ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Personligt brev cornelidotter Margareta Charlotta  (läst 1040 gånger)

2020-04-23, 10:13
läst 1040 gånger

Utloggad Mats Fredrikson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2021-04-06, 22:46
    • Visa profil
Hej!
Jag har ett brev som min farfar fick 1957. Som hans faster skrivit till honom. Detta brev gäller min farfars farfars mor Charlotta cornelidotter. Född 1804 i Herrestad
Jag har inte lyckats tyda exakt alla ord (ett par gånger har jag gissat och ibland har jag bytt ut ordet mot frågetecken .  , men på det stora hela har jag renskrivit brevet.  På slutet utelämnade jag hälsningar och sånt som inte verkade viktigt för släktforskning.
Jag kopierar in  brevet:

Uddevalla den 21 Okt. 1957


Kära Gunnar.

Jag har blivit anmodad att försöka berätta något av vad jag angående Farmors härkomst. Jag har varit i göteborg hos Rolf din kusin och träffade där Karin Bolin. Som frågade mig om jag ville skriva vad jag hört och härpå följer. Farmor är född i Norge och från Norge kom en deligens för spendera med 4 hästar till en familj i Herrestad eller på gränsen mellan Herrestad och skedsaig som ligger 7 km  från k-a- kyrkoherden heter här Ahlmark boende i sistnämnda och pastor Thelander som bor i Herrestad. Ur steg 4 fint klädda damer i dyrbartpälsvärk och välte naturligtvis stor uppseende och lämnade ett litet pyre som de Bet. Med en summa ett för allt samt lämnade en del smycken av guld som hon skulle ha när hon blev stor. Detta blev beslagtaget av fosterfadern så farmor fick aldrig dessa. Men så är det en lucka särart den gamla frun som jag fick veta detta av ej kunde minnas vad fosterbarnet hette.

Denna gamla frun är död sedan 20 år tillbaka hon var en nära granne till far och mor och hade växt upp i närheten Farmor så att de som unga hade varit mycket  tillsammans.hon tyckte alltid så mycket om detta. Så gifte hon sig farmor med Johannes Härström torpare under en gård i Herrestad som jag inte är säker på vilken det var. De fick 10 barn  av vilket pappa var yngst. Pappa hette Martin Fredrik så fanns en bror som bodde på Harekullen hans hustru hette Fina. Så var en syster Karolina gift i Göteborg med handelsresande ????? Johansson anställd hos Otto Berlin. Så en syster Annette  i Göteborg ogift. 2 bröder som i Högås socken hette ??????? För de hade varit  soldater så det ligger mellan Herrestad och skredsvik. Förnamnen vet jag bara att en hette Anders  de andra dog i unga år så dem har jag mycket lite reda på däribland var 2 systrar vitt bekanta för sin skönhet. Pappa tog sig namnet Johansson efter farfars namn johannes som de ofta gjorde på den tiden. Farfar dog sjuk i 4 år först i sockersjuka sedan i astma och dog i dessa. Hemmet var mycket fattigt eftersom farfar var sjuk så länge, för att i någon mån klara sig , och de var båda ????)

tog sig farmor för att gå i bondgårdarna och spådde husets kvinnliga del, vilket mycket asepterades och för detta fick hon varor så som smör ???? Och rött å vad huset förmådde. Och hjälpe till att hålla livet uppe på de sina. Hon kallades Härströms Lotta och var mycket omtyckt och välkommen över allt i stugorna. För alla tyckte att hon var så enastående snäll och glad av sej. Det senare skall jag ha ärvt påstås det, hon kunde aldrig bli otålig eller ledsen och det kan inte jag heller till besvikelse för en del?
Så har jag i en tidning funnit en berättelse som just skulle passa in på dessa den skickar jag  med , även ????? Ser det ut som han ???? Ha träffat någon av hennes anhöriga eller släckt. Farmor skulle vist varit född 1800 eller däromkring, mamma tala påser en gång, å mamma sa en gång att hon dog vid 75 års ålder hon bodde då hos oss tror jag. Du kan läsa detta för det skall stämma ganska bra efter hörsägner, det gick även ett rykte att sa mamma att det skulle vara någon vid hovet som kunde vara far till henne. Hon hade skulle ??? Klart den ?????? Näsa. Kroknäsa påstår de


Brevet fortsätter med lite hälsningar och avslutas med hälsning från faster Ellen .

2020-04-23, 11:40
Svar #1

Utloggad Mats Fredrikson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2021-04-06, 22:46
    • Visa profil
Här lägger jag upp brevet i sin helhet.

2021-03-30, 10:21
Svar #2

Utloggad Bengt Fredriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2023-08-31, 14:10
    • Visa profil
hej tänkte att detta kanske hjälper lite lotta corneliusson är en anmoder till min far och har forskat på henne ganska länge nu .och har nog kanske löst ett problem med vad hon föddes och hennes föräldrar det första är nog så tror jag att hennes födelsedata inte stämmer jag hittar en flicka född 1802-10-19-i Bäve socken namn charlotta margaretha  fader är henric corneliusson född 1760-01-15 Norvik väst gård   han dör 1831-01-05.
moder brita lindström född 1770.  håller på att  följa dom vidare ej funnit data ännu
tackar för att man fick läsa lite om släkten

2021-03-30, 12:41
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 14:51
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Om hon heter Corneli(us)dotter, så heter fadern Cornelius i förnamn. Hade fadern varit en Henrik, så hade hon hetat Henriksdotter.

Det föds ingen Margareta Charlotta Corneliusdotter i Herrestad 1804. Inte heller i pastoratets övriga socknar, Skredsvik och Högås. Men det är kanske inte så underligt, eftersom det i brevet sägs att hon föddes i Norge...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-03-31, 22:37
Svar #4

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1307
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 17:42
    • Visa profil
Bengt, du har delvis rätt. Lite besvärlig familj. Men jag har tittat på det lite i kväll och kommit fram till följande. Eftersom Henrik Corneliusson var borgare så var det inget ovanligt att barnen fick samma efternamn. Henrik Corneliusson (Margareta Charlottas bror f.1811) är också fadder vid Charlottas son Magnus dop 1823. Han står vidare som född i Hede i Hf. (Henrik är fosterson till Anders Jonsson och Maja Nilsdotter på torpet Kasen under Röd)

   

Margareta Charlotta, född u.ä. 1802-10-21 i Uddevalla (O), död 1878-03-21 i Misteröd, Herrestad (O). Dotter till Britta Lindstöm. Hon kallas Margareta Charlotta när hennes första barn Nils föds 1824.
Britta Margareta Lindström har även en son född u.ä. Gustaf Fredrik 1800-02-26 i Uddevalla.


Henrik Corneliusson, betjänt, född 1773, död 1811-02-07 i Utby, Herrestad (O), Gift 1803-01-02 i Uddevalla (O) med underofficersdottern Britta Margareta Lindström, född 1769, död 1812-04-07 i Herrestad (O) (51 år gammal???). Åldern på modern troligtvis fel.


Barn:

Elias, född 1805-10-03 i Uddevalla (O)
 
Henrik, född 1811-09-30 i Hede, Herrestad (O)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna