ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Prästbetyg  (läst 1153 gånger)

2020-04-12, 09:39
läst 1153 gånger

Utloggad Karin Svedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2024-02-02, 22:31
    • Visa profil
Hur hittar jag prästbetyg? Min morfarsfar dog i Stockholm under oklara omständigheter.  Min morfarsfar hette Lars Magnus Johansson och var född 26/10 1862  i Burseryd. Han flyttade med familj till Storån, Delsbo och var bosatt där från vad jag kan sedan 1875. Han dog 13/6 1879 på Djurgården, Stockholm. När han hittades död  hade han i fickan ett prästbetyg utfärdat av pastor N.J Thunblad i Delsbo d. 20 maj 1879. Han hade också en kontrabok mellan en S.E. Johansson i Delsbo och arbetaren Lars Lott i Storån, Delsbo. Hittade detta i en notis i Bollnäs tidning från juni 1879. Skulle gärna vilja veta mer om detta, men var kan jag få information?  Mvh Karin

2020-04-12, 10:02
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2533
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:33
    • Visa profil
Prästbetyg/flyttbetyg arkiveras i inflyttningsförsamlingen. Eftersom Lars Magnus hade det i fickan är det möjligt att han ännu inte hade lämnat in det i sin nya församling vilket också förklarar att han saknas i utflyttningslängden från Delsbo 1879, eftersom pastorsexpeditionen aldrig fått bekräftelse på inflyttning från Stockholm.
Han finns i dödboken från Delsbo där dödsorsaken anges som alkoholförgiftning:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/F0009929_00092

2020-04-12, 10:26
Svar #2

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10481
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 07:46
    • Visa profil
    • Gensvaret
Vänd dig gärna till Stockholms stadsarkiv, där polisutredningen kan finnas bevarad.

2020-04-12, 10:35
Svar #3

Utloggad Karin Svedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2024-02-02, 22:31
    • Visa profil
Tack för svar! JAg hade redan sett i dödsboken att dödsorsaken var alkoholförgiftning. Men tack Åke...ska kolla med Stockholms stadsarkiv. Jag har många funderingar. Vad betyder egentligen noteringen i kontraboken? Jag hittar ingen Lars Lott i Storån 1879. Och var det möjligen Lars Magnus Johansson som var den andre personen och inte S.E Johansson? Och vem stod i skuld till vem? Och vad talar för att Lars Magnus skulle flytta till Stockholm? Han han inte bara ha varit på en resa dit? Om jag kan få någon mer ledtråd är jag tacksam! mvh Karin

2020-04-12, 11:23
Svar #4

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2533
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:33
    • Visa profil
En kontrabok är ju vanligen en bok där det antecknas vad man handlat "på bok" eller "på krita" hos en handelsman, men de böckerna finns ju i affären, inte hos kunden.
S.E Johansson skulle kunna vara en handelsman och Lars Lott en kund, men varför boken fanns i Lars Magnus' ficka blir då ett mysterium.
Det finns totalt 7 personer med efternamnet Lott i Folkräkningar (Sveriges befolkning) men ingen i Hälsningland och ingen med namnet Lars, inte heller i deras familjer.
Lars Magnus åkte knappast till Stockholm bara för ett besök, då skulle han inte tagit ut flyttattest.

Kan S.E. Johansson vara en släkting? Jag har hittat familjen i Burseryd AI/12 sid 138 men där finns ingen med initialerna S. E.

2020-04-12, 11:59
Svar #5

Utloggad Karin Svedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2024-02-02, 22:31
    • Visa profil
Ja, det är ett mysterium. Kanske skulle fråga GW Persson.... :)
Magnus  hade ju fru och 7 barn i Delsbo, varav åtminstone 2 söner var minderåriga 1879. Dessa söner i Delsbo blev handlare/sågverksägare?/rättare som vuxna och de bytte namn till Ågren, men det var ju senare.   

Lars Magnus Johansson står inte som handlare/handlande i kyrkböckerna, men jag fick berättat att min morfars släktingar hade handelsbod Delsbo. Var fanns de Lott du hittade? Bodde någon i Stockholm? Mvh Karin

2020-04-12, 12:45
Svar #6

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21973
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:48
    • Visa profil
Lars Magnus Johansson hade hustru och barn i Delsbo och det är inte antecknat i vare sig husförhörs- eller flyttningslängd att han tagit ut flyttningsbetyg till Stockholm. Inte heller har prästen noterat att han åt LMJ utfärdat något arbetsbetyg (för att söka tillfälligt arbete i Sthlm).

I den avlidnes ficka hittades ett prästbetyg men inget har här framkommit om när det var utfärdat eller i vilket syfte. Men det var mycket vanligt vid denna tid att människor från landsorten sökte sig till huvudstaden i förhoppning om något säsongsarbete.

Observera att ett prästbetyg inte nödvändigtvis var ett flyttningsbetyg. Det var en id-handling som utfärdades av präst även för flera andra ändamål: arbetsansökan, lysning i annan församling, värnpliktstjänstgöring etc.

Om allt gick rätt till skickades den avlidne LMJ:s prästbetyg tillsammans med hans kläder och övriga ägodelar till hustrun i Delsbo.

Från Djurgården fördes den döde till Stockholms stads bårhus (
Stockholms stads politiinrättning på Kungsholmen) för obduktion. Av bårhusets död- och begravningsbok framgår att LMJ saknade bostad i Stockholm.
Kungsholm FV:3 (1869-1889) Bild 112 (AID: v87682.b112)
Hälsar vänligen
Maud

2020-04-12, 12:57
Svar #7

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2533
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:33
    • Visa profil
Nej, det finns ingen Lott i Stockholm (utom en Gustav Evald född 1888 så han passar inte in).

Bara de fem yngsta barnen flyttade med från Kalv till Delsbo. Äldsta dottern flyttade till Östra Frölunda redan 1873 (Kalv AI/10 s 166), och näst äldsta dottern Ida Christina dog 1866 (Kalv AI/9 s 105).

Lars Magnus och Agneta gifte sig i Ö Frölunda 10 maj 1856 (Ö Frölunda C/2 s 399) så anteckningen om vigsel 1866 (Delsbo AI/16a s 256) stämmer dåligt. Där skrivs också Augusta Månsdotter, fastän hon genomgående i Ö Frölunda och Kalv skrivs som Agneta.

2020-04-12, 13:34
Svar #8

Utloggad Karin Svedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2024-02-02, 22:31
    • Visa profil
Tack Maud för klargörande svar angående prästbetyget och dödsfallet! Det förefaller rimligt att Lars Magnus åkt till Stockholm för att söka tillfälligt arbete. Det förefaller också rimligt att han utifrån en dålig ekonomisk situation  då inte hade hunnit skaffat sig en bostad.

Utifrån dödsorsaken kan han ju med stor sannolikhet haft alkoholproblem, om han inte blev förgiftad av någon oren alkohol. Jag har dock inte hittat några andra förgiftningsfall 1879 i Stockholm, så antagligen hade han alkoholproblem. Utifrån hans klädsel vid dödsfallet verkade  han vara relativt välklädd vad jag kan förstå och var inte klädd som en "a-lagare". Det ger ju en viss bild av händelsen.

Då är det den där kontraboken som fortfarande är ett mysterium.  Ser att jag fått ytterligare ett svar! Återkommer!   

2020-04-12, 13:53
Svar #9

Utloggad Karin Svedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2024-02-02, 22:31
    • Visa profil
Tack för svar KG! Jag tror att det står fel i kyrkboken i Delsbo. Jag är ganska säker på att Lars -Magnus  hustru hette Agneta Månsdotter och att de gifte sig 1856.  Jag och min mamma heter också Agneta!   Min morbror åkte till Delsbo när han var ung och arbetade i släktingarnas handelsbod och jag har t.o.m. en bild på Agneta Månsdotter och min morbror....

Kontraboken och namnen där  förblir än så länge olösta. Kan det kanske ha stått ett annat namn och man skrev fel i tidningen? Tänkte annars att Lars Magnus kanske skulle försöka söka  upp Lott i Stockholm för att få tillbaka, men då stämmer inte heller det. Vad ska  vi tro? // Karin 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna