ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ingel Nilsson i Warggårdn  (läst 858 gånger)

2020-04-02, 17:29
läst 858 gånger

Utloggad Kerstin Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2024-01-15, 15:51
    • Visa profil
Hej!
Har förmodligen trasslat till det för mig och skulle vara tacksam om det finns någon som kan trassla upp begreppen.
Om min släktforskning stämmer hitintills är min anfader Nicolaus Ingel Aspman, född omkring 16301[/size] i Aspeboda (W). Herdaminnet berättar också att Nicolaus Ingel Aspmans far var ”Ingel Hansson, Bergsbrukare och en av de 24 äldste vid Stora Kopparbergs grufwa, bodde i Warggården i Falun”.
[/size]Jag kan tyvärr inte hitta någon annan Ingel Hansson, än Ingel Hansson på Gylle i St. Tuna son till Hans Jeppesson på Risholn, och avrättad 15342. Så han är utesluten. Däremot har jag hittat att Catharina Columba f. 5-4-1636 i Husby (W)[/font]3[/size], far Jonas Svenonis Columbus och moder Elisabeth Thomædotter, skulle ha gift sig med Bergsmannen Ingel Hansson i Warggården och Kronofogden Nils Hansson4[/size].
[/size]Men fortsättningen i Husby F:1 (3) säger: [/size]Åhr 1653 d. 28 aug. inträdde hon i äktenskap med Ingel Nilsson ifrån Warggården, en af de 24 äldsta wid stora Kopparbergsgruvan, och lefde tillsammans med honom in på 7:de året. Deras äktenskap wälsignades Gud med 3 söner och 3 döttrar af hwilka allenast en dotter lefwer.
[/size]Åhr 1666 blef denne saliga modren åter igen försädder med en mycket hederwärd och förnäm man, nämligen cronobefallningsmannen öfver Näs gård län, nu i Gud hwilande, salig Nils Hansson. Detta deras äktenskap warade till år 1678, och wardt w’lsignat med 7 barn 2 söner och 5 döttrar af hwilka 1 son och 3 döttrar lefwer.
Enligt ”Med Dalälven från källorna till havet, del III, BOK 4, Stora Kopparbergs socken[/font]5[/size], sid. 170: [/size][/size]..... [/size]Den sistnämnde (Jacob Ingelsson) var själv en ättling till Björn i Varggården f. här 1641 och † här 1729. Hans far Ingel Nilsson gifte sig hit med en dotter till Jacob Knutsson (se ovan), men gifte om sig 1653 med Karin Columba (g. 2:o m. kronofogden Nils Hansson), dotter av den berömde Uppsala-professorn, sedemera prosten i Husby Jonas Columbus …..”
[/size]Av vad jag kan hitta gifter sig Catharina Columba, i sitt första äktenskap, med Ingel Nilsson från Warggården den 26-8-16536[/size].
[/size]I sitt andra äktenskap med Nils Hansson den 6-6-16667
[/size]Enligt ovan hade Ingel Nilsson varit gift tidigare med NN Jacobsdotter. Som jag förstår det är det då troligast att det är NN Jacobsdotter och Ingel Nilsson som är föräldrar till Nicolaus Ingel Aspman f. ca 1630. Eller? Catharina Columba kan det hur eller hur inte vara.
[/size]Jacob Ingelsson skriver: ”Denne Nils Månsson war fader till min sal. fader Ingel Nilsson i Warggården, som ägde 2 söner till mig. Den äldsta min bror het Nicolaus Aspman och war prost och Kiörckioherde i Lindzåhs (=Lindesberg) och jag der nest, som nu är på mitt 77 ålerds (ålders) åhr8[/size]……
[/size]Jag antar att det hela beror på att det kan ha varit lite svårt för prästerskapet att hålla isär namnen på Catharinas makar. Men jag vet inte, kanske finns det någon som vet?
[/size]Jacob Ingelsson nämner inte namnet på sin och brodern Nicolaus Aspmans moder. Fadern var tydligen Nils Månsson. Har heller inte hittat det någonstans. Är det någon som vet?
[/size]Skulle bli väldigt glad och tacksam om någon kan reda ut det här, eller om det finns någon som vet något mer än jag över huvud taget.
[/size]VHKerstin Andersson1 Westerås Stifts Herdaminne af Joh. Fr. Muncktell, Andra delen, Lindesbergs Stads-och Landsförsamlingar2 Med Dalälven från källorna till havet, Sundborn sid. 1723 Husby (W) F:I (1698-1729) Bild 38 (AID: v130634.b38, NAD: SE/ULA/10414)4 Westerås Stifts Herdaminne af Joh. Fr. Muncktell, Tredje delen, Husby5 Karl Erik Forsslund6 Husby (W) C:1 (1653-1686) Bild 60 / sid. 4 (AID:v130605a.b60.s4, NAD: SE/ULA/10414)7 Husby (W) C:1 (1653-1686) Bild 420 / sid. 74 (AID: 130605a.b420.s74, NAD: SE/ULA/104148 Berättelse om Stora Kopparberget år 1716 av Jacob Ingelsson, sid 48

2020-04-02, 17:35
Svar #1

Utloggad Kerstin Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2024-01-15, 15:51
    • Visa profil
Ber om ursäkt för att mitt inlägg ovan ser ut som det gör! Gör ett nytt försök.


Hej!
Har förmodligen trasslat till det för mig och skulle vara tacksam om det finns någon som kan trassla upp begreppen.

Om min släktforskning stämmer hitintills är min anfader Nicolaus Ingel Aspman, född omkring 1630 i Aspeboda (W). Herdaminnet berättar också att Nicolaus Ingel Aspmans far var ”Ingel Hansson, Bergsbrukare och en av de 24 äldste vid Stora Kopparbergs grufwa, bodde i Warggården i Falun”.
Jag kan tyvärr inte hitta någon annan Ingel Hansson, än Ingel Hansson på Gylle i St. Tuna son till Hans Jeppesson på Risholn, och avrättad 1534. Så han är utesluten.

Däremot har jag hittat att Catharina Columba f. 5-4-1636 i Husby (W), far Jonas Svenonis Columbus och moder Elisabeth Thomædotter, skulle ha gift sig med Bergsmannen Ingel Hansson i Warggården och Kronofogden Nils Hansson.

Men fortsättningen i Husby F:1 säger: Åhr 1653 d. 28 aug. inträdde hon i äktenskap med Ingel Nilsson ifrån Warggården, en af de 24 äldsta wid stora Kopparbergsgruvan, och lefde tillsammans med honom in på 7:de året. Deras äktenskap wälsignades Gud med 3 söner och 3 döttrar af hwilka allenast en dotter lefwer.
   Åhr 1666 blef denne saliga modren åter igen försädder med en mycket hederwärd och förnäm man, nämligen cronobefallningsmannen öfver Näs gård län, nu i Gud hwilande, salig Nils Hansson. Detta deras äktenskap warade till år 1678, och wardt w’lsignat med 7 barn 2 söner och 5 döttrar af hwilka 1 son och 3 döttrar lefwer.

Enligt ”Med Dalälven från källorna till havet, del III, BOK 4, Stora Kopparbergs socken, sid. 170
”Den sistnämnde (Jacob Ingelsson) var själv en ättling till Björn i Varggården f. här 1641 och † här 1729. Hans far Ingel Nilsson gifte sig hit med en dotter till Jacob Knutsson (se ovan), men gifte om sig 1653 med Karin Columba (g. 2:o m. kronofogden Nils Hansson), dotter av den berömde Uppsala-professorn, sedemera prosten i Husby Jonas Columbus …..”

Av vad jag kan hitta gifter sig Catharina Columba, i sitt första äktenskap, med Ingel Nilsson från Warggården den 26-8-1653.
I sitt andra äktenskap med Nils Hansson den 6-6-1666

Enligt ovan hade Ingel Nilsson varit gift tidigare med NN Jacobsdotter. Som jag förstår det är det då troligast att det är NN Jacobsdotter och Ingel Nilsson som är föräldrar till Nicolaus Ingel Aspman f. ca 1630. Eller? Catharina Columba kan det hur eller hur inte vara.

Jacob Ingelsson skriver: ”Denne Nils Månsson war fader till min sal. fader Ingel Nilsson i Warggården, som ägde 2 söner till mig. Den äldsta min bror het Nicolaus Aspman och war prost och Kiörckioherde i Lindzåhs (=Lindesberg) och jag der nest, som nu är på mitt 77 ålerds (ålders) åhr……

Jag antar att det hela beror på att det kan ha varit lite svårt för prästerskapet att hålla isär namnen på Catharinas makar. Men jag vet inte, kanske finns det någon som vet?

Jacob Ingelsson nämner inte namnet på sin och brodern Nicolaus Aspmans moder. Fadern var tydligen Nils Månsson. Har heller inte hittat det någonstans. Är det någon som vet?

Skulle bli väldigt tacksam om någon kan reda ut det här, eller om det finns någon som vet något mer än jag över huvud taget.
VH
Kerstin Andersson

Mina referenser är:
Westerås Stifts Herdaminne af Joh. Fr. Muncktell, Andra delen, Lindesbergs Stads-och Landsförsamlingar
Med Dalälven från källorna till havet, Sundborn sid. 172
Husby (W) F:I (1698-1729) Bild 38 (AID: v130634.b38, NAD: SE/ULA/10414)
Westerås Stifts Herdaminne af Joh. Fr. Muncktell, Tredje delen, Husby
Karl Erik Forsslund

2020-04-03, 11:05
Svar #2

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2193
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 09:24
    • Visa profil
Hej. Jag förstår inte riktigt ditt problem. Det är väl tydligt att Nils Ingelsson Aspman var son till bergsmannen Ingel Nilsson och NN Jacobsdotter. Ingel gifte om sig med Catarina Columba, det är helt riktigt, däremot vet vi så vitt jag kan finna inte mer om hans tidigare gifte än vad du redovisat. Västerås stifts /nya/ herdaminne, II:2 1700-talet (Hansson-Herzog 1990) är inte pålitligt, eftersom det på sid 127 uppger att Aspman föddes på 1640-talet med Ingel Nilsson och Catarina Columba som föräldrar. Ingel  Nilsson dog 1660 i Falun, tyvärr hittar jag inte källan till detta just nu. Vad menar du med att prästerna hade svårt att hålla reda på Catarina Columbas makar? Det är väl ändå kristallklart i Husbys kyrkoböcker?
Hälsningar
Leif Olofsson

2020-04-04, 00:57
Svar #3

Utloggad Kerstin Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2024-01-15, 15:51
    • Visa profil
Hej Leif och tack! Ja, det är kristallklart för mig också. Men jag vet också att källorna inte alltid är helt pålitliga. Vare sig herdaminnen, kyrkböcker, Karl Erik Forslund eller släktingen Jacob Ingelsson. Och jag säger ingenting om det. Jag ville bara försäkra mig om att jag inte var ute och cyklade. Är urusel på att läsa domböcker osv. och där brukar man ju kunna hitta en hel del, så jag tänkte att det kanske finns någon som vet mer än jag.

Min referens till Ingel Nilssons beräknade död är Husby (W) F:1 (1698-1729) Bild 38 (AID: v130634.b38, NAD: SE/ULA/10414).

Hälsningar Kerstin Andersson

2020-04-04, 09:39
Svar #4

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2193
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 09:24
    • Visa profil
Ställ frågan under släkten Svinhuvud här på forumet, det finns bättre experter där!

2020-04-04, 23:22
Svar #5

Utloggad Kerstin Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2024-01-15, 15:51
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna