ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Döptes ett oägta barn kallat Erik  (läst 469 gånger)

2020-04-14, 13:43
läst 469 gånger

Utloggad Fredrik Svallingson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2023-12-31, 18:44
    • Visa profil
Jag har hittat ett intressant avsnitt i födelseboken C:2 från Filipstad. Där skrivs om ett oäkta barn som föddes 1681 och vars far är Matts Erson. Jag skulle vilja ha hjälp att tyda detta avsnitt. Vad jag förstår så är barnet döpt torsdagen den 21 juli 1681 enligt noteringen i marginalen.
Mvh
Fredrik

2020-04-14, 15:16
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil

Torsdagen Döptes ett oächta barn kallat _ _ _ Erik
födt af konan Marit som war belägrat af
en skomakare Mattz Erßon, hon född i Torsila
och han i Kiöping, förrömbd ifrån sin hustr
för 6 åhr sedan. Wittne till barne war Lars
Månßon Håka skomakare Johan Pärßon i Sten-
sta Erik Klochkares Hustro Karin, Erick An-
derßons hustro Britta.
Hälsar vänligen
Maud

2020-04-14, 16:06
Svar #2

Utloggad Fredrik Svallingson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2023-12-31, 18:44
    • Visa profil
Tack Maud för alla detaljer. Jag anade att det var som du har skrivit men jag ville ha det bekräftat av någon mera kunnig att läsa den gamla handstilen. Detta är mycket intressant för mig. Jag söker nämligen en länk från mina släktingar i trakten kring Eskilstuna till trakten kring Gåsborn. Torsila är säkerligen dagens Torshälla, ett stenkast från Eskilstuna. Kiöping är säkert Köping, också i närheten av Eskilstuna. Man kan ju undra varför en skomakare och en kona från Sörmland tar sig till Värmland för att där avla en son. Nu gäller det att forska vidare i Marits och Mattz tidigare och senare liv och dessutom försöka få reda på vart Erik tog vägen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna