ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Tolka text i husförhörslängd  (läst 498 gånger)

2020-04-06, 13:27
läst 498 gånger

Utloggad Krister Werner

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2020-10-17, 10:55
    • Visa profil
Vad står det för kommentar på gossen Anders Persson född 18/8 1802 i Stenby, i husförhöret Börrum (E) AI:2 (1809-1820) Bild 108 / sid 204 (AID: v25084.b108.s204, NAD: SE/VALA/00056)

Kolumnen "Särskild anmärkning", där står något den 13/6 1809. Vad betyder det?

Mvh/Krister

2020-04-06, 17:04
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 12017
  • Senast inloggad: 2020-10-19, 19:27
    • Visa profil
N 1 g 18 13/6 19, dvs Nattvardsgång 1 gången 13/6 1819.

2020-04-06, 18:50
Svar #2

Utloggad Krister Werner

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2020-10-17, 10:55
    • Visa profil
Tack Eva! Vänligt!

Såklart att det står 1819 också. Han är född 1802, så nattvarden när han är 17 första gången i denna församling.

Tyvärr saknar Börrum socken flyttlängd vid tillfället och jag har väldigt svårt finna honom före detta husförhör. Jag har honom till han dör från denna längd och framåt. Nu läser jag noggrannt och inser att han tycks vara med om första husförhöret 1816 också. Alltså är han försvunnen för mig från ca 1809 till 1816. Jag har honom (tror) jag med annat födseldatum 1802 till 1806 här:
Oxhagen: Östra Stenby (E) AI:4 (1788-1806) Bild 137 / sid 256 (AID: v26339.b137.s256, NAD: SE/VALA/00490) samt Östra Stenby (E) AI:4 (1788-1806) Bild 206 / sid 392 (AID: v26339.b206.s392, NAD: SE/VALA/00490)

Har du tips om hur finna honom från 1806 till 1816?

Mvh/Krister

2020-04-07, 11:04
Svar #3

Utloggad Krister Werner

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2020-10-17, 10:55
    • Visa profil
Vart flyttar sonen Anders född 1802 år 1817 enligt husförhöret i Nästorp: Östra Stenby (E) AI:6 (1812-1817) Bild 13 / sid 7 (AID: v26341.b13.s7, NAD: SE/VALA/00490)

Inom socknen (Gökstad eller Göstad) eller utom socknen till? Jag lyckas inte återfinna honom eller se vad det står.

Mvh/Krister

2020-04-07, 13:07
Svar #4

Utloggad Jan Lilliesköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 335
  • Senast inloggad: 2020-10-18, 09:40
  • Jan Lilliesköld
    • Visa profil
Det finns ett Gärstad i närliggande socknen Östra Husby.

Kanske det var denna plats som avsågs

Även om det inte var något större ställe ? ?
Jan Lilliesköld

2020-04-07, 16:49
Svar #5

Utloggad Krister Werner

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2020-10-17, 10:55
    • Visa profil
Stort tack Jan och Eva!

Mitt ursprungsproblem är att jag har svårt att veta exakt vilken födsel som är den Anders Persson född i augusti 1802 i Östra Steneby som är den Anders jag söker. Det finns ingen Anders född där med pappa Per. Det finns ett par Anders med pappa Anders och speciellt två. Den ena föds med det datum som följer ”min” Anders merparten av hans liv. Den tror jag är fel. Den andra Anders är den vars far heter Anders Persson och föds i oktober 1802 i Östra Steneby. Han byter nämligen födseldag i Kyrkböckerna tidigt i livet om jag letat rätt.

Min utmaning som gäckat mig en tid är att veta vilken födsel är den Anders som jag söker?!?

Är den ”son Anders” som finns här:
Nästorpet, Östra Stenby (E) AI:6 (1812-1817) Bild 13 / sid 7 (AID: v26341.b13.s7, NAD: SE/VALA/00490)
Oxhagen och Nästorpet, Östra Stenby (E) AI:5 (1805-1812) Bild 16 / sid 12 (AID: v26340.b16.s12, NAD: SE/VALA/00490)

Samma som benämns ”gossen Anders Persson” här:
Börrum (E) AI:3 (1820-1831) Bild 59 / sid 106 (AID: v25085.b59.s106, NAD: SE/VALA/00056)
Börrum (E) AI:2 (1809-1820) Bild 108 / sid 204 (AID: v25084.b108.s204, NAD: SE/VALA/00056)

Jag finner honom inte varken inom socknen Östra Steneby (Gökstad eller Göstad) eller utom socknen till Östra Husby (Gärstad).

Jag vill täppa gapet mellan att han lämnar Östra Steneby 1817 till att han dyker upp i Börrum 1819. Om det nu är samma Anders!?

Mvh/Krister

2020-04-07, 19:18
Svar #6

Utloggad Jan Lilliesköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 335
  • Senast inloggad: 2020-10-18, 09:40
  • Jan Lilliesköld
    • Visa profil
Men eftersom fadern ska vara Anders Persson - så ska väl sonen heta Anders Andersson !?
Jan Lilliesköld

2020-04-07, 19:26
Svar #7

Utloggad Jan Lilliesköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 335
  • Senast inloggad: 2020-10-18, 09:40
  • Jan Lilliesköld
    • Visa profil
Så då stämmer väl födelse den 14 oktober 1802 !
Bägge föräldrarnas namn stämmer också.

Östra Stenby (E) CI:3 (1763-1807) Bild 101 / sid 191 (AID: v42825.b101.s191, NAD: SE/VALA/00490)
och
Östra Stenby (E) AI:4 (1788-1806) Bild 137 / sid 256 (AID: v26339.b137.s256, NAD: SE/VALA/00490)

se även
Östra Stenby (E) AI:5 (1805-1812) Bild 16 / sid 12 (AID: v26340.b16.s12, NAD: SE/VALA/00490)


Dessutom finns det ju ett Järstad i Östra Stenby !
... och där finns ju Anders Andersson !

Östra Stenby (E) AI:7 (1817-1824) Bild 106 / sid 97 (AID: v26342.b106.s97, NAD: SE/VALA/00490)

Sedan flyttar han hem till föräldrarna i Runskär, och sedan till Järstad igen 2019 ...
Jan Lilliesköld

2020-04-07, 20:29
Svar #8

Utloggad Krister Werner

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2020-10-17, 10:55
    • Visa profil
Tack Jan! Vänligt och mycket uppskattat!

Jag gör precis samma slutsats som dig att den Anders som föds 1802 i Östra Steneby både 9 augusti och 14 oktober borde heta Anders Andersson senare. Östra Stenby (E) CI:3 (1763-1807) Bild 101 / sid 191 (AID: v42825.b101.s191, NAD: SE/VALA/00490) och sidan före, för 9 augusti respektive 14 oktober.

Min utmaning jag har att lösa är att fastställa ursprunget (föräldrarna till) den Anders Persson född enligt nästan alla husförhör den 8 augusti 1802 i Steneby. Vilka är hans föräldrar? Jag har slutit mig till att den Anders som föds 9 augusti 1802 i Östra Steneby är fel Anders. Han dör nämligen boende hemma hos sina föräldrar 1823.

Den Anders jag söker får i sin tur en son, Carl Magnus Andersson, född 3 maj 1833 i Ludden, Östra Stenby, Östergötland: Östra Stenby (E) CI:4 (1808-1861) Bild 88 / sid 167 (AID: v42826.b88.s167, NAD: SE/VALA/00490), Östra Stenby (E) AI:9 (1831-1840) Bild 20 / sid 10 (AID: v26344.b20.s10, NAD: SE/VALA/00490)
Carl Magnus fader heter Anders Persson. Genom livet är han noterad som född i Östra Steneby 8 augusti 1802.

Anders Persson dör januari 1875 i Östra Steneby: Östra Stenby (E) CI:7 (1874-1888) Bild 101 / sid 195 (AID: v42829.b101.s195, NAD: SE/VALA/00490) där står att han är 72 år 9 månader och 6 dagar gammal när han dör. Alltså är han enligt detta född 30 augusti 1802 tolkar jag det som.
Letar jag i husförhörslängden står dock födsel 8 augusti 1802. Till hus: Östra Stenby (E) AI:19 (1871-1876) Bild 263 / sid 251 (AID: v26354.b263.s251, NAD: SE/VALA/00490)

Jag backar honom bakåt i livet och finner att han finns enligt följande:
S:t Anna (E) AI:10 (1829-1835) Bild 74 / sid 131 (AID: v29182.b74.s131, NAD: SE/VALA/00321)
Östra Husby (E) AI:13 (1829-1840) Bild 102 / sid 190 (AID: v26548.b102.s190, NAD: SE/VALA/00486)
Östra Husby (E) AI:12 (1825-1832) Bild 94 / sid 172 (AID: v26547.b94.s172, NAD: SE/VALA/00486)
Östra Husby (E) AI:12 (1825-1832) Bild 114 / sid 212 (AID: v26547.b114.s212, NAD: SE/VALA/00486)
Östra Husby (E) AI:12 (1825-1832) Bild 83 / sid 150 (AID: v26547.b83.s150, NAD: SE/VALA/00486)
Östra Stenby (E) AI:8 (1825-1831) Bild 203 / sid 195 (AID: v26343.b203.s195, NAD: SE/VALA/00490)
Östra Stenby (E) AI:7 (1817-1824) Bild 160 / sid 151 (AID: v26342.b160.s151, NAD: SE/VALA/00490)
Börrum (E) AI:3 (1820-1831) Bild 59 / sid 106 (AID: v25085.b59.s106, NAD: SE/VALA/00056)
Börrum (E) AI:2 (1809-1820) Bild 108 / sid 204 (AID: v25084.b108.s204, NAD: SE/VALA/00056)

Jag har vigslar och födslar längs vägen också. Jag finner honom inte före Börrum AI:2 (år 1819 i juni).

Min starkaste kandidat är den Anders Persson som föds i oktober med pappa Anders Persson. Jag vill säkerställa att det är denne Anders som du också hitta, trots att han borde heta Anders Andersson (pappa Anders Persson) är den rätte.

Jag vill alltså finna honom från att han flyttar från Östra Steneby 1817 till att han dyker upp i Börrum 1819 så att jag kan vara ”säker” och kopplar ihop de två trådarna.

Mvh/Krister

2020-04-07, 21:21
Svar #9

Utloggad Jan Lilliesköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 335
  • Senast inloggad: 2020-10-18, 09:40
  • Jan Lilliesköld
    • Visa profil
Fortfarande kan inte (gärna) en Anders Andersson plötsligt bli en Persson !

Och den här Anders (Andersson) som föddes 14/10 1802 - flyttar till Kvillinge 1820.
Så det kan absolut inte vara den som flyttar in till Börrum året innan.

Östra Stenby (E) AI:7 (1817-1824) Bild 222 / sid 213 (AID: v26342.b222.s213, NAD: SE/VALA/00490)
Jan Lilliesköld

2020-04-07, 21:59
Svar #10

Utloggad Jan Lilliesköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 335
  • Senast inloggad: 2020-10-18, 09:40
  • Jan Lilliesköld
    • Visa profil
Du tror inte att det kan var den Anders f 1802 som finns på den här sidan ?

Börrum (E) AI:2 (1809-1820) Bild 67 / sid 122 (AID: v25084.b67.s122, NAD: SE/VALA/00056)

---

Verkar inte ha varit så noga med årtalen  ;)

Börrum (E) AI:1 (1788-1809) Bild 82 / sid 152 (AID: v25083.b82.s152, NAD: SE/VALA/00056)
Jan Lilliesköld

2020-04-08, 09:13
Svar #11

Utloggad Jan Lilliesköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 335
  • Senast inloggad: 2020-10-18, 09:40
  • Jan Lilliesköld
    • Visa profil
Ja du, det verkar svårt att hitta någon (noterad) födelse för denne Anders Persson ?

Det anges ju på flera platser att han skulle ha varit född i Ö Stenby - men i deras födelsebok finns han ju inte (+/- något år).
Inte blir man klokare för att det anges en ålder i dödboken föf S:t Anna, dock avled han i juni (den 7:e enligt noteringen), och om jag fick det rätt skulle beräknad födelse ha varit (ung.) 1/9 1802.


Om man istället söker bakåt på det par jag fann - Peter Persson och Kerstin Svensdotter - så hamnar man i Ö Ryd. Den aktuella husförhörslängden gäller just till 1802, men detta par verkar ha flyttat därifrån runt 1802 (notering på henne i kolumnen för just 1802  2/5).
Tyvärr saknas sedan husförhörslängd de närmaste åren  :(
Och flyttningslängd saknas ju också ...
Och inte är sonen Anders noterad här heller ...

"Sökväg":

Börrum (E) AI:2 (1809-1820) Bild 67 / sid 122 (AID: v25084.b67.s122, NAD: SE/VALA/00056)

Börrum (E) AI:1 (1788-1809) Bild 82 / sid 152 (AID: v25083.b82.s152, NAD: SE/VALA/00056)

Ringarum (E) C:6 (1800-1841) Bild 4 / sid 3 (AID: v55568.b4.s3, NAD: SE/VALA/00304)

Ringarum (E) AI:2 (1780-1802) Bild 76 / sid 131 (AID: v28468.b76.s131, NAD: SE/VALA/00304)

Östra Ryd (E) AI:3 (1797-1802) Bild 59 / sid 102 (AID: v26483.b59.s102, NAD: SE/VALA/00488)


Det som väl återstår att "bevisa" är att det är just samma Anders Persson som finns på den första länken ovan och följande ...

Börrum (E) AI:2 (1809-1820) Bild 108 / sid 204 (AID: v25084.b108.s204, NAD: SE/VALA/00056)

Har du kollat upp faddrar till hans barn till exempel ?
Jan Lilliesköld

2020-04-08, 12:51
Svar #12

Utloggad Krister Werner

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2020-10-17, 10:55
    • Visa profil
Stort tack Jan! Vänligt! Mycket tacksam!

Jag har verkligen kört fast på denne Anders.

Jag tänker att ditt förslag där heter pappan Petter och då borde väl i likhet med de andra Anders efternamnet bli Pettersson eller möjligen Peterson, inte Persson!? Jag inser att det är närmare än Andersson och kanske skrivfel, men jag skulle så gärna vilja bekräfta och knyta ihop personerna.

Lite synd att det saknas flyttlängder för tiden i en del av de närbelägna socknarna.

Jag har precis som du Jan, försökt titta plus minus något år runt 1802 i de närbelägna socknarna och finner en annan kandidat. I Östra Husby föds i 29 april 1802 en Anders som son till en Per. Jag följer dem till deras flytt 1809 från Östra Husby till Å socken, men där tappar jag dem. Har bläddrat Å hfl för tiden snabbt pärm till pärm, men finner dem inte.
Födsel:
Östra Husby (E) C:4 (1765-1828) Bild 92 / sid 267 (AID: v42739.b92.s267, NAD: SE/VALA/00486)
29 april 1802 Anders. Pappa Per Rahlsson. Mamma Maja (Maria) Ericsdotter 22 år (1780). Warby.
Hfl:
Östra Husby (E) AI:7 (1792-1803) Bild 85 / sid 158 (AID: v26541.b85.s158, NAD: SE/VALA/00486)
Östra Husby (E) AI:9 (1804-1815) Bild 209 / sid 406 (AID: v26543.b209.s406, NAD: SE/VALA/00486)
Mamman död 23/5 1808: Östra Husby (E) C:4 (1765-1828) Bild 251 / sid 579 (AID: v42739.b251.s579, NAD: SE/VALA/00486)
Flyttat 1809: Nr 80 till Å: Östra Husby (E) BI:1 (1792-1830) Bild 24 / sid 43 (AID: v42732.b24.s43, NAD: SE/VALA/00486)
Bläddrat snabbt pärm-pärm utan att hitta i denna. Å (E) AI:2 (1806-1811) Bild 3 (AID: v26880.b3, NAD: SE/VALA/00459)

Jag är tacksam för hjälpen och kommer nog gnugga på här i området. Faddrar till barnen kan vara en ledtråd. Söker vidare och tar gärna alla tips och trix!

Mvh/Krister

2020-04-08, 15:03
Svar #13

Utloggad Jan Lilliesköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 335
  • Senast inloggad: 2020-10-18, 09:40
  • Jan Lilliesköld
    • Visa profil
Per/Peter/Petter (m fl stavningar) är samma namn - så det kan alltså bli Persson/Petersson/Pettersson etc.

Hittade nu ett annat "spår" - än vad jag var inne på igår.

Om man börjar i Ö Stenby, så hittas där en Dr. Per Persson, f 1780 i Skällvik
o h h Christina Andersdotter, f 1783 i Gusum (=Ringarum)
samt s Anders , f 1803 18/9 i Stenby

Östra Stenby (E) AI:4 (1788-1806) Bild 133 / sid 248 (AID: v26339.b133.s248, NAD: SE/VALA/00490)

Att märka är att inte heller en sådan här födelse kan återfinnas i födelselängden !?

Tycker att "bokföringen" verkar vara rätt "strulig" i födelselängden  runt de här aktuella åren !?

I nästa "omgång"
Östra Stenby (E) AI:4 (1788-1806) Bild 203 / sid 386 (AID: v26339.b203.s386, NAD: SE/VALA/00490)
anges den här familjen flytta till Börrum 1804 ...
... vilket väl stämmer med den här familjen på sidan
Börrum (E) AI:1 (1788-1809) Bild 82 / sid 152 (AID: v25083.b82.s152, NAD: SE/VALA/00056)

I Ö Stenby så angavs även att de skulle ha gift sig 1803 ...
... vilken vigsel då finns angiven här för 24 juni 1803
Ringarum (E) C:4 (1722-1864) Bild 227 / sid 445 (AID: v39856.b227.s445, NAD: SE/VALA/00304)

Dock kan jag inte återfinna brudens plats - Ursätter - i ortsregistren för vare sif Ringarum AI:2 eller AI:3 ??

Ursätter ska vara en gård i Ringarum ...


Jan Lilliesköld

2020-04-08, 17:25
Svar #14

Utloggad Krister Werner

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2020-10-17, 10:55
    • Visa profil
Fantastiskt Jan! Tack!

Det senaste spåret här verkar väl rätt troligt vid snabb anblick.

Är familjen som du anger som sista ”lead”, på den sista sidan du anger med sonen Anders född 1803 i Steneby: Börrum (E) AI:1 (1788-1809) Bild 82 / sid 152 (AID: v25083.b82.s152, NAD: SE/VALA/00056) samma Anders som dyker upp på nästa hfl Börrum (E) AI:2 (1809-1820) Bild 108 / sid 204 (AID: v25084.b108.s204, NAD: SE/VALA/00056)??

Vart tar resten av familjen vägen? Varför strular prästen till födselåret?

Vidare….Jag har med Arkivdigital ”födda i delar av Sverige” försökt hitta alternativ som heter Anders med fader Per i Östergötland runt åren 1800 till 1804 (totalt 12 stycken födda år 1802 i hela Östergötland registrerade i Arkivdigital), men finner inga andra riktigt bra alternativ än dem vi tagit upp. Det finns en Gästgivarson i Börrum född på rätt datum men där heter såklart inte pappan Per utan Anders.

Jag tror på din "lead" Jan för tillfället även om jag just nu inte kopplar samman de två hfl ovan med säkerhet.

Mvh/Krister

2020-04-08, 18:59
Svar #15

Utloggad Jan Lilliesköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 335
  • Senast inloggad: 2020-10-18, 09:40
  • Jan Lilliesköld
    • Visa profil
Om man utgår från
Börrum (E) AI:2 (1809-1820) Bild 67 / sid 122 (AID: v25084.b67.s122, NAD: SE/VALA/00056)

så anges att de egentligen hör till Mogata ...

... så om man då tittar på Tallborg där i stället, så finns de faktiskt inskrivna där
Mogata (E) AI:2 (1809-1816) Bild 197 / sid 378 (AID: v27487.b197.s378, NAD: SE/VALA/00250)

Flyttar till Hälgelöt i Börrum 1813
Börrum (E) AI:2 (1809-1820) Bild 110 / sid 208 (AID: v25084.b110.s208, NAD: SE/VALA/00056)

Anders tycks ta en sväng till Stenby 1815 till 1816

Familjen flyttar sedan till "Nilses" under Häljelöt 1818
Börrum (E) AI:2 (1809-1820) Bild 112 / sid 212 (AID: v25084.b112.s212, NAD: SE/VALA/00056)

... men då är inte Anders med längre ...
... så detta kan då kanske förklaras av att Anders nu finns på följande sida

Börrum (E) AI:2 (1809-1820) Bild 108 / sid 204 (AID: v25084.b108.s204, NAD: SE/VALA/00056)

Det stämmer ju ganska bra med namn, datum och födelseplats...

Men som jag skrev redan i går, så verkar det inte ha varit så noga med (år och) datum...

Och det är ju inte precis något ovanligt i "kyrkobokföringen" ;-)

---

Du undrade vad det kunde ha blivit av hans familj ...
Men de finns också kvar under Hälgelöt/Häljelöt.

Börrum (E) AI:3 (1820-1831) Bild 63 / sid 114 (AID: v25085.b63.s114, NAD: SE/VALA/00056)
Jan Lilliesköld

2020-04-08, 19:27
Svar #16

Utloggad Krister Werner

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2020-10-17, 10:55
    • Visa profil
TUSEN TACK JAN! Fantastisk hjälp!

Det underlättar verkligen att kunna bolla vid tillfällen när man kört fast! Jag "tror" att vi nu knäckt den Anders Persson jag söker. Jag skall jobba vidare med informationen som du så vänligt hjälp mig att finna.

Glad Påsk!

Mvh/Krister

2020-04-08, 20:02
Svar #17

Utloggad Jan Lilliesköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 335
  • Senast inloggad: 2020-10-18, 09:40
  • Jan Lilliesköld
    • Visa profil
Jan Lilliesköld

2020-04-08, 20:05
Svar #18

Utloggad Krister Werner

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2020-10-17, 10:55
    • Visa profil


Annonser





Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna