ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bedömning av uniformer på gamla foton. Amerika eller Sverige?  (läst 1168 gånger)

2020-04-04, 23:37
läst 1168 gånger

Utloggad Jakob Carlén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2023-08-03, 21:27
  • Inriktad på emigration
    • Visa profil
    • theletterfromalaska.wordpress.com
Hej! Skulle vilja få bedömning på dessa uniformer på bilderna. Detta är släktbilder som bevarats i ett fotoalbum.
De borde vara antingen svenska eller amerikanska. Det är inga årtal angivna, och jag vet ännu inte vilka personerna på bilderna är.
En bedömning på årtal på familjebilden är 1925.


theletterfromalaska.wordpress.com

2020-04-05, 06:19
Svar #1

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Uniformen på den sittande soldaten ser ut att vara den svenska uniformen m/1895. Den var mellanblå till färgen.
Ärmuppslagen var försedda med ett uppstående knapphål broderat i silver. Knappen i knapphålet var knäppt. På bröstet fanns två fickor med lock. Kragen hade olika färg beroende på regemente.
Denna uniform bars av Livgardet till häst, dragonregementena samt Trängkåren. Trängkårens uniform var dock mörkblå (modell II).
Uniformen ser inte ut att vara mörkblå utan snarare mellanblå varför vi kan utesluta trängtrupperna. Alltså är det en kavalleriuniform och jag skulle tippa på Livgardet till häst.
Livgardet till häst hade en mellanblå krage med två vita knapphål. Vidare en vit passpoal överst på kragen. Det hade även en vit passpoal runt axelklaffen.
Uniform m/1895 bars mellan 1895 och 1910 då en ny uniform introducerades m/1910 som var enhetlig för hela armén.
Den stående mannen på fotografi 2 bär en uniformsrock som inte ser ut att vara militär. /Hans

2020-04-05, 09:35
Svar #2

Utloggad Jakob Carlén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2023-08-03, 21:27
  • Inriktad på emigration
    • Visa profil
    • theletterfromalaska.wordpress.com
Tack så mycket!
Livgardisten (ej officer?) har något knutet runt armen? Har du sett något liknande tidigare?

På familjebilden är då min nästa gissning att fadern är fyrvaktmästare tidigt 1930 i Sverige. Jag får titta vidare på detta.

theletterfromalaska.wordpress.com

2020-04-05, 14:44
Svar #3

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Jag är inte säker på vad soldaten har runt den vänstra överärmen men möjligen kan det vara ett sorgband?  /Hans 

2020-05-25, 19:07
Svar #4

Utloggad Jakob Carlén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2023-08-03, 21:27
  • Inriktad på emigration
    • Visa profil
    • theletterfromalaska.wordpress.com
Om jag tror att året kan vara 1887 på Livgardisten - vilka förband är aktuella att söka igenom då?



theletterfromalaska.wordpress.com

2020-05-26, 07:21
Svar #5

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Nja, uniformen som soldaten bär är ju kavalleriets uniform m/1895 som alltså kom år 1895 vilket bör innebära att fotot är taget efter 1895 och det förband som jag tippade på tidigare var Livgardet till häst. /Hans

2020-05-27, 09:59
Svar #6

Utloggad Jakob Carlén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2023-08-03, 21:27
  • Inriktad på emigration
    • Visa profil
    • theletterfromalaska.wordpress.com
Äh, jag snurrade till siffrorna, inte lätt alla gånger....
theletterfromalaska.wordpress.com

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna