ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Johan Jansson, f. 1834 i Åsen, flyttade han till Finland och Ryssland?  (läst 726 gånger)

2020-04-22, 20:31
läst 726 gånger

Utloggad Per Starbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 04:42
    • Visa profil
Anders Johan Jansson föddes 1834 i Åsen i Ör (P) med föräldrarna Jan Andersson och Maja Johansdotter. (Jag har frågat om dem förr här och vet nu mer än jag gjorde då.)
Ör (P) C:10 (1833-1851) Bild 99
Han flyttar till Göteborg 1853. Göteborgs Domkyrkoförsamling (O) AIa:7 (1847-1883) Bild 135 / sid 262och därifrån till Stockholm, kvarteret Torsken. Jakob och Johannes (AB, A) AIa:79 (1860-1860) Bild 110 / sid 106Där står han som Architekt Elefen. Efter det har jag inte vetat vad som händer med honom.
Nu har jag sett en uppgift "på nätet" om honom enligt vilken han står som ingenjör, har flyttat till Finland där han gift sig med en Tatiana Veetennikoff och slutligen avlidit i Sankt Petersburg.
Är det någon som känner till detta och har källor till det? Eller vet något annat om vart han tar vägen?

2020-04-25, 11:06
Svar #1

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2319
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 10:05
    • Visa profil
Hej Per


Anders Johan Jansson  som du hittade uppgifter om "på nätet" stod det något om vart och när han flyttade till i Finland, hittar du något igen så sätt ut frågan under länder/Finland här i de olika spalterna med val av frågor
Kanske någon kan hjälpa dig där




MVH Ulla

2020-05-24, 08:21
Svar #2

Utloggad Per Starbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 04:42
    • Visa profil
hittar du något igen så sätt ut frågan under länder/Finland här i de olika spalterna med val av frågor
Kanske någon kan hjälpa dig där
Tack, ja, det kan vara svårt att välja vilket delforum det är störst chans att hitta hjälp i. Hade jag haft lite mer kött på benen hade jag nog bett om hjälp att tolka detta i Finland-grupp, men denna gång tänkte jag att det var större chans att hitta någon som redan visste vad som hände honom genom att utgå från Anders Johans ursprung här i en grupp som sådana personer kan tänkas följa. Jag har hursomhelst nu fått hjälp på annat vis från en ättling till Anders Johan. Han flyttade mycket riktigt till Finland, bytte stavning till Janzon och gifte sig med en Tatjana Werotennikoff.

2022-01-11, 09:53
Svar #3

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Där har tryckfelsnisse varit framme i dödsannonsen, det ska vara "Weretennikoff". Passar  samtidigt på att bekräfta det som säkert flera misstänkt. Det är jag som är ättlingen.  :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna