ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Är det "Coronavirusets" fel att datorn är sååå trög?  (läst 3721 gånger)

2020-04-10, 15:22
läst 3721 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Min dator har på senaste tiden blivit så fruktansvärt trög. Det är så tröttsamt att vänta på ny sida, som tar jättelång tid att visa sig. Det gäller bl a facebook, Arkiv Digital och Porträttfynd. Det är jättejobbigt när man t ex ska bläddra från sida till sida och får se en snurrande symbol, som nästan aldrig tar slut.


Vi har fiber till huset, men i rummet där jag har min dator så har vi WiFi. Jag bad en datorkunnig, som maken brukar anlita till sin kontorsdator, om att gå in i min dator och kolla om det var något, som tog mycket kraft och energi från datorn. men det var det inte.


Nu funderar jag på om detta har att göra med att så många är hemma och har tid att sitta mer vid datorerna nu i Coronatider?


Jag har gjort omstart ett par gånger, utan någon förbättring.
Ann-Mari Bäckman

2020-04-10, 16:02
Svar #1

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Jag tror inte heller det har med din dator att göra. Jag hade liknande problem, som berodde på att datorn använde WiFi 2,4 GHz. Tillsammans med många (15-20) andra i huset.
Det bästa är om du kan använda en kabel, LAN, mellan dator och router!!!!
OM det inte går, kan du prova med att flytta router och/eller dator så att det inte finns för många väggar, kylskåp eller liknande som hindrar radiosignalen att gå igenom.
Du kan också prova med att tvinga datorn att använda WiFi 5 GHz bandet. 2,4 GHz bandet är ganska hopplöst om det finns många grannar! 5 GHz signalerna har inte så lång räckvidd och störs inte av så många grannar, varför den ofta fungerar bra även i bostadshus.
För min del blev jag tvungen att inhandla en Access Punkt (t ex Ubiquit) för nästan 1000 kronor som ansluts med en LAN-kabel. Den placerades på en strategisk plats i lägenheten, högre än kyl/frys och lägre än dörrkarmarna. Dessutom tvingade jag min dator att i första hand använda 5 GHz-bandet, alltså inte "auto". Och nu fungerar mitt WiFi alldeles utmärkt. Samma hastighet som med kabel.






2020-04-10, 18:53
Svar #2

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2441
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 11:33
    • Visa profil
Mycket bra tips, men om datorn har några år på nacken är det inte säkert att den kan hantera 5GHz. Så är det med min - den "ser" 5GHz-nätverket men kan inte ansluta.

2020-04-10, 20:07
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Nu provar jag på nytt att skriva och skicka iväg ett svar!


Vi bor i villa och det är en vägg mellan makens dator och min. Det märkliga är att problemet har uppstått den senaste veckan ev, kanske förra veckan. Då jag skulle skicka mitt svar för ett par timmar sedan, så kom Windows eller var det Microsoft upp, för att göra en diagnos av felet. Det var inget fel. Om vi hade för avsikt att bo kvar här, så skulle jag skaffa mig en kabel mellan rummen
Ann-Mari Bäckman

2020-04-10, 23:04
Svar #4

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2441
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 11:33
    • Visa profil
Testa upokopplingshastigheten på bredbandskollen.se - gör samma test med både din och makens dator. Om det skiljer sig markant så är det något i din dator som trasslar. Om ni båda har låg hastighet så kan felet ligga i routern eller i nätet utanför huset.
Om ni båda har låg hastighet och den blir markant bättre med en kabel så pekar det mot att problemet finns i wifi-routern.

2020-04-10, 23:55
Svar #5

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5026
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 11:36
    • Visa profil
Det är inte något annat program eller rent av operativsystemet som laddar ner uppdateringar i bakgrunden? Det kan suga musten ur en uppkoppling helt och hållet. Om man trycker tangenterna Ctrl, Alt och Delete samtidigt kan man sedan välja Aktivitetshanteraren. Där kan man se hur mycket nätverket är belastat, och så kan man trycka fram fliken Prestanda och sedan Ethernet och få ett fint litet diagram över dataflödet.

2020-04-11, 08:30
Svar #6

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Om det bara är någon eller några meter och endast en vägg mellan din dator och routern, och dessutom i en villa, så är det knappast problem med WiFi.
Att du har fiber in huset innebär inte automatiskt att du har en bra brebandsuppkoppling. Det beror helt på hur din bredbandsleverantör har konfigurerat sitt nät.
Man kan jämföra med vägnätet. I villaområdet kanske man kan köra 30 km/tim utan problem. När man kommer till huvudleden, som tillåter 70 km/tim, så är det kö för att komma upp. Vidare kryper trafiken fram i 10 km/tim.
Som föreslagits ovan, kör Bredbandskollen.se
Föreslår du gör 1-2 mätningar per timma. Mätresultaten sparas i Bredbandskollen. Kan ses under "Visa alla mätningar >>"
Ja, visst finns det en Coronaeffektet på bredbandsnätet. De som kan, ska arbeta hemmaifrån. Likaså gymnasieelever och högskolestuderande.
Jag gissar att du efter gjort mätningar med Bredbandskollen kan se att klockan 5-6 på morgonen är det full fart. Efter 8-9 sänks hastigheten märkbart och vid 20-23- tiden står det nästan stilla.
Om du har avtal med din bredbandsleverantör att du ska hastigheten 100 Mbit/s så måste de garantera att hastigheten aldrig understiger 50 Mbit/s. Vill minnas att mätresultatet från Bredbandskollen går att skriva ut eller ladda ner til en fil.


2020-04-11, 12:37
Svar #7

Utloggad Agneta Schick

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 14:02
    • Visa profil
Städar du din dator regelbundet? Jag använder t.ex. CCleaner, det tar bort allt överflödigt, datorn ar snabbare efteråt.

2020-04-11, 15:16
Svar #8

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
En router kan behöva startas om ibland. Det vanligaste när wifi plötsligt blir långsamt, som i ditt fall är att omstart krävs. Dra ur strömkontakten till routern, vänta en stund, sätt i kontakten och starta om routern.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2020-04-11, 20:04
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack snälla! Jag ska följa era råd! Vad det gäller bredbandsleverantören, har de nyligen varit och kontrollerat hur allt fungerar. Så jag antar att allt är okej där!


CCleaner känner jag igen och tror att jag för många år sedan använde det.


Makens dator är okej!
Ann-Mari Bäckman

2020-04-12, 16:02
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
En stor fördel med Anbytarforum är all den hjälp jag får och har fått, gällande det tekniska och att frågorna finns kvar!!!


Jag påstod att jag har WiFi, men vi satte in en kabel mellan rummen, då det var så mycket trassel, 2018 tror jag det var (enligt en gammal fråga). Jag hade ju kontaktat nyligen en som brukar hjälpa maken och mig med datorerna om mitt nuvarande problem (han gick in och kollade om det fanns något som tog mycket kraft från min dator, men det var det tydligen inte. Det var han som nämnde att jag hade WiFi). Så är det inte, det finns en kabel mellan rummen!


Min son tyckte inte att min dator är trög och det är den inte heller, utan det är att bläddra mellan fotografierna i Rötters Porträttfynd, att söka i Arkiv Digital (att bläddra bland sidorna) och att lägga in bilder i Facebook..
Ann-Mari Bäckman

2020-04-12, 16:22
Svar #11

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Då verkar felet vara identifierat. Jag använder Arkiv Digital många många gånger dagligen och hos dem finns ingen fördröjning vid bläddring. Min slutsats är att det är ditt bredband som är överbelastat nu i corona-tider.
Du skriver inte om du följt vårt råd att köra Bredbandskollen. Det måste du göra för att kunna klaga hos din leverantör.

2020-04-12, 17:01
Svar #12

Utloggad Björn Groth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2022-08-16, 22:02
    • Visa profil
Om man har en lite äldre dator, behöver man kanske en adapter för att använda 5Ghz-bandet.
Plus att kolla om man har en router med dubbelband.
Det kan man se via en smart telefon.
Som sagt tidigare, så är 5Ghz-bandet bättre om man har nära till andra Wifinät.


2020-04-13, 08:33
Svar #13

Utloggad Agneta Schick

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 14:02
    • Visa profil
Jag hade ett liknande problem. Min dator är 12 år gammal men efter jag satte in mer minne var datorn snabbare.

2020-04-14, 18:57
Svar #14

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Min dator är ca sex år gammal och det kanske inte är så gammalt.


Olle Lundstedt, nej jag har inte följt Bredbandskollen, men ska göra det.
Ann-Mari Bäckman

2020-04-15, 19:11
Svar #15

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Ann-Marie
Sex år är tyvärr en mycket lång tid för en dator. Kanske dags att köpa en ny?
Stig

2020-04-16, 07:57
Svar #16

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Olle Lundstedt! Den Bredbandskoll jag gjorde visade: Nedladdning: 54,36 Mbit/s, Uppladdning: 90,06 Mbit/s.
Tydligen gjordes en kontroll den 2 april och den visade nedladdning 50,6677 Mbits och uppladdning: 61,3395 Mbit/s. Detta säger mig ingenting.


Går det att utläsa vad det är för problem, när detta händer : när jag ska ladda upp ett foto från "skrivbordet" till Facebook, så står det och snurrar. fotot skickas inte iväg. När jag försöker och skicka igen,  så får jag ett meddelande från fb, om att jag laddat in kommentaren med fotot två gånger. Då jag sedan kollar så visst finns fotot med kommentar där på facebook.


Stig! Hur ofta ska man byta hårddisk, för att den inte ska var för gammal? Det är möjligt att den kan vara 1-2 år yngre. Jag är inte säker.
Ann-Mari Bäckman

2020-04-16, 08:17
Svar #17

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2441
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 11:33
    • Visa profil
Utifrån siffrorna från bredbandskollen gissar jag att ni har ett abonnemang som teoretiskt ger er hastigheterna 100/100 Mb. Då får ni inte riktigt så snabbt bredband som ni betalar för vilket kan bero på belastningen i nätet. Men hastigheten är tillräckligt hög för att facebook, arkivdigital osv borde fungera problemfritt. Det enda jag kan tänka mig skulle kunna vara problematiskt utifrån uppmätt hastighet vore att titta på film med extremt hög bildkvalitet eller spela mycket avancerade dataspel.
En rensning med ccleaner, som Agneta Schick nämnde, kan vara en god idé. Också att jämföra om bredbandskollen på makens dator ger samma resultat. Obs att det kan variera mycket från mätning till mätning och vid olika tider på dygnet!
Att datorn är sex år gammal borde inte vara något problem i sig. Om den vid inköpet var ett lågbudgetalternativ med begränsad minneskapacitet och enkel processor kan den gradvis bli långsammare i takt med att uppdaterade program tar mer och mer av kapaciteten i anspråk. Men det brukar märkas genom att den blir långsammare i allmänhet, inte minst när man startar den.

2020-04-16, 08:47
Svar #18

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
    • Visa profil
    • gultarpgen.se

KG Hammarlund hann skriva ner mina (kloka?) tankar före mig. Av texten i ditt första inlägg får jag intrycket av att det går långsamt bläddra i Arkiv Digital. Nu senast nämner du bara Facebook.
Du skriver att du har två mätningar med Bredbandskollen, och båda ligger på över 50 Mbit/s. Den hastigheten är mycket bra för de flesta uppgifterna.
Jag nämner att hos Arkiv Digital är det full fart. Så nu måste fortsätta att definiera problemet. T ex när det fastnar med bildöverföringen till Facebook ska du stoppa den och köra Bredbandskollen. Har du då bra hastighet där, fortfarande över 50 Mbit/s, då vet du att bredbandet fungerar.
Gör då ett test mot Arkiv Digital. Fungerar bläddringen bra där, då kan du nog dra slutsatsen att det är bara mot Facebook du har problem. Och då måste du be någon annan på forumet att tipsa dig. Kan det ha att göra med att filen med bilden är för stor? Lätt hänt idag med allt bättre kameror. Min gamla kamera gjorde filer på ca 1 MB, medan den nya kamerans är uppåt 10 MB. Bilder jag laddar upp till servern med mitt släktträd, måste jag krympa till 0,1-0,2 MB.


När jag har haft den här sortens problem, har jag kört Bredbandskollen flera gånger i timmen, ibland flera mätningar i följd, för att konstatera att bredbandet fungerar!


Att byta hårddisk på en gammal dator kommer jag aldrig göra fler gånger. Det är MYCKET bökigt och inte alls billigt. Och då har man ändå kvar en gammal dator. Absolut bättre köpa en ny dator.




2020-04-16, 19:02
Svar #19

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack alla för kloka råd! jag får läsa lite noggrannare och begrunda tipsen!

Ann-Mari Bäckman

2020-04-17, 07:42
Svar #20

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Detta med att bläddra upplever jag ju som ett problem. Jag kan få sitta i timmar och vänta innan nästa sida eller bild (Porträttfynd) dyker upp. till slut tröttnar jag och ger upp. Se diskussionen om datorns ev. tröghet.


Normalt brukar jag klicka en gång när jag ska bläddra och har nu upptäckt att när jag dubbelklickar går det riktigt snabbt att få fram en ny sida både i Arkiv Digital och Porträttfynd!


Kan det vara det som är problemet/lösningen att man ska dubbelklicka eller kan batteriet i musen vara på upphällningen?!!!!
Ann-Mari Bäckman

2020-06-14, 19:21
Svar #21

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Problemet är löst! Sonen har satt in en ny kabel mellan Routern i makens rum och där jag har datorn. Det visade sig att när sonen stängde av WiFi, så hade jag ingen internet alls! Alltså kunde det vara fel på kabeln mellan våra rum. Och med en ny kabel så fungerar allt som det ska igen!  Han körde också bredbandskollen! (Datorn är fyra år gammal)
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna