Forum > Gamla bilder

Soldatfoton

(1/1)

Inger Hansson:
Hej! Jag undrar om någon vet något om foton på militärer.Jag har en fotogrupp på facebook och emellanåt kommer det in foton på militärer som "exerat"ihop.jag undrar ,hur kunde de ha råd att fotografera sig ofta flera ggr.Var det väldigt billigt?Besökte fotografen regementet?Har ett foto på killar som är födda 1895 och som  vi tror  var vid Axvall men fotot är taget av en atelje i Uddevalla.Någon som vet något om detta?

Ann-Mari Bäckman:
Är det långt från Axvall till Uddevalla? Jag tänker mig att fotografen kom till militärerna. Det förekom att fotografer bosatta i en stad, fotade personer, som bevistat kyrkan vid en närliggande ort till staden. Jag antar att framkallningen förekom sedan i fotoateljén.

Jörgen Tollesson:
Det är omkring 10 mil fågelvägen från Axvall till Uddevalla.

Det hade varit mer naturligt att fotografen kommit från Skara som ligger nästgårds, eller Skövde som inte ligger så mycket längre bort.

Det är väl troligare att de är soldater från Båhusläns regemente som fick nya kaserner i Uddevalla 1913.

LarsOlof Lööf:
Hej
En klurighet är ju vilken fotograf det rör sig om: kanske hade han sommarateljé i Axvall (vilket jag vet att fotografer hade), då kanske det var fotografen från Uddevalla som sedan använde sin ordinarie kartong på foton tagna i Axvall ?
undrar
LarsOlof L

Navigering

[0] Meddelandeindex

Gå till fullversion