ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: "Adopt" och "till"?  (läst 441 gånger)

2020-04-21, 19:12
läst 441 gånger

Utloggad Mats Axelsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2020-06-02, 11:07
    • Visa profil
Jag har hittat ett dokument på nätet där det dyker upp en beteckning jag inte riktigt förstår... "Håkan Nilsson, adlad och adopt. Skytte af Sätra, (son av Nils Bengtsson, Tab. 4), till Göshult i Markaryds socken."

Vad betyder "adopt" och "till"? Ser det ofta i gamla skrifter på nätet. Betyder adopt att Håkan Nilsson helt enkelt har adlats (adopterats) till adlighet, 'Skytte af Sätra'? Och betyder "till" att han är född i Göshult?

2020-04-22, 22:32
Svar #1

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1695
  • Senast inloggad: 2021-04-22, 10:04
    • Visa profil
Hejsan, adopt = adoption. Adoption i dess juridiska mening blev lagligt i Sverige först 1918, men inom adeln skedde en form av adoption långt tidigare av olika anledningar. En diskussion om detta kan du läsa om här: https://forum.rotter.se/index.php?topic=66682.0

Att någon "skrevs till" innebar att en adelsperson angav en viss gård som sitt säteri, sin fasta ort. Detta ställde då krav på en viss form av byggnad, inte bara ett liten gård.

Vänligen,
Calle

2020-04-23, 11:47
Svar #2

Utloggad Mats Axelsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2020-06-02, 11:07
    • Visa profil
Hejsan, adopt = adoption. Adoption i dess juridiska mening blev lagligt i Sverige först 1918, men inom adeln skedde en form av adoption långt tidigare av olika anledningar. En diskussion om detta kan du läsa om här: https://forum.rotter.se/index.php?topic=66682.0

Att någon "skrevs till" innebar att en adelsperson angav en viss gård som sitt säteri, sin fasta ort. Detta ställde då krav på en viss form av byggnad, inte bara ett liten gård.

Vänligen,
Calle

Okej, tack Calle! Då antar jag att jag inte bör tillskriva Håkans födsel till att ha skett i Göshult, utan mer låta det bli en notering att han bara haft det som ett boställe.

2020-04-23, 14:39
Svar #3

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1695
  • Senast inloggad: 2021-04-22, 10:04
    • Visa profil
Hejsan Mats, om nu rätt ska vara rätt så ska Håkan Nilsson inte skrivas till Göshult i Markaryd socken. Markaryd lär enligt tillförlitliga källor aldrig haft någon sätesgård. Uppgiften finns i Elgenstierna, men är felaktig.
Johan Axel Almquist uppger i sin mycket omfattande kartläggning av säterierna i Sverige följande: "I Adelns ättartavlor kallas hans (Håkan Nilssons min anm.) säteri Göshult och uppgives hava legat i Markaryds socken, där likvisst aldrig funnits någon sätesgård men vare sig den ena eller andra namnet." ("Frälsegodsen i Sverige under storhetstiden", fjärde delen Småland band 3, sid 1241. Stockholm 1976).
Håkan Nilsson skrevs till Gässhult 2 mt kronohemman i Misterhults socken Tunaläns härad, Kalmar län. Alt enlig ref. källa. Donationen gavs 1643 20/12 och omfattade Stora och Lilla Gässhult, samt Kärr och Götebo i samma socken. Donationen konfirmerades av drottning Kristina 1646 13/3.   

Vänligen,
Calle

2020-04-23, 19:37
Svar #4

Utloggad Mats Axelsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2020-06-02, 11:07
    • Visa profil
Hejsan Mats, om nu rätt ska vara rätt så ska Håkan Nilsson inte skrivas till Göshult i Markaryd socken. Markaryd lär enligt tillförlitliga källor aldrig haft någon sätesgård. Uppgiften finns i Elgenstierna, men är felaktig.
Johan Axel Almquist uppger i sin mycket omfattande kartläggning av säterierna i Sverige följande: "I Adelns ättartavlor kallas hans (Håkan Nilssons min anm.) säteri Göshult och uppgives hava legat i Markaryds socken, där likvisst aldrig funnits någon sätesgård men vare sig den ena eller andra namnet." ("Frälsegodsen i Sverige under storhetstiden", fjärde delen Småland band 3, sid 1241. Stockholm 1976).
Håkan Nilsson skrevs till Gässhult 2 mt kronohemman i Misterhults socken Tunaläns härad, Kalmar län. Alt enlig ref. källa. Donationen gavs 1643 20/12 och omfattade Stora och Lilla Gässhult, samt Kärr och Götebo i samma socken. Donationen konfirmerades av drottning Kristina 1646 13/3.   

Vänligen,
Calle

Se där, då kan jag släppa Göshult helt och hållet. Stort, stort tack för hjälpen!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser






Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna