ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kerstin Trulsdotter  (läst 970 gånger)

2020-04-10, 18:01
läst 970 gånger

Utloggad Christian Celind

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2020-06-13, 17:56
    • Visa profil
Hej!

Jag har stött på patull! Jag har sökt bakåt, och är någorlunda säker på att jag har spårat mina anfäder i en gren tillbaka till en Kerstin Trulsdotter, född i Hörröd i Skåne 1604.  Hon ska ha varit gift med en Per Jeppsson Drake (född 1600, också i Hörröd).

Om förslagen på Ancestry stämmer så blir det intressant. Kerstins föräldrar ska enligt förslagen ha varit Truls Palnesson Rosenstråle och Märta Christoffersdotter. Truls var kunglig sekreterare, som jag förstått det på Kalmar Slott, men kan ha varit i Stockholm, lite osäker. I båda dessa grenarna finns diverse adligheter, och om det stämmer så är det ju spännande.

Min fråga är dock: Hur skulle en svensk kunglig sekreterare ha hamnat i Hörröd i Skåne av alla ställen i början av 1600-talet? Skåne var ju dessutom danskt på den tiden. Det verkar som att Truls och Märta fick två barn, Kerstin (1604-1636) och Göran.

Kanske är det önsketänkande, och man ska kanske inte lita på alla trådar.

Om någon har tips eller fakta här så är jag mycket tacksam!

2020-04-12, 20:33
Svar #1

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 23:52
    • Visa profil
    • Släktingar.se
På Ancestry kopplar medlemmar med jämna mellanrum ihop personer med liknande namn utan att det finns någon verklig koppling mellan personer eftersom mjukvaran ger sådana förslag. Truls är ju ett mycket vanligt namn i Skåne men det inser kanske inte alltid en amerikan som får upp förslaget. Härstammar själv från Rosenstråle-släkten på annat håll men har inte sett något som pekar på att Truls dotter uppnådde vuxen ålder?

Att en kunglig sekreterare dyker upp på landsbygden är heller inget konstigt. Även om adelsmännen hade kungliga uppdrag så bodde de för det mesta på sina gods på landet.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2020-04-13, 16:56
Svar #2

Utloggad Christian Celind

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2020-06-13, 17:56
    • Visa profil
Hej Vincent,

Tack för informationen!

Det är sant, många amerikanare är ju intresserade av sina rötter, men är inte alltid hemma på det svenska systemet eller språket.

Hade godset varit på landsbygden i Sverige så hade jag kunnat köpa det, men på den tiden låg ju Hörröd i Danmark, så jag anser det ganska osannolikt att en kunglig sekreterare skulle slagit sig ner i eller ens besökt fiendeland. Dock vet man ju aldrig, och jag var nyfiken på om någon där ute kände till någon koppling.

2021-11-11, 07:12
Svar #3

Utloggad Alexandra Johnsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2021-11-11, 07:17
    • Visa profil
Jag har fått upp samma på Ancestry, Enligt adelsvapen.com ska både Kerstin och Göran dö unga, står ingen ålder när de har dött dock. På ancestry har en son till Märta dykt upp, förstorar man bilden som ligger där så ser man att det i bilden finns en källa till riksarkivet, dessvärre kan man inte läsa det direkt på skärmen men man kan beställa den verkar det som, för den av er som är intresserade av att kolla om de stämmer eller inte.
Men jag hittar inga evidens när jag läser på de släkterna att Kerstin Trulsdotter skulle ha fått barn. Jag har dock inte möjlighet att själv läsa det angivna på riksarkivet då det för mig är alldeles för oläsliga sidor.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna