköld
    • Visa profil
Hej !

Vill bara först nämna att jag själv på intet sätt är någon van användare av just ancestry...

Här förstår jag till att börja med inte varför du har fått med redigerings-kod (html) i din text ?
Eller är det så att du själv redigerat texten med sådana här text-attribut ?

Har ju själv inte sett några problem som det här beskrivna ?
Vet som sagt inte att/om det finns någon explicit språk-kod att ändra i själva ancestry ?

Dock styr ju inloggningen vilket språk som används på sidorna.
Loggar jag in på ancestry.se får jag hu svensk text - men loggar jag in på ancestry.com (liksom engelska ancestry som igår) får jag ju engelsk text.
(jmfr mina exempel på Tidslinje/LifeStory nedan)

Du kanske borde fråga deras egen support ?

När Nils Jönsson Sjögren föddes den 22 september 1839 var fadern, Jöns, 32 år och modern, Britta, 33 år. Han gifte sig ...

When Nils Jönsson Sjögren was born on September 22, 1839, his father, Jöns, was 32 and his mother, Britta, was 33. He married ...
Jan Lilliesköld

2020-04-28, 11:00
Svar #6

Utloggad Arne Löfgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2023-09-23, 22:36
    • Visa profil
Tack, nu löste du problemet med den engelska texten som jag inte kunde förstå hur den uppkommit. Jag hade hamnat på ancestry.com ist f ancestry.se.
Jag har inte skrivit någon htmlkod utan bara svensk text. Jag får bara skriva om den.
MVH Arne Löfgren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna