ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dräng flyttar från Värmland till Bollnäs  (läst 764 gånger)

2020-04-09, 23:54
läst 764 gånger

Utloggad Susanna Hammarberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2021-09-01, 22:51
    • Visa profil
Hej!

Jag har en anfader som är född 1825 i Gumma i norra Värmland, Gustaf Adolf församling. Han arbetar som dräng på olika gårdar fram till 1853 då han flyttar till Bollnäs. Där står han som dräng hos en bonde/häradsdomare (inte någon större gård m a o) i cirka fem år innan han flyttar vidare till nästa drängtjänst.

Jag kan inte se att han flyttar tillsammans med någon eller att han har någon relation till husbonden (som är född i Bollnäs). Flytten blir därför lite svår att förstå.

Är det någon som kan hjälpa mig med en ledtråd till hur han kan ha kommit sig för att flytta så långt? Var det brist på arbetskraft i Bollnäs, så att arbetsgivare annonserade efter arbetskraft i andra delar av landet?

Tacksam för tips!

2020-04-10, 09:08
Svar #1

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Mängder av värmländska drängar gick till Norrland för arbete under 1800-talets andra hälft, de var bl.a. eftersökta för skogsarbete och som sågverksarbetare. Tiderna var hårda i Värmland, särskilt norra halvan, med de små jordbruken och folkökningen. Under nödåren på 1860-talet var det ännu värre. Inget ovanligt alls, alltså...
Många stannade också i bältet Norrlandskusten - Jämtland och bildade familj.

2020-04-10, 12:39
Svar #2

Utloggad Susanna Hammarberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2021-09-01, 22:51
    • Visa profil
Åhå! Stort tack för detta. Ja det känns ju logiskt förstås!

Lars flyttade senare till bruken i Gästrikland (Hammarby, Hofors) där han blev far till min mormors farmor - född utom äktenskapet. Han gifte sig aldrig med modern utan flyttade till Kolarbo i Sundborn där han blev kvar resten av sitt liv.

Återigen - mycket stort tack!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna