ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ligatur för fw  (läst 636 gånger)

2020-04-02, 21:47
läst 636 gånger

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 838
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:07
    • Visa profil
Det här sättet att skriva fw är ganska vanligt i den del böcker, t.ex. i Färila EI:1 som jag sitter och läser nu. Jag har inte sett det omnämnas i någon av de böcker om läsning av gammal handskrift som jag har. Jag funderar hur man ska skriva när man skriver av. Ska man skriva fw som var den vanliga stavningen på 1700-talet, eller ska man skriva fv. Man kan ju också undra hur den här har uppstått. Om man såg den ensam skulle man ju knappast förstå den, utan det är sammanhanget som gör att man kan förstå den.


2020-04-05, 01:58
Svar #1

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Jag har för mig att detta är nämnt i min och Elisabeth Thorsells bok "Vad står det?".
I varje fall så är det inte en ligatur, utan slängen på f betyder att en eller flera bokstäver efter är strukna, även om det ofta just är w det handlar om.
Den bör i detta fall skrivas av f[w].
Ulf Berggren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna