ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gunnebo "Gunnebotösen"???  (läst 645 gånger)

2020-04-08, 12:41
läst 645 gånger

Utloggad Anna Andersson Lizt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 14:03
    • Visa profil
Jag undrar om det finns någon som känner till detta uttrycket "Gunnebotösen"?

Min mamma, Ingrid blev kallad för det av en vän till sin pappa (Gustav Hyllén), Harald Holgersson f.1914 i Tönnersjö. Han frågade Harald en gång "Är det Gunnebotösen?" Harald tittade på Ingrid och svarade "Ja", sen blev det inte pratat mer om det. Detta var någon gång mellan 1988-1990 innan Harald dog 1991.
Gustav och Harald gjorde beredskapen tillsammans.

Några år tidigare hade Ingrid och Harald bråkat. Ingrid träffar senare sin farbror och faster (Sture och Gunnel) som frågade hur det var. Ingrid talar om vad som hade hänt och Gunnel sa "Detta skulle Elsa i Göteborg veta om".  Ingrid tänkte inte mer på det just då men på senare år har hon tänkt mer och mer på det. "Vad menade Gunnel med detta?" 
Elsa var en syster till Ingrids farmor, Jenny Augusta Bengtsson f.1895 i Tönnersjö.

Ingrid har vi 2 olika tillfällen mött personer som har frågat "Kommer du inte ifrån Göteborg?" Men Ingrid är ifrån Halmstad. Första gången var 1988 och andra gången var 2014 (på våren).

Det är ju lite konstigt att folk tror att Ingrid är född i Göteborg när hon är född i Halmstad (enligt papprena i alla fall)

Tack på förhand
Anna Lizt

2020-04-09, 15:55
Svar #1

Utloggad Christina Eliasson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 602
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 18:21
    • Visa profil
Hej.
Jag har aldrig hört uttrycket. Det finns ju ett slott som heter Gunnebo i Mölndal. Kan det ha någon koppling dit? Eftersom de pratade om Göteborg också.
Mvh Christina

2020-04-09, 19:04
Svar #2

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 845
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:27
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Gunnebo Industrier startade 1918 en fabrik i Varberg. Den ligger kanske geografiskt bättre till?

2020-04-09, 22:12
Svar #3

Utloggad Anna Andersson Lizt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 14:03
    • Visa profil
Till Christina och Joel.

Jag har fått lite att tänka på här.

Hälsningar
Anna

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna