ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fångar som spritade fjädrar - måttenhet?  (läst 635 gånger)

2020-04-06, 23:27
läst 635 gånger

Utloggad Malin Almstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2023-01-06, 20:21
    • Visa profil
    • Helsingia
Jag har en anfader (min mormors farfars far)  som varit fånge på Länsfängelset i Falun. Han har utfört arbete i form av spritning av fjädrar och detta har förts in i bok för att rendera inkomst under fängelsetiden. Jag kan dock inte tolka måttenheten som de använde för att räkna ut hur mycket han tjänat.

Det står t.ex. "Spritat 1/2 (måttenhet?) fjärdrar á 24 öre"

Tecknet ser ut som två små t i skrivstil.

Jag bifogar en bild och hoppas någon kan hjälpa mig.

2020-04-07, 13:46
Svar #1

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1217
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 21:13
    • Visa profil
    • akewah.se
Vet inte men kanske en uns 29,6899 gram.

2020-04-07, 13:57
Svar #2

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2562
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 22:46
    • Visa profil
Det ser mer ut (men inte riktigt) som tecknet för skålpund, egentligen en ligatur av bokstäverna l och b, se
http://www.hhogman.se/matt_vikter.htm
24 öre för 425 gram fjäder låter inte särskilt välbetalt, men 24 öre för ett uns låter å andra sidan som alldeles för generöst.

2020-04-07, 18:48
Svar #3

Utloggad Malin Almstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2023-01-06, 20:21
    • Visa profil
    • Helsingia
Tack för svaren! Han tjänade den gången som synes inte mer än 4 öre. Det räckte till en omgång snus för 2 öre. Bifogar hela sidan om det är till någon hjälp. Antar att lönen i fängelset inte var särskilt hög, så det lutar åt skålpund.

Det som står före det han köpt under Debet och före hans utförda arbete under Credit är det också ett mått eller är det en annan beteckning? Det ser ut som Am och P?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna